petson Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Hej ! Vad är det för fel när man gjort en DVD-film som funkar bra på alla datorer men hackar när man ser på den i tv:n. Ser ut att vara fel på "fieldsen". Hur ska man köra ut råfilmen för att bäst konvertera den till DVD ? MVH anders P 0 Quote
Rogge Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Ser ut att vara fel på "fieldsen". Hur ska man köra ut råfilmen för att bäst konvertera den till DVD ? Kör ut den med samma Field Order som råmaterialet. Dvs, är råmaterialet Lower Fields First skall materialet ut som Lower Field First. Gör du inte det får du dom problem du beskriver. :) Filmen skall ut som MPEG2, eller DV-avi som sedan konverteras till MPEG2. 0 Quote
petson Posted January 2, 2007 Author Posted January 2, 2007 Hur vet man vad råmatrialet har för fields då ? Om man får redan inlagda dv-klipp i avi format på skiva eller ihoplagda klipp på dv-band. Grejjen var att jag fick matrial från olika håll och det var bara vissa klipp som hackade ! 0 Quote
Rogge Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Hur vet man vad råmatrialet har för fields då ? Om man får redan inlagda dv-klipp i avi format på skiva eller ihoplagda klipp på dv-band. Grejjen var att jag fick matrial från olika håll och det var bara vissa klipp som hackade ! Då hade jag kollat igenom materialet på din brända DVD och antecknat vilka scener som strulade och konstaterat att det är bara dom som skall fixas till. Sedan hade jag kollat vad jag renderat ut hela filmen som, LFF* eller UFF*. Tex: Om filmen är utrenderad som LFF och klipp A ser dåligt ut skulle det klippet egentligen ut som UFF och vice versa. Vad jag vet finns det faktiskt inget program som man kan använda sig av för att ta reda på ett klipps field order så det är manuellt pillande som gäller. Beroende på vilket redigeringsprogram du använder kan du vända på ett klipps field order direkt på din timeline och därmed fixa problemet. När klipp kommer från flera ställen och har olika field order är det ett pilljobb att fixa till allting, men det går. :) *LFF= Lower Field First *UFF= Upper Field First 0 Quote
petson Posted January 2, 2007 Author Posted January 2, 2007 Måste verkligen tacka för dom snabba och mycket utförliga svaren ! Har en fråga till som egentligen inte hör till under det här ämnet men det handlar om samma sak. Om man vill göra en kopia av filmen för webben. Ska man då köra ut den deinterlace eller fortfarande med fields ? Tänkte koda den i mp4 i quicktime 0 Quote
Rogge Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Om man vill göra en kopia av filmen för webben. Ska man då köra ut den deinterlace eller fortfarande med fields ? Tänkte koda den i mp4 i quicktime För webben skall den vara deinterlacead. :) 0 Quote
video_sync Posted January 24, 2007 Posted January 24, 2007 Då hade jag kollat igenom materialet på din brända DVD och antecknat vilka scener som strulade och konstaterat att det är bara dom som skall fixas till. Sedan hade jag kollat vad jag renderat ut hela filmen som, LFF* eller UFF*. Tex: Om filmen är utrenderad som LFF och klipp A ser dåligt ut skulle det klippet egentligen ut som UFF och vice versa. Vad jag vet finns det faktiskt inget program som man kan använda sig av för att ta reda på ett klipps field order så det är manuellt pillande som gäller. Beroende på vilket redigeringsprogram du använder kan du vända på ett klipps field order direkt på din timeline och därmed fixa problemet. När klipp kommer från flera ställen och har olika field order är det ett pilljobb att fixa till allting, men det går. :) *LFF= Lower Field First *UFF= Upper Field First Jodå, visst finns det program som kollar hurvida fälten är lagda. Googla efter Bitrate Viewer, enkelt, smidigt och gratis! 0 Quote
Rogge Posted January 24, 2007 Posted January 24, 2007 Jodå, visst finns det program som kollar hurvida fälten är lagda. Googla efter Bitrate Viewer, enkelt, smidigt och gratis! O.k, problemet i den här tråden var att vi ville kolla råmaterialet (DV-avi) innan det är kodat till mpeg2. Bitrate Viewer klara "bara" av att kolla fieldsen på mpeg2. Men, jag tackar och bockar för tipset och har laddat ner programmet och det fungerar ju jättebra att kolla mpegfiler med! :) 0 Quote
video_sync Posted January 26, 2007 Posted January 26, 2007 O.k, problemet i den här tråden var att vi ville kolla råmaterialet (DV-avi) innan det är kodat till mpeg2. Bitrate Viewer klara "bara" av att kolla fieldsen på mpeg2. Men, jag tackar och bockar för tipset och har laddat ner programmet och det fungerar ju jättebra att kolla mpegfiler med! :) Det fungerar utmärkt att kolla AVI filer med också, om du har en licenserad version av programmet ;). Ber om ursäkt för att jag inte tog upp det i föra posten. 0 Quote
Recommended Posts