Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När man filmar med min DV-kamera, så hörs det i mikrofonen när bandet rullar. Detta ger ett ständigt "pipande" på allt man spelar in.

Kan man lösa det på något vis? Exempelvis genom redigering..?

Postad
När man filmar med min DV-kamera, så hörs det i mikrofonen när bandet rullar. Detta ger ett ständigt "pipande" på allt man spelar in.

Kan man lösa det på något vis? Exempelvis genom redigering..?

Ett sätt är ju att köpa en extern mikrfon. Ifall du har mic ingång.

Tror inte de går att få bort helt om man redigerar.

Postad

Bäst är ju en extern mikrofon. Då får du för det mesta bättre ljud på köpet...

Annars kan du använda ngn form av mjukvarufilter för att skära bort exakt den frekvens när bandarens ljud ligger. En annan variant är ett program som kan analysera ett område med bara bandarljudet och sedan plocka dom frekvenserna från allt. Vad kör du för program?

/Max

Postad

det finns ett gratis program som heter "audacity" som tar hand om dina problem. Helt jävla fantastiskt program!

Likt pro tools så kan du välja ut ett parti tystnad som bara har pipet eller annat oljud du vill ta bort. Du markerar pipet som det "brus" du ska ta bort. Sen applicerar du på hela ljudklippet så är det helt borttrollat. Filtrerar bort det på nåt sätt jag inte förstår...men kvaliteten på dialog osv är helt oförändrad (i mina öron, är säkert minimala förändringar).

http://audacity.sourceforge.net/

• 2 veckor senare...
Postad

oj nu sitter jag inte vid programmet, minns inte exakt vad filtret heter.

du exporterar ljudfilen, plockar in den i audacity och sen så lägger du det filtret på. Väljer ut en del tystnad som bara har det ljud du vill ta bort...sen så kan du bestämma att det är det ljudet som ska bort sen apply på hela klippet.

Postad

exportera ut ljudfilen från det redigeringsprogram du använder. Öppna den i audacity.

Markera ett område på ljudet som inte har dialog eller andra ljud som ska va med i filmen, utan har oljudet bara. Sen tar du brusreducering och låter den analysera det. välj sedan hela klippet och kör samma effekt, sen ta bort brus.

Kan funka klockrent och kan bli kasst ibland....det kan tabort miljöljud osv. Men pip eller störande fläkt eller elektroniskt "brus" är det skitbra på att ta bort. Du kan ju också ställa nivå på hur mycket det ska ta bort.

ja minns inte exakt, lek runt lite så hittar du.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...