Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejhej!

Jag tänkte bara slänga ut en fråga här, jag har nämligen läst på lite olika ställen att renderingstiden kan reduceras om man renderar till en annan fysisk hårddisk än där ursprungsfilerna ligger. Stämmer detta?

Jag använder f.ö. Video vegas 7.0 och/eller After effects 7.0.

Posted
det kan jag faktiskt inte svaredersara pådelipå!!

Så varför svara...?

I vissa situationer, beroende på filtyp och effekttyp, så kan det absolut skilja i renderingstid. Har du en toksnabb dator med mycket ramminne så kan det till och med skilja ganska mycket eftersom en disk inte hinner "mata" minne och processor tillräckligt fort om den måste både läsa och skriva filer.

Men som sagt - det varierar beroende på situation.

/Max

Posted

Tack för svaret.

Du verkar veta en del om detta så jag tänkte ställa några följdfrågor! Jag sitter på en helt okej dator; 1,86ghz Intel 2 core duo processor, 1 gb ram. Arbetar oftast med okomprimerade .avi-filer eller .m2t som jag när projekten är klara renderar till .mpeg2.

Jag har provat att rendera mellan två hårddiskar, båda med s-ata koppling , men inte sett några direkta resultat. Finns det några inställningar man kan göra i renderingen för att få ut max av den?

Posted

Har du inte märkt så stor skillnad så arbetar du med effekter som troligen tar så lång tid att bearbeta så det inte spelar ngn roll (dvs disken hinner utan problem läsa/skriva infon till och från minnet/processorn). Att du kör med M2t-filer tyder ju också på att det är HDV-material och då är ram-minnet också en kritisk punkt. 1Gb är helt klart på gränsen för att jobba i AE och du i ditt fall tjänar du mer på att uppgradera till 2 Gb - om inte annat arbetsflödesmässigt då AE...ehh...inte är så snabbt på att läsa MPEG-2 filer med IBP-struktur (ex HDV) och det är dessutom många pixlar som ska hanteras.

/Max

• 2 weeks later...
Posted

För många applikationer är det hårddisken som är flaskhalsen i systemet. Videohantering kan vara väldigt tungt för processorn också, så det kan vara den som är flaskhalsen. Det finns ett program som heter perfmon i Windows som kan visa en massa data för hur mycket hårddiskarna, processorn, nätverket etc. jobbar. (Välj bara "Run" och knappa in perfmon.) Om du kommer fram till att det är hårddisken som är flaskhalsen så kan du kolla om de två diskarna sitter på samma buss, men jag vet inte hur det funkar på moderna hårddiskar. (Jag vet bara hur det funkar på gamla IDE-hårddiskar, och knappt ens det.) Så det här var väl inget vidare svar. :-)