Erfa Postad 6 januari 2007 Postad 6 januari 2007 Hej! Ska uppgradera kamera snart, och det lutar åt Panasonic NV-GS500. Nu när jag ändå är i farten tänkte jag passa på att fixa en hyfsad mikrofon också, gärna en sån där man sätter fast på kameran. Jag vill ju gärna bli av med tidigare problem, kamerasurr och speciellt vind. Någon som har ett schyst tips på en mikrofon som inte är jättedyr? Jag vill gärna hålla mig runt 1 000 kr ungefär. 0 Citera
Luzer Postad 6 januari 2007 Postad 6 januari 2007 Så länge du sätter miken på kameran så kommer du få endel kamerasurr. Det bästa och billigaste du kan göra för att få bättre ljud är att flytta bort miken från kameran. Den ska vara så nära ljudkällan som möjligt (oftast). 0 Citera
Erfa Postad 6 januari 2007 Författare Postad 6 januari 2007 Så länge du sätter miken på kameran så kommer du få endel kamerasurr. Det bästa och billigaste du kan göra för att få bättre ljud är att flytta bort miken från kameran. Den ska vara så nära ljudkällan som möjligt (oftast). Mjo, jag vet. Men det är framför allt vinden jag vill ha bort. Att ha miken separat är lite för krångligt, framför allt har jag inte tillräckligt med folk i mitt lilla lekfilmteam för det... 0 Citera
Luzer Postad 6 januari 2007 Postad 6 januari 2007 Skaffa ett bra vindskydd, finns ett billigt till rödes mikar som säkert passar andra som har ungefär samma storlek. Säljs på Jam i gbg vet jag. Klarar enklare vindpustar men om det blåser ordentligt så är det jättesvårt, man får ta vad man har, raggsockar etc tills man tycker det funkar ok. Man tappar endel diskant dock, men får oftast ett ljud som i allafall går att använda. Ingen mik trollar bort vindbummel, ju mer riktad den är desto lättare är det att få bummel, har du en helt rundtagande mik så står den emot ganska mycket, men den typen av upptagning är meningslös på inspelningsplats för dialog, och speciellt om du sätter miken på kameran. 0 Citera
Erfa Postad 7 januari 2007 Författare Postad 7 januari 2007 Skaffa ett bra vindskydd, finns ett billigt till rödes mikar som säkert passar andra som har ungefär samma storlek. Precis det jag har kikat på faktiskt. Blir förmodligen följande, Röde videomikrofon och Röde Vindskydd i fuskpäls. Tack för all hjälp, ska se till att fylla på ett förråd med raggsockor dessutom! ;) 0 Citera
pekivan Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 kan du inte reglera insignalerna direkt i kameran köper du denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383540 jag har en panas. nv ds-65. jag använder en röde videomic med clas ohlson manicken. det fungerar skitbra. :-) 0 Citera
Creator Postad 20 januari 2007 Postad 20 januari 2007 Jag funderar även jag på en Röde Videomik, jag vill även ha det en bom. När jag kollar på deras hemsida kostar den bom som hör till micken ungefär lika mycket som själva micken (ca1000kr) ska det vara så? Det är ju bara en pinne med reglerbar längd... eller? Finns det annars någon annan bom som passar Röde Videomik men kostar mindre. 0 Citera
Luzer Postad 20 januari 2007 Postad 20 januari 2007 Tänk på att du har en obalanserad signal från röde videomik, dvs det är mycket större risk för störningar när längden på kabeln ökar. Och rödes bom är det billigaste jag har sett, de bättre bommarna ligger på c:a 1000 kr/m. Du kan nog hitta billigare begagnat. Men ska du ner under 300 kr/m får du nog bygga en själv. Och det är inte "bara en pinne med reglerbar längd". Det som är bra med de bättre spöna är först och främst att de är väldigt lätta, efter ett tag märker man även att det skiljer i kvalite på låsningarna. 0 Citera
jbergman Postad 20 januari 2007 Postad 20 januari 2007 Jag har all respekt för professionell ljudutrustning, men för nybörjaren vill jag ändå ge tipset att bygga en egen istället. Jag har själv hyrt både mick och bom, men det gamla hemmabygget jag har stående i garderoben kommer ändå fram då och då för småsaker. Inte är det perfekt inte, men det räcker ganska långt, och inte kostade det mycket att bygga. /Jakob 0 Citera
Creator Postad 21 januari 2007 Postad 21 januari 2007 Tänk på att du har en obalanserad signal från röde videomik, dvs det är mycket större risk för störningar när längden på kabeln ökar. Och rödes bom är det billigaste jag har sett, de bättre bommarna ligger på c:a 1000 kr/m. Du kan nog hitta billigare begagnat. Men ska du ner under 300 kr/m får du nog bygga en själv. Och det är inte "bara en pinne med reglerbar längd". Det som är bra med de bättre spöna är först och främst att de är väldigt lätta, efter ett tag märker man även att det skiljer i kvalite på låsningarna. Okej, jag är tyvärr inte så insatt i det här ämnet. Ingen ursäkt, utan förklaring. Men längd på kabeln? Vad har det med bommen och göra? Finns det en kabel i bommen :S ? En sista fråga: Låsningar? 0 Citera
Luzer Postad 21 januari 2007 Postad 21 januari 2007 Okej, jag är tyvärr inte så insatt i det här ämnet. Ingen ursäkt, utan förklaring. Men längd på kabeln? Vad har det med bommen och göra? Finns det en kabel i bommen :S ? En sista fråga: Låsningar? Jag menar mest att när miken sitter på kameran (som videomiken är tänkt att göra) så spelar det inte så stor roll att det är obalanserad signal eftersom du har en kabel på typ 10cm. Men när du kör med spö eller i allafall har miken längre ifrån kameran så måste du ju ha längre kabel, sen är det ju klart att ju längre bom desto längre kabel, och ja det finns även bommar som har en spiralkabel i bommen, även om det inte hör hit. Du kan säkert köra obalanserat om det inte är några störningsmoment i närheten, tex strömkablar eller lampor. Ville mest göra dig uppmärksam på att det kan uppstå störningar i ljudet mycket lättare när man har obalnserat. Men om man vet om det så går det ofta att gå runt problemen (om man inte har så mycket annat elutrustning i närheten) genom att flytta kablar eller dra mikkabeln på annat sätt så den inte fångar in så mycket störningar. Med låsningarna menar jag de skruvgrejer som håller ihop distanserna i bommen. Efter ett tag kan dom klägga igen och bli tröga eller inte låsa ordentlig, och det är mucho irriterande. Man får vara lite mer noga med att ta hand om sitt spö och smörja låsningarna efter man varit ute i regnväder etc. 0 Citera
Creator Postad 21 januari 2007 Postad 21 januari 2007 Jaså, tackar för utökningen av min kunskap. Nu undrar jag bara lite i förbigående; finns det någon annan mick som: är relativt enkel att få tag i kostar max 2000kr har balanserad signal sedan: hur bra blir det om man tar en vanlig pinne och ''knyter'' fast micken med gummiband/snören. Om man inte ska knyta fast, kan ni vara vänliga o ge exempel på hur man fäster den då (gummibandsupphängning etc. (alltså hur gör man)) tackar på förhand 0 Citera
Luzer Postad 21 januari 2007 Postad 21 januari 2007 Jag hade kollat upp och lyssnat på NTG 1 el 2 beroende på om du har tillgång till phantommatning eller inte. När det gäller upphängning får man nog också experimentera också, gör en vagga där miken hänger löst i gummiupphängningen på nåt vänster. Finns säkert massor med folk som delar med sig av sina experiment. Fäst inte miken utan upphängning direkt på "pinnen" då kan man knappt jobba med den utan att få stomljud. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.