Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

De bilderna är tagna med en Canon Eos 1D. Den har 8 bilder/sek

Jag höll bara in slutaren ett tag för att testa om det gick att göra till rörligt efteråt.

Ljudet kom från min mobil. Synkade i iMovie.

Fyrverkeriet är från invigningen på en kinesisk satsning i Kalmar.

Finns ett bildspel som jag blev ganska nöjd med på:

http://Http://www.ostran.se/bildspel

/KN

EDIT: Jag gjorde en till:

http://www.beta75.se/eos.mp4

Postad

Finns det något program som tar bilder i full upplösning från digitalkameran.

Ska börja animera och har inte så stor koll på vilka verktyg som kan finnas i ett stopmotion-program. Det jag upptäckt är funktionen att lägga ett onion-skin med föregående bild transparent i förgrunden.

Tänkte använda en Canon EOS350D eller 400D.

Postad

beta75... det där fick mig att tänka på en tanke jag haft på skoj ett tag... att skjuta en stop-motion-film med 135-rullar... Alltså att ladda en (kanske system-)kamera med film och filma stopmotion i 24 fps... enda nackdelen är ju att jag med en 24bilders rulle skulle då bara få 1 sekund... och en rulle går ju på mellan 50 och 80 kr... så 1 minut skulle ju kosta 1920 kr om man använde rullar för 80 kr... Men å andra sidan... då har man ju ändå bildkvalitet som både räcker och blir över... Fattas ju bara att framkalla och scanna in dom och sedan stabilisera bilderna... ;)

Postad

det finns 135mm film i 30,5 m rullar.

den är mycket billigare.

ladda den i ett fett råfilms-magasin och kör sen hela rullen genom ett snabb-labb.

Sen scannar du den i 9600 dpi, varje frame blir 350 mb eller 13606 X 9071 pixlar.

Sweet! :p

Det borde ju spöa till och med RED.

Jag hade nog skjutit filmen med en Fullframe Canon DSLR istället.

Tror dom använde en Eos1D när dom gjorde corpse bride...

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...