Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har sökt upp och ner och från höger till vänster, men utan vettigt resultat. Den mest liknande diskussionen är nog den om överstrålning och "utsmetat ljus", men det jag söker är något hyggligt konkret och handlar som jag förstår det absolut inte om överstrålning(?).

Håller på med backdropvideos till ett synthband, dvs. mer illustrativ / "artistisk" bildkonst än berättande film. En tanke som dök upp tidigt och stannat (och ja - det har gjorts hundra gånger, so shoot me! *s*) är att väva in element med ljuslinjer. Vad jag syftar på är filmsekvenser där, t.ex., en filmad motorväg med bilar förvandlas från tydliga individuella strålkastarpar till löpande ljusspår. Det vill säga att ljuset stannar kvar och "dras ut" och ihop till en linje istället för en punkt.

Jag har en känsla av att det möjligen är något man åstadkommer med lång slutartid (åtminstone på stillbildskameror) - men funkar det i video? Eller är det något man kan / bör skapa helt i AE? Eller förbereda vid filmtillfället och sedan efterarbeta i AE?

Någon som kan hjälpa mig?

:-)

//Petter

PS.

Ha! För en gångs skull en tråd där det måste vara omöjligt att hänvisa till den evigt återkommande star wars ljussabel-tutorialen. Cool.

DS.

Posted

Antar att det är ngt i stil med http://www.creativecow.net/articles/kramer_andrew/nano/index.html du vill ha. Men det är (mig veterligen) svårt att göra i AE utan just Trapcode Particular. Du kan testa att experimentera med de olika effekterna som finns under "Time" kategorin - är osäker på vilka som möjligen kan saknas under Standard resp Pro versionen men "CC Force Motion blur" kan möjligen ge ngt (om du vill styra mängden kan du ändre "Shutter" i Composition Settings"). Och även "Echo" kan fungera i viss mån. Möjligen att ReVision Motion Blur kan göra det du vill (http://www.revisionfx.com/mblur.htm).

/Max

Posted

Tack för hjälpen! Effekten i sagda tutorial var onekligen snygg och intressant (och fick mig bums att överväga att köpa Partivular), men där handlar det som sagt om partikelsystem. Kan tänka mig att man kanske måste gå den vägen om man ska åstadkomma effekten i postproduktion - men samtidigt känns det inte helt rätt.

Jag vet att det finns en video som rullar just nu på MTV (ska hänga mig framför TV:n ett tag och se om jag kan hitta vem det är / länk) där de gör precis det jag tänker på me djust trafikbilder. Där använder de sig av film som körs snabbare - vilket kanske är nyckeln till det, åtminstone i det fallet?

Vad jag vill göra, med trafik som exempel och mer exakt, är:

Tänk er en tungt belastad motorväg där ni står på en bro och ser mängder med bilar passera under, en mörk natt. Ni ser bara strålkastarna respektive varselljusen och som tydliga par. Tänk er att ni drar ut de ljusen så att de smälter samman och istället uppfattas som linjer av ljus. Hade jag haft en stillbildskamera hade jag antagligen använt lång slutartid, så att många bilar hann passera och deras ljus följaktligen hann med att finnas över hela sträckan på min bild.

Jag vill göra samma sak, fast i rörlig bild - om jag gör det i post eller i shoot spelar mindre roll. Jag kan inte tänka mig att det är särskilt avancerat, om man bara vet tricket, s a s.

:-)

Något ljushuvud där ute..?

(OBS! Fantastisk ordvits ovan!)

//Petters

• 1 month later...