Danell Postad 26 januari 2007 Postad 26 januari 2007 Nu ska vi köpa oss en Canon Xl2. Men vart är den billigast? Jag vill ha den med PAL, såklart. Det billigaste jag hittat den är på http://www.globalmediapro.com för ca 31 000 inkl. moms. Har du något bättre förslag eller liknande? SKRIV! 0 Citera
MovieSwede Postad 27 januari 2007 Postad 27 januari 2007 På sidan så blir det +tullavgift så den blir inte så billig som du tror. 0 Citera
Max_H Postad 27 januari 2007 Postad 27 januari 2007 Och det KAN bli extra 10% tull eftersom dom (ofta) uppger 4%. (Dvs totalt 14% eftersom den kan spela in en "yttre" videokälla som inte kommer från linsen/ccd: en). /Max 0 Citera
Danell Postad 27 januari 2007 Författare Postad 27 januari 2007 Men kameran kostar 25 000 utan moms och frakt. 990 kostar frakten. Vad kan tullen kosta. Hur som hellst har jag inte hittat någon billigare. Har ni? Är det tull på momsen eller utan moms? 0 Citera
Mahogny Productions Postad 28 januari 2007 Postad 28 januari 2007 Men Globalmediapro verkar ligga i England %2$s skrev: We started our international professional video and audio equipment business in 1993. By 2000 we realised the potential of the internet and registered Globalmediapro (UK) Limited and our website. T Då är det väl inga tullavgifter? :) 0 Citera
Danell Postad 28 januari 2007 Författare Postad 28 januari 2007 Ne jag har också funderat på det. Men man vet ju inte. Man borde maila dem o fråga. 0 Citera
Danell Postad 28 januari 2007 Författare Postad 28 januari 2007 Det blir ingen tull inom EU så det ska inte vara någon extra avgift. Jag kolla på tullverket, de hade någon slags kalkylator. Men man borde maila global media o se för säkerhetens skull. Tyvärr så är min dator så bajs att den inte vill kunna skicka genom deras frågeformulär. Kan någon annan vara snäll att kolla? 0 Citera
Mahogny Productions Postad 28 januari 2007 Postad 28 januari 2007 Behövs inte, jag hittade svaret....%2$s skrev: Does your price include Import Duty and taxes? Our prices do NOT include Import Duty and GST/VAT applicable in your country. We deliver by courier, usually DHL and UPS. You will pay Import Duty and tax to the courier. But for NZ and UK buyers the cart total is all-inclusive. Funderade själv på att köpa en Canon Xh-a1 där... Men men det blir dyrt med tullen :/ ... Prova Pixmania.se ,, dom är också billiga men lite konstiga för att dom är ca 3-4000 kr billigare i t.ex spanien, på samma webshop och det är samma varor,, alla kommer från deras lager i Frankrike. 0 Citera
MovieSwede Postad 28 januari 2007 Postad 28 januari 2007 Det är tull då kameran inte skickas inom EU, utan kommer från externt land utanför EU. EU. Do I pay more Import Duty and VAT if you supply from NZ? No, if you purchase equipment MADE OUTSIDE THE EU (say Japanese camcorders) you pay the same Import Duty and VAT. Import Duty on goods made outside the EU: you pay the same as when we supply from the UK, except you pay it to the courier and not to us. VAT: you pay the VAT of your country to the courier and not UK VAT to us. If you/your company are VAT registered, you claim the VAT back at the end of the VAT period. You do not pay VAT if you are VAT registered and we supply you from the UK office. 0 Citera
Danell Postad 28 januari 2007 Författare Postad 28 januari 2007 Men vad är tullen på då? för är den inte mer än 9 000:- så är det billigare på global media ju. Är det tull på varenda vara man köper eller är det en summa man betalar för varje gång? Jag har planerat att köpa ett objektiv och extra batteria också. Jag har som ni kanske märker aldrig köpt något o betalat tull. Vill veta hur det funkar. 0 Citera
Mahogny Productions Postad 28 januari 2007 Postad 28 januari 2007 Jag har inte heller någon aning.. Har bara handlat utomlands personligen i Andora . Men prova Tullverkets Kalkylator eller maila och fråga 0 Citera
KDA Postad 28 januari 2007 Postad 28 januari 2007 Hej Danell!! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med priser men blev väldigt nyfiken på varför du gärna vill ha en XL2a i dessa HD tider, är det naturfilm månne?? Innehar själv en XL2 som jag haft i drygt 1 1/2 år. Kan bara berömma kameran är otroligt nöjd! nu hör det till saken att jag filmar framför allt naturfilm och då finns det inte så många alternativ i någorlunda prisklass. Nästa steg är XLH1 men den kostar som två XL2, annars om man inte behöver ha utbytbara objektiv kan XHA1 vara ett alternativ, där får du HD och det ska vara en väldigt bra kamera. Men som sagt jag är mycket nöjd och man får en grym bild från XL2. Hälsar KDA 0 Citera
Max_H Postad 28 januari 2007 Postad 28 januari 2007 Som jag skrev tidigare så anger oftast Global Media tullen till 4% procent, vilket gäller kameror utan extern ingång. Kameror MED extern ingång, dvs analog eller DV in, ska ha en tull på 14%. Därav är alla kameror med DV in är dyrare i många länder. Edit: Och det är DU som är ansvarig vid införseln - inte Global Media. Så du kan alltså inte hävda Global gjort fel... Men prismässigt är dom svårslagna på vissa kameror. /Max 0 Citera
Danell Postad 29 januari 2007 Författare Postad 29 januari 2007 Nästa steg är XLH1 men den kostar som två XL2 Där har du anledningen. Jag är ute efter en filmisk look och värderar det mer än HD. Vi kommer inte kunna klippa i HD, bränna det i HD eller se det i HD. Så därför lägger jag hällre pengarna på en kamera som har alla funktioner för att få en bra filmlook. Och som du sagt så är ju inte XL2an dålig. Är det tull på momsen eller lägga man på det efter? Är det moms på tullen? 0 Citera
Mahogny Productions Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Varför inte Canon XH-A1 ?? Om du filmar i HDV och konverterar den till DV så blir det ändå mycket bättre än om du spelat in på en DV. Såg detta på en blogg,, jag skickar länk om jag hittar den :p 0 Citera
MovieSwede Postad 31 januari 2007 Postad 31 januari 2007 Nackdelar med den metoden. 1. Ljudet är komprimerat 2. Filmen är ännu mer komprimerad. (risk för komprimeringsartifakter, försvårande med färgkorrektion etc) 3. Är betydligt mer jobbigt att klippa med HDV än miniDV. Lägg till att XL2 är en axelkamera med utbytbara objektiv, något A1 inte är. Visst finns det fördelar med att filma HDV med en A1, men inte bara fördelar. 0 Citera
Danell Postad 31 januari 2007 Författare Postad 31 januari 2007 Mm. Precis. Jag är rätt så inne på att köra i DV när du kan få en bättre bild med mer filmlook istället för en med lite större upplösning. Ingen mer som har någon bra sida med billiga kameror? Eller kanske en "verklig" affär någonstans? Jag vill ju ha lite alternativ på ställen! Men tack för hjälpen hittills! 0 Citera
Max_H Postad 31 januari 2007 Postad 31 januari 2007 Då är det väl mera en viktig grej att jämföra A1 i DV mot XL2 i DV? Är verkligen utbytbara linser så viktigt? Eller "räcker" A1 i DV eftersom man då också får HDV-möjligheten på köpet? Ang billiga kameror så blir ju de "verkliga" affärernas problem att dom ska ha demoex i lager plus högre lokalhyra med "fin" inredning osv. Det är ju stor skillnad att ha en "internetbutik" med lagret ute i skogen i jämförelse med att ha en butik exempelvis i Stockholm. Ska man dessutom ha bra service och lägga ner en massa tid på att svara på frågor och demonstrera kameran för de eventuellt blivande kunderna osv måste man ju ngnstans få betalt för den tiden. Lägg sedan på svenska tullar och annat så blir det tyvärr dyrt. Det är så det är i sverige... :( /Max 0 Citera
MovieSwede Postad 31 januari 2007 Postad 31 januari 2007 Faktum är att båda kamerona ger "filmlook" men min uppfattning är att A1 ger lite mer på den punkten. Men i slutändan så är ljusättningen den viktigaste faktorn. 0 Citera
Danell Postad 31 januari 2007 Författare Postad 31 januari 2007 Oj. Jag har helt haft den uppfattningen att XL2 har mer film look än A1. Har jag fel? Ingen som har några klipp från någon av kamerorna så man kan gämföra? Så är ju A1 dyrare. Skönt med Xl2 är att den har grymt många manuella inställningar. 0 Citera
Tomtebo Postad 31 januari 2007 Postad 31 januari 2007 http://www.prisjakt.nu där finner du XL2 för billigaste pris i sverige. 0 Citera
Max_H Postad 1 februari 2007 Postad 1 februari 2007 Det kan ju inte skilja många kronor mellan en XL2 och en A1 och jag skulle (personligen) lätt ta en A1:a med tanke på HDV-stödet. Även om man inte kör HD idag så kanske man vill göra det imorgon när alla har BluRay eller HDDVD och plasma/lcd hemma osv. Men visst - ingen byte av optik... /Max 0 Citera
boxin Postad 3 februari 2007 Postad 3 februari 2007 hejsan! Jag köpte min XL2a från Global Media.. Det ligger i Nya Zeeland och var helt klart billigast. Inga problem med tull å sånt. Och DHL kommer med kameran enda fram till dörren. Tog 2 veckor. 0 Citera
Danell Postad 4 februari 2007 Författare Postad 4 februari 2007 Hur mycket fick du betala, allt som allt? 0 Citera
boxin Postad 4 februari 2007 Postad 4 februari 2007 Hur mycket fick du betala, allt som allt? Jag minns inte, men så var det ju oxå för 1½ år sen. De var ju dyrare då. Men minns att det gick smidigt. Smidigare än jag trodde. Och kom fram till efteråt att det blev ca 900 euro billigare än om jag köpt den i Finland. Ja, alltså, jag bor i Finland. Men det borde väl inte vara annorlunda att ta den till sverige. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.