Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej mitt namn är kamjar rezaei och går sista året på munkebäcksgymnasiet i Göteborg. Just nu jobbar jag på mitt Projektarbete, ska göra en film om Balansen mellan det Goda och onda. Saken är den jag har lite problem med Dialogerna i filmen och skulle jätte gärna vilja få lite tips av folk. För filmen kommer att spelas in i en kyrka och det kommer endast bestå av dialoger och inga action scener, skulle inte vara så snällt om jag skulle spränga upp saker i kyrkan.

Och för att filmen ska fånga publiken så måste man ha dialoger som håller och är intressanta. filmen kommer vara på en 10-12 min som max, har inte tid o göra nån större film. så om nån har tips osv. så skulle det vart jätte snällt o höra av sig till mig.

 

Ps.

 

jag har sätt Day watch och night watch osv. vill mer ha tips av folk som gjort egna filmer eller skrivit egna manus.

Posted

Ta t.ex två karaktärer.

 

Ge dem ett mål, dit de vill styra diskussionen.

 

Se till att de inte säger vad de menar i klarspråk. Utan att det finns en underliggande betydelse i det de säger. På detta sätt kan skådisarna agera och mena olika saker vilket skapar konflikt.

 

Sen är det ju så att du måste vilja berätta något. Och slutligen så fixera inte på längden mer än vad som är absolut maxtid. För jag ser hellre än bra film på tre minuter än en tråkig på 10.

 

Lycka till,

 

jon

Posted

Som tidigare nämnts: Ge dem mål, och ska helst en situation där målen står emot varandra så att båda inte kan nå sina mål. Målen kan vara samma (typ. Båda tjuvarna vill ha pengarna), eller olika (typ. tjuven vill ha pengarna - polisen vill att de stannar på banken). Så länge karaktärernas strävan att nå sitt mål skapar konflikter, så funkar det.

 

Har du en konflikt är det lättare att skriva dialoger. Vill du ha mycket dialoger, så se till att karaktärerna får något att göra medan de pratar. Action behöver inte betyda att man behöver spränga saker i luften. Har karaktärerna inget att göra utan bara sitter i en bänkrad på var sina sida om mittengången och gafflar kommer dialogen per automatik att bli stel, ointressant och odynamisk.

 

På tal om dynamik så försök även få till lite visuell dynamik. Går du från INT. till INT. till INT. o.s.v. blir resultatet lätt ganska platt. Ett lätt sätt är att försöka få lite variation mellan INT. och EXT.

 

Tänk också på att hellre visa det som går att visa - än att berätta det.

 

Att en karaktär t.ex. säger "Det där som du nyss sade om Nisses död fick mig faktiskt att må fruktansvärt dåligt" funkar inte alls på film.

 

/H

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...