Flipp Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Jag har problem med att det oftast blir dropped frames när jag överför filmen från kameran till datorn. Ibland redan efter någon minut och ibland dröjer det 30 minuter. Har provat det mesta som finns på Pinnacles support sida och vet inte hur jag skall gå vidare. Är det någon som har haft liknande problem? Har ominstallerat hela datorn och även hämtat ny INF rutin från Intel. Kör Windows XP SP2, Pentium 4 3 GHz med 1,5 GB RAM, 1st 160GB HD med alla program (IDE) och en 200GB SATA disk för arbetsfiler. Grafikkort ATI Radeon 9800 128 MB. Överföring via Firewire och kameran är en SONY TRV-33E. Har uppdaterat till Pinnacle Studio 10.7, den senaste. Hårddiskarna är inte ens halvfulla och naturligtvis inga problem med datorn för övrigt. Det märkliga är att om jag testar HD hastigheten i Pinnnacle så kan ibland testresultatet sjunka mellan testerna även om jag kör dem direkt efter varandra. Oftast är diskhastigheten hög före "capture", ca 50000 kbyte / s för att sjunka till ca 3000 kbyte/s efter avslutad "capture". Har nu lagt ner flera timmar på felsökning och kommer inte vidare. Är det ett vanligt problem med Pinnacle? Tror ni att det kan vara något med hårdvaran? 0 Quote
Rogge Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Jag förutsätter att du fångar till din HD för arbetsfiler och inte till C: eller någon av dess eventuella partioner. Stämmer det? Var har du Windows växlingsfil någonstans? Ha den inte på den disk du fångar till för bästa resultat. Ladda ner Scenalyzer LIVE 4.0 och testa och se hur det går att fånga med det. Fungerar det är det något med Pinnacle Studio 10.7 och fungerar inte det heller så är det något med din dator och vi får fortsätta felsökningen då. :) 0 Quote
Flipp Posted January 13, 2007 Author Posted January 13, 2007 Har nu provat Scenalyzer Live 4.0 och problemet kvarstår. Det verkar dock vara ett trevligt program. Efter ca 20 min tar buffertminnet slut och den tappar frames, därefter tog det ca. 5 min att tömma bufferten. Med Scenalyzers "hastighets test" så får jag samma resultat som med Pinnacle, att det första testet är OK, men att det sedan går ner till 0,9-0,8 i hastighet. Laddar ner filmen till D: (programmen ligger på C:), men det verkar nästan som att det fungerar bättre att fånga filmen till C:, det dröjer betydligt längre innan dropped frames. Växlingsfilen ligger på C:\. Har nu även installerat senaste BIOS uppdatering, direct X, testat hårddisken med Seagates testprogram utan resultat. Kan erkänna att jag inte riktigt längre vet vad jag håller på med. Datorn är en Compaq Presario 8692. När jag jämför drivrutiner och liknande mellan hårddiskarna så ser de ut att köras på samma, fastän den ena är en SATA disk. Windows supporten gör mig inte klokare, SATA skall inte vara något problem med SP2. Någon som har en aning? /Filip 0 Quote
Rogge Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Laddar ner filmen till D: Är D: en annan fysisk hårddisk eller är D: en partition som finns på C:? 0 Quote
Creator Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Egentligen kan jag inte så mycket om det som har diskuterats tidigare i tråden, men jag har iallafall ett tips. När jag körde Pinnacle Studio 9 Plus och skulle importera DV-materialet till datorn brukade jag stänga ner alla andra relativt tunga program och gå därifrån tills överföringen är klar. När den väl är det kan du ju kolla hur många dropped frames det har blivit. Detta är ju ingen riktig lösning, men den är iallafall något. Lycka till! 0 Quote
Flipp Posted January 15, 2007 Author Posted January 15, 2007 C: och D: är olika fysiska enheter. C: är en vanlig IDE hårddisk (Maxor) och D: är en SATA disk (Seagate). /Filip 0 Quote
Max_H Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Och du har inga virusprogram eller annat igång samtidigt (dvs som går igång per automatik vid uppstart)? /Max 0 Quote
Rogge Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 C: och D: är olika fysiska enheter. C: är en vanlig IDE hårddisk (Maxor) och D: är en SATA disk (Seagate). O.k! Då hade jag i Windows gått till Start > Kör och skrivit in msconfig och klickat på OK och sedan klickat på fliken Autostart och bockat av alla Startobjekt förutom din brandvägg och startat om datorn. Prova sedan att fånga och se hur det går. Mappen Autostart i "Alla Program-menyn" kan vara värd att titta i också och rensa bort saker som startas den vägen. Fungerar inte det är fliken Tjänster i Systemkonfigurationen nästa steg. Jag är inne på samma sak som Max_H att du har program som ligger i bakgrunden och tar kraft, tex antivirusprogram. 0 Quote
Flipp Posted January 24, 2007 Author Posted January 24, 2007 Har provat era tips med viss framgång. Tappar fortfarande frames vid överföring till D:\, men lyckades föra över ett helt band till (60min) C:\. Rimligtvis borde det vara tvärtom. Nästa dag (startat om datorn) lyckades inte överföring till varken C: eller D: vid första försök. Tappade frames redan efter några minuter. Har provat att stänga av alla program, även brandvägg med avstängt ADSL-modem. Roger, vad menar du med Tjänster i systemkonfigurationen? /Filip 0 Quote
Max_H Posted January 24, 2007 Posted January 24, 2007 Kan man, när man kör Pinnacles produkter, växla fokus på fönster under capture? Då kan du ju köra en CRTL+ALT+DELETE och titta på "processer" och se vad som händer med cpu och minne under capture (det brukar ju funka). Då kan du ju se om ngn process börjar "dra iväg" under capture. /Max 0 Quote
Rogge Posted January 24, 2007 Posted January 24, 2007 Roger, vad menar du med Tjänster i systemkonfigurationen? Starta Systemkonfiguration via Start > Kör > msconfig och klicka på fliken Tjänster och bocka för Dölj alla Microsoft-tjänster och ta bort bockarna på allt som finns där och starta om datorn. Om du stänger ned din brandvägg och har bredband, se till att koppla ur nätverkskablen så att du inte får virus. Samma gäller givetvis om du kopplar upp dig med vanligt telefonmodem. 0 Quote
Flipp Posted January 25, 2007 Author Posted January 25, 2007 Har nu kört Aktivitetshanteraren parallellt med Studio under överföring med följande resultat: Prestanda: CPU användning 2-4% och växlingsfil 489 MB Processer: Studio.exe under start CPU 20% för att därefter sjunka till 1-2% och minnesanvändning 191616 kb. Systemets vänteprocess i början 80% för att snabbt sjunka till 96-98% Emellanåt "blinkar" explorer till på 1%, övriga processer ligger på 0 och tar inte speciellt mycket minne. Likväl så är det 44 dropped frames efter 10 minuter. /Filip 0 Quote
sonyd8 Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Mitt tips är att köra firewire direct in i Windows Movie Maker på bästa "svenska" kvaliteten 25 fps 720x576 (resten är mest 15 och 30 fps varianter) och när den väl är inne bör den gå att importera till Pinnacle eller vilka tunga program du vill, efteråt. Körde själv Pinnacle i början och hela burken frös och det blev bara mos och knappt ens hackebiff. Med firewire till Movie Maker har jag fått in rätt långa bitar felfritt med min gamla Sony 110 inklusive ljud, men med min nya Canon 850 hugger den upp en massa D-frames om man inte trixar bort ljudet och tar in det senare. "Långa bitar" i min värld är 5-10 minuter i taget, mest för att hårddisken blir full, skulle kanske funka betydligt längre annars, men så är det ingen värstingburk heller. Laptop med Athlon och 256 MB RAM, en enda hårddisk och egentligen 1,6 GHz men den körs på underspänning från bilbatteri på ständig laddning (bra tidsfrist vid strömavbrott, originalaccarna är sedan länge sönderkörda) och lägger sig själv nånstans nere kring 600 MHz. Det gör ändå ingen skillnad prestationsmässigt i Movie Maker mot att koppla in rätta nätagget och klocka upp den i full speed 1,6 GHz. Ska det hacka så hackar det, annars flyter det lika bra vilket som. Med din superburk borde det funka galant, även långfilmer med ljud, gissar jag. 0 Quote
Recommended Posts