Jump to content

Recommended Posts

Posted

beskriv vad som händer på bilden, framför allt hur kameran ska röra sig. åkningar, panoreringar, tiltiningar m.m. skriv vilken sorts grip (stativ/kran/steadycam etc.) du ska ha. även hur långt klippet ska vara kan vara bra att ha med.

Posted

ja! rita engufär det som ska synas i kameran! om man inte tycker att man är så duktig på att rita kan man rita det rakt uppifrån och rita ut kamerans vinkel på bilden. ett tipps är att göra det ihop med den som ska fota (om det är någon med lite erfarenhet kan denne ofta komma med bra ideér sammt att han/hon vet vad som är gångbart och vad som blir snyggt).

Posted

så var gång jag ska byta kamera-vinkel ska jag rita ny bild ruta då? isf sak jag då rita det från det hållet man ska se det ifrån?

// Jesper

Posted
så var gång jag ska byta kamera-vinkel ska jag rita ny bild ruta då? isf sak jag då rita det från det hållet man ska se det ifrån?

// Jesper

ja, som princip kan man väll ta en ny ruta per viknel. men som sagt vissa vinklar kanske är så enkla att det inte behövs medan andra är jätte svåra och kräver flera rutor. som jag skrev tidigare så kan det bero på hur du (och ev fotograf) vill ha det. om ni är dåliga på att rita kanske det är att föredra en bild uppifrån där man ser kameravinkeln utritad med sträck. men om du/ni är duktiga på att rita så är väll kamerans point of view det bästa!