Ivan Postad 7 januari 2007 Postad 7 januari 2007 Hej, jag hade tänkt göra ett snyggt sniper sikte i AE. Men kommer inte på hur jag ska gå till väga för att det ska bli snyggt. Tänkte först göra ett solid lager sen rita en cirkel o invertera så att allt blir svart förutom mitten. Sen ritar man till strecken. Men problemet är att jag inte kommer på hur jag ska invertera cirkeln? Någon som gjort sikte tidigare som kan komma med tips? (jag är nybörjar inom AE) 0 Citera
jernby film Postad 7 januari 2007 Postad 7 januari 2007 Hej tycker nog att du ska fotografera, hitta en bild eller rita ett sikte. Jag skulle rita det i photoshop, svart utan bakgrund. Ta bort allt som inte är själva svarta siktet. Sedan importera bilden i AE och använda som ett lager på en film. Om det är det du tänkt? Du hade väl tänkt använda siktet i en film? /nils 0 Citera
Ivan Postad 7 januari 2007 Författare Postad 7 januari 2007 Exakt, jo har tänkt på det också...det verkar nog ändå enklast och bäst att göra den i photoshop o sen bara importera. Tack. 0 Citera
jernby film Postad 7 januari 2007 Postad 7 januari 2007 Jo, det blir nog bäst. Gör siktet i transparent och spara det i psd. Du kan ju måla delen sen i AE runt kornet i siktet, grått med 50% opacity/genomskinlighet t.ex om siktet har den färgen eller siffror. /nils 0 Citera
Ivan Postad 7 januari 2007 Författare Postad 7 januari 2007 A precis man kanske kan lägga till lite repor på "linsen" så att man får känslan. 0 Citera
jernby film Postad 7 januari 2007 Postad 7 januari 2007 Jag är ingen expert på sikten men har inte moderna avancerade sikten olika mönster och siffror ? Men det är väl inte det du tänkte. /nils 0 Citera
Normen Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Hej. Har precis i dagarna gjort ett. Jag riktade ett sikte/crosshair i illustrator. (Ta gärna med vindriktning och stabiliserings grader i också) sedan importerade jag det i Final Cut, vilket är det jag använder. Sen är dte bara att t.ex använda lumakey för att ta bort den vita bakgrunden. Enkelt och snyggt. 0 Citera
viktim Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 Hej, jag gjorde ett snipersikte nyss, eller jag gjorde 2 fast den andra blev ful 0 Citera
jernby film Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 Hej' date=' jag gjorde ett snipersikte nyss, eller jag gjorde 2 fast den andra blev ful[/quote'] Den var väl OK, om du menar att det vita ska vara halvt 50-90% genomskinligt med en färgton. /nils 0 Citera
viktim Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 ok, förstår nada vad du menar med det där:P, men man lägger vell den bara över klippet och har den som multiply? 0 Citera
jernby film Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 ok' date=' förstår nada vad du menar med det där:P, men man lägger vell den bara över klippet och har den som multiply?[/quote'] Jag menar att det vita ska väl inte finnas överhuvudtaget eller att det ska vara halvt genomskinligt när det läggs över klippet, eller? ;) /nils 0 Citera
viktim Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 ne det vita ska inte vara med alls, går att ta bort i PS lätt... men om man har den som multiplay över klippet så syns ju intt det vita utan videon syns där istellet. 0 Citera
jernby film Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 ne det vita ska inte vara med alls' date=' går att ta bort i PS lätt... men om man har den som multiplay över klippet så syns ju intt det vita utan videon syns där istellet.[/quote'] Det går ju, men tråsskaparen ville ju gör den i After effects och där kan man ju byta ut det vita mot alla möjliga kombinationer för att det ska se realistiskt ut inlagt på film. Snyggt sikte du hade ritat. Kanske Ivan vill ha det ? /nils 0 Citera
Ivan Postad 10 januari 2007 Författare Postad 10 januari 2007 Ja då har inte tillgång till photoshop just nu så jag har inte testat att göra en själv. Men den där är ju jätte bra man kanske kan lägga till lite små streck på de tunna linjerna. Linjerna ska kanske sluta lite innan de når mitten och i mitten har man ett litet kors för sig självt +. 0 Citera
viktim Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 jaa, men vad han ska gör i after effect det bryr jag mig inte om, har iaf fixat siktet, så då får han göra vad han vill med den:D, hoppas den duger iaf. 0 Citera
viktim Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 Ja då har inte tillgång till photoshop just nu så jag har inte testat att göra en själv. Men den där är ju jätte bra man kanske kan lägga till lite små streck på de tunna linjerna. Linjerna ska kanske sluta lite innan de når mitten och i mitten har man ett litet kors för sig självt +. aa, kan försöka göra ett:D, men vad jag vet så använder dom ett sånt sikte som jag gjorde ganska ofta, asså det där med att sträcken korsar varandra. men ska testa göra så som du sa med 0 Citera
viktim Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 så nu har jag gjort en, eller jag har gjort 2 den ena är så som du beskrev(tror jag iaf) och den andra är lite mer lik typ BF2(det krongliga med den här är att man måste få bilden i siktet vara närnare än bilden utanför siktet) men det finns säkert nån där ute som vet hur man löser det. 0 Citera
MovieSwede Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Filma två gånger med olika zoom. Alt zooma in i post men det kommer inte bli så snyggt. 0 Citera
jernby film Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Filma två gånger med olika zoom. Alt zooma in i post men det kommer inte bli så snyggt. Just så ;) alternativet kan ju vara att förstorade filmen i post, i den inre delen runt kornet, blir lite suddig. Om man använder viktims andra bild. /nils 0 Citera
viktim Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 hej, jag har nu prövat att använda sikte3.0, och för att få bilden i siktet närmare än bilden utanför så kopiera jag först kippet och sedan la jag dom över varandra och siktet överst och hade den som multiply. sen så förstora jag det översta klippet och sedan så maska jag den så bara en liten del syndes(jag maska så att kanterna efter det jag maska var under det svarta på siktet) kanske lite svårt att förstå men det är ganska enkelt.. så här blev resultatet: http://www.youtube.com/watch?v=W-tKceBtQ-E 0 Citera
jernby film Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Det gjorde du bra. ;) Det blir nog sikte 1.0 i alla fall. Vet ej hur sikte 3.0 kan användas i film. Det kanske den kan förresten med lite fantasi. /nils 0 Citera
Ivan Postad 11 januari 2007 Författare Postad 11 januari 2007 Jag hade tänkt mig ditt sikte 1.0 fast att man gör den yttre cirkeln tunn och sen blura resten. SOm tex här: http://www.youtube.com/watch?v=tySOvN5f2Ik 0 Citera
viktim Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Jag hade tänkt mig ditt sikte 1.0 fast att man gör den yttre cirkeln tunn och sen blura resten. SOm tex här: http://www.youtube.com/watch?v=tySOvN5f2Ik aa gjorde en sån nu, men jag förstår inte hur jag ska göra bakrunde suddig, blir tokig, någon som vet hur man gör? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.