Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

NY FRÅGA

Okej, jag söker en kamera med stor brännvid, för jag har en vidvinkel o en fisheye-lins som jag vill att det ska bli så stor del av motivet ska komma med.

här är en modell: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=81116

Det står:

Filterdiameter - 37 mm

Brännvidd - 3 - 30 mm

och hur kommer det att bli när att det är rektangulär form längsfram på linsen? (se bild)

http://www.prisjakt.nu/produktbild/81116

Postad

pal =25b/s

Bränvidden står på objektivet. Tänk på att ju mer vidvinkel dessto mer skärpeförlust generelt, dessutom kan räta linjer i kanterna se böjda ut. Men det kompenseras av att bilden blir så mycket bättre och ett helt annat djup uppstår, iaf enligt mig.

Postad
pal =25b/s

Bränvidden står på objektivet. Tänk på att ju ber vidvinkel dessto mer skärpeförlust generelt, dessutom kan räta linjer i kanterna se böjda ut. Men det kompenseras av att bilden blir så mycket bättre och ett helt annat djup uppstår, iaf enligt mig.

japp. jag vet hur fisheyen funkar. den har jag haft ett tag. men med min senaste kamera blev den inte alls så bred bild som den kunde igentligen kunde vara. Och hur funkar brännvidden? det var 45 mm eller nått på den förra. o det sög, hur blir det med 5,1 mm??

jag har funderat på denna modellen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=81113

brännvid är 5,1 - 51 mm, hur blir det? var ser jag bildhastihet? har det nått att göra med max slutarhastighet?

Postad
japp. jag vet hur fisheyen funkar. den har jag haft ett tag. men med min senaste kamera blev den inte alls så bred bild som den kunde igentligen kunde vara. Och hur funkar brännvidden? det var 45 mm eller nått på den förra. o det sög, hur blir det med 5,1 mm??

jag har funderat på denna modellen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=81113

brännvid är 5,1 - 51 mm, hur blir det? var ser jag bildhastihet? har det nått att göra med max slutarhastighet?

På en sådan där kamera lär man inte kunna sätta på en fish eye eller vidvinkel. Möjligen kan det finnas någon digatleffekt, men det har ju ingenting med vidvikle att göra då den bara förvränger befintlig bild. Jag skulle leta efter en beg kamera med utbytbart eller med stöd för adapter. Bättre spenderade pengar. Mycket möjligt att det finns någon effekt vid dåligt ljus som minskar farten och håller slutaren öppen längre.

Postad
På en sådan där kamera lär man inte kunna sätta på en fish eye eller vidvinkel. Möjligen kan det finnas någon digatleffekt, men det har ju ingenting med vidvikle att göra då den bara förvränger befintlig bild. Jag skulle leta efter en beg kamera med utbytbart eller med stöd för adapter. Bättre spenderade pengar. Mycket möjligt att det finns någon effekt vid dåligt ljus som minskar farten och håller slutaren öppen längre.

Va? om det är filergänga på 30mm, o fisheyen går på 30 så måste det ju gå att sätta på den.. eller? förresten, jag hade testat en kamera med brännvid på 2,3 mm, då blev fisheyen perfekt! Så jag borde väl sikta på någon brännvid runt 2mm, + att gängan ska passa. inte mer jag ska tänka på eller?

okaj. Pal = 25. NTSC är 29.970. är det någon stor skillnad på de då?

Postad

okaj. men vadå, har typ alla videokameror samma hastighet?

och snälla, är det någon som kan hjälpa mig med linsen? jag vill ha en kamera som har en bred vinkel, så att den kan uttnyttja HELA min fisheye.

här är en annan jag har kollat in.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=81113

den har inte 3 CCD. -- men vad är det?

Bildsensorstorlek (1/x) 3,0 tum -- Vad är Bildsensorstorlek?

brännvid 5,1 - 51 mm

Effektivt antal pixlar 2,048 megapixlar

Filterdiameter 30 mm

Max upplösning (Video) 320x240 pixel

Postad

Alla PAL-videokameror har samma hastighet så vitt jag vet.

En filmkamera däremot kan ha olika hatigheter (,9,18,24,54,osv).'

3 CCD =Bättre bild, färgen delas upp på 3. Kortfattat rek jag inte kamera utn 3ccd även avsaknad inte måste innebaär skräp-

Saxat från en viss filmsida (gissa villken) :P

Innebär att en kamera har tre bildomvandlare för varje grundfärg: röd, grön och blå (RGB). Ger bättre bildkvalitet än en bildomvandlare som tar emot alla färger. Se även CCD.

(Charged Coupled Device)

Bildomvandlare i kameran som omvandlar bilden till en elektrisk signal med hjälp av ljuskänsliga fotodioder (pixels). Storleken kan vara 1/2", 1/3" eller 2/3" (desto större, desto bättre bild). Se även rörkamera.

Postad
Alla PAL-videokameror har samma hastighet så vitt jag vet.

En filmkamera däremot kan ha olika hatigheter (,9,18,24,54,osv).'

3 CCD =Bättre bild, färgen delas upp på 3. Kortfattat rek jag inte kamera utn 3ccd även avsaknad inte måste innebaär skräp-

Saxat från en viss filmsida (gissa villken) :P

Innebär att en kamera har tre bildomvandlare för varje grundfärg: röd, grön och blå (RGB). Ger bättre bildkvalitet än en bildomvandlare som tar emot alla färger. Se även CCD.

(Charged Coupled Device)

Bildomvandlare i kameran som omvandlar bilden till en elektrisk signal med hjälp av ljuskänsliga fotodioder (pixels). Storleken kan vara 1/2", 1/3" eller 2/3" (desto större, desto bättre bild). Se även rörkamera.

Tack team faggot för dina svar. Men jag har forfarande ett stort frågetecken när det gäller hur stort synfält kameran har. Hur kan jag se det???

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...