pld Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Hej! Fick mitt nya grafikkort, Nvidia Quadro FX 550, installerat för några dagar sedan men nu har det uppståt ett problem: Skärmen blir svart! Den kan vara svart i några sekunder sedan blir den normal igen och sedan kan det ta en stund innan den blir svart igen. Värst är det när man gör något med video som exempel ska kolla på en film på youtube eller ska redigera video för då kan det vara svart i några minuter och den blir normal en sekund sedan svart igen. Hur ska man göra för att detta ska sluta? Detta är något som är väldigt provoncerande så jag är väldigt tacksam för svar! /Jesper 0 Quote
Max_H Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Testa: 0. Om kortet har en fläkt, kolla så den snurrar. Kolla så kylflänsen sitter fast. 1. Ta ut kortet, kolla strömmatningen (om sådan finnes), sätt i igen. 2. Testa med annan skärm. 3. Uppdatera drivern till senaste (försiktigt om du kör Avid) Annars är det troligen, och det är möjligen min huvudteori, fel på grafikkortet. /Max 0 Quote
pld Posted January 12, 2007 Author Posted January 12, 2007 Tack för svaret! Hittade igår kväll en cdskiva och manual i paketet där grafikkortet låg så man kanske ska installera om det!? Men hur ska man avinstallera kortet på bästa sätt? Ska man gå in på "Lägg till eller ta bort program" Kontrollpanelen och sedan välja "NVIDIA Driver" och sedan ta ut kortet ur datorn och sätta in det igen och börja installationen? /Jesper 0 Quote
gorse Posted January 13, 2007 Posted January 13, 2007 I kontrollpanelen finns System, välj fliken maskinvara, enhetshanteraren. Tryck på plusset framför Display Adapters så att underlistorna öppnas. Markera grafikkortet. Högerklicka och välj avinstallera. Följ anvisningarna och svara "ja, jag vill verkligen ta bort" på alla varningar. Eventuellt startar du om, och då hittas kortet på nytt vid uppstart. Eller så högerklickar på datornamnet högst upp i listan och välj "sök efter maskinvaruförändringar" och följ sen anvisningarna. Om du inte behöver sätta i någon cd-skiva under installationen kan du välja att högerklicka på grafikkortet och välja uppdatera drivrutin, och välj att du själv vill välja drivrutin och peka ut var den är sparad. tex på CD eller på hårddisken om du laddat ner den från tillverkarens hemsida. 0 Quote
Recommended Posts