Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Håller just nu på att kolla efter en laptop som ska vara min vän när jag flyttar till england. Men tills dess så hade jag tänkt att använda den tillsammans med min stationära dator när jag jobbar med AE och Ppro. Koppla samman dessa så det blir lite mer kräm i det hela när jag ska filma nästa projekt på HDV. Är det någon som vet hur man kopplar samman datorer på det här sättet? Behövs någon speciell hårdvara eller något sånt?

Tack på förhand!

//Hampus Lager

Postad

Ppro stöder inte nätverksrendering. AE gör det men det är inte så simpelt som att bara ha ett nätverk mellan burkarna. I princip är det enklare att rendera olika delar av samma projekt på de olika burkarna (för du har väl TVÅ licenser va... ;) ). Annars finns ju GridIron som en specialplugin för att lösa denna typ av problem för AE (bla ILM, The Orphanage etc kör den) men den är INTE gratis.

/Max

Postad

Å andra sidan... vi som inte är programmerare tycker ju bara: Hur svårt ska det vara att få två datorer att sammarbeta med att beräkna samma bild? Men efter att ha läst en hel del poster på Adobes utvecklarforum så insåg man att det inte var så lätt som man trodde... :(

/Max

Postad

Rent teoretiskt kan man klustra datorer så att dom beter sig som en enda stor CPU (viket innebär att flera datorer räknar på samma bild) men jag tror dels att det skulle ställa till problem med en del mjukvarors licensieringssystem (t ex skulle Cineform inte gå att installera i ett kluster) och dels är det ingen barnlek att klustra datorer. Man måste kunna datorer för det. Det räcker inte med att fuska som vi gör och bara veta hur vi ska klicka lite i Windows för att få fram sjyssta funktioner.

Ett kluster kräver också ett snabbt nätverk. Minst fiber.

Postad
beräknar den samma bild verkligen? i 3dsms nätrendering så renderas iaf varsin frame har jag för mej

After Effects funkar så (om man får igång det)... och det är så programmet fungerar. Dvs det är en frame/lager baserad renderare. Men vissa program, bla Shake och Digital Fusion, är sk Scan Line renderers. Dvs dom renderar linje för linje, men jag är osäker på hur dom gör i nätverksmiljö.

/Max

Postad

Mja, kräver och kräver. Oftast uppfinner man inte kluster själv utan man köper naturligtvis nyckelfärdiga system, tex om man har för avsikt att klustra en massa windowsservrar så köper man den funktionen/versonen av microsoft. Då är det i princip bara att veta vilka knappar man klicka på, helt enligt hjälpfiler och manualer. Och visst är det trevligt med snabbt nät, men det går att få bra prestanda med koppar också. Då delberäknas och synkas kalkyleringen lite då och då. På jobbet har de räknat på väder och en hel del om kulllagersimuleringar.

Men att koppla ihop lite XP-home edition och tro att After effect blir klustrat om man trycker på rätt knappar är kanske rätt optimistiskt. Kanske finns det större chans att lyckas med Linux om man har kompetensen?

Postad

Ja precis. Det finns en anledning att man köper nyckelfärdiga system. Man slipper lägga ned ett par månaders jobb på att skapa klustret.

Anledningen till att man skulle behöva fiber i ett kluster för filmrendering har mest med skyfflandet av filer att göra. Renderar jag i AE och materialet ligger på en nätverksdisk och jag renderar till en annan nätverksdisk kan jag räkna med ganska dåliga renderingsprestanda jämfört med om jag bara hade renderat på interna diskar.

Postad
...nätverksdisk och jag renderar till en annan nätverksdisk...
Nu var jag lite korttänkt. Vi har disksystem med fiberinterfejs på jobbet, dvs trafiken till diskarna går inte över nätverkskabeln. Tänkte inte på det....
Postad

nu när vi e inne i hur man kopplar ihop datorer....vad är de nödvändigaste man behöver till att redigera? jag ska köpa en pc men vill veta de nödvändiaste sakerna som jag behver....upplys mig tack

Postad

Jag är den med sämst erfarenhet och andra kommer säkert ha protester mot mitt svar; Jag tror väldigt mycket minne och mycket disk är en bra start. Om det är något man inte skall pruta på är det just minne. Nya datorer brukar ha firewire som standard så det borde inte vålla problem. Nya datorer brukar ha USB2 så det är inte heller nått problem. Åsså behöver man nått redigeringsprogram. Men det beror försåss på vilken ambitionsnivå man har. Men det är min humla.

Eventuellt är de sniknaste datorerna på PC-City och El-giganten så prispressade att de inte ens har AGP-slott så det går inte att sätta i nytt grafik-kort om man vill, eller ens fler slott att sätta mer minne i.

Postad

Ja det kändes rätt off topic.

Max, när man nu har dig på tråden - varför lägger GridIron ned Xfactor? Och varför är det så svårt att få AE att funka i en vettig Grid? Jag har behövt Grid för AE i många år nu och Xfactor såg lovande ut men så dog det nu med AE7.

Postad

Kollar...

Edit:

Korta svaret är: För mycket jobb för att hålla den igång (dvs svårigheten att få det att funka var större än vinsten för företaget).

Om anledningen är deras, Adobes eller bara generella svårigheter med nätverksrendering var "luddigt"...

/M

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...