Gå till innehåll

docka?


Recommended Posts

hejsan. är det någon som vet hur man tillverkar en relativt trolig docka som ska få falla ner från ett berg, tak etc.? i detta fallet ska väl inte dockan vara i närbild, så den behöver inte vara grundligt detaljerad, men lite realism hade vart skoj. några förslag?

Länk till kommentar
Share on other sites

"trolig docka blir alltid en rolig docka" Människan invanda syn på kroppsrörelser kan aldrig luras. Blir nog svårt för dej att tillverka. Om inte omöjligt. Realism kan du aldrig få, jag lovar. Har du sett exempel på trovärdighet i en dockas fall? Inte jag iallafall.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du sett exempel på trovärdighet i en dockas fall? Inte jag iallafall.

/nils

 

Kanske beror på att man inte vet att det är en docka... ;) Skämt åsido, det är svårt - det finns en anledning till att dom scenerna alltid körs med stuntman och madrasser/pappkartonger/linor/etc. Brukar se rätt kass ut även med dataanimationer, till och med i rätt feta produktioner.

 

Möjligen ett extrem-kort klipp kan fungera med docka eller på superlångt håll - nån som testat mycket? Skulle vara skoj att se lite exempel...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ge dockan ett så "mänskligt" skelett som möjligt. Den ska också vara ungefär lika tung som en riktig människa.

 

En grej du kan göra för att fallet ska se mer realistiskt ut är att döda karaktären innan han faller. Alltså att han t.ex blir skjuten och på så sätt ramlar över kanten. Eller kanske att han ser ut över kanten och blir snurrig av höjden, sen ser man att han svimmar och ramlar. På så sätt blir dockan som är helt förlamad mer realistisk.

 

OM du nu inte kan använda dig av stuntman (nu menar jag inte någon av dina polare ;)).

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns en tidigare tråd här när Brad Pitt blir påkörd av en bil. Ungefär samma sak som ett fall men mer komplicerat.

Jag tror stunt + special effekt (mycket detaljrik). Sammantaget med snabba klipp i olika vinklar. Säg 4sekunder från våning 5 i ett hyreshus.

"en död stuntman är ingen bra stuntman eller en död stuntman blir en himla bra stuntman" ;), eller hur var det?

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...