Jump to content

Manus: Microphone Check (14 sidor)

Holykestrel

Recommended Posts

Typ: Manus

Genré: Action komedi

Antal Sidor: 14

Version: 5

Synopsis: Två killar som producerar hip-hop musik och uppträder är trötta på deras gamla, amatörmässiga studio och börjar råna närbutiker för att samla ihop pengar till en ny.

Detta är mitt första manus så säg gärna vad som var bra och dåligt.

Jag vet inte riktigt hur den ska sluta. Antigen gör jag bara en Fade Out vid handtaget och låter tittarna fundera ut resten, eller så följer vi dom när dom rånar butiken och sedan blir skjutna utanför av ägaren.

Vad tycker ni? :P

OBS! DET FINNS EN NYARE VERSION I PDF FIL LÄNGRE NER!

Microphone Check V5.doc

Du kanske bör tänka på inehållet i dina scener. Få dem att säga nått. det här var aningens intet sägande. Men fortsätt att skriva. Det du säger på de här sidorna kunde du lika gärna ha sagt på en sida. mycket utfyllnad och inte så mycket innehåll.

Varför har du ens med när de handlar bilar??? elelr när han sitter vid datorn? Allt i en film bör ha innhåll annars blir det tråkigt, och det är väl det sissta man vill att ens film ska vara?

Regel nr#1 var inte tråkig..

Ok det ska jag tänka på, tack!

Det känns dock lite tomt och enformigt utan någonting mellan rånet och när dom ska räkna pengarna. Jag vill ha det i ett högt tempo men det blir för tråkigt om man ser dom räkna pengarna direkt efter rånet.

Har någon några tips?

Han blev ju nervös så han kunde inte tänkta så klart, rånaren tyckte det tog för lång tid för honom att svara så han avbröt bara honom. Och det med att han blev nöjd ska vara komiskt och visa hur trög kassören är. Jag ville ha med en trög fattad och seg kassör :P

Men jag ska ändå ändra och skriva om så jag får se vad jag kommer på

Tack!

Ja du, det ser bättre ut men än ärdet inte helt klart..

Tycker nog att du kan försöka inrikta dig på språket i dina beskrivningar mer, lite luddigt ibland vad du menar.. Nu är det inte så stora delar som är tråkiga i alla fall:) det är bra.

Men det känns som att huvudhistorien frångås, är inte deras vilja att få tag på mixerbordet? Även om jag tycker att scenen i affären på slutet är hyffsad rolig, så undrar jag om det inte vore bättre om de blundrade sig med något som hade med Mixern att göra.. Antingen att de ska sno den på "musikalen" eller något mer direkt.. för frågan i filmen är kommer de att få Mixerbordet. som jag ser det.. Eller har jag fel?

Tänk: En person (huvudpersonen i ditt fall två personer) vill något väldigt mycket, och har svårighet att få det!

Det vi som publik då vill veta är oftast om de får det eller inte.. JAg tycker ditt slut är aningens indirekt och borde vara mer rakt på sak.

Men det är barra min åsikt och kan skitas helt i om man känner för det..

Word

Tack Johan! Du kommer med mycket bra kritik :)

Jag tänkte också på att dom kanske ska råna Musikalen istället för att få tag på pengar men hur menar du med att slutet ska vara mer rakt på sak?

Ska jag ha samma situation som i affärs rånet fast i Musikalen istället?

Jag är inte heller riktigt säker på slutet.

Ja jag tror det är bättre om du laborerar runt musikalen till slutet.. Och nästan att du skulle kunna leka lite med tidsklipp i början.. Att innan vi vet vilka som rånar macken (det vill säga innan de tar av sig luvorna) så klipp över till att de verkligen vill ha mixern... Att de står och gluttar på den i affären, eller skyltfönstret. Vet inte hur det skulle funka, men tänk lite på det.. På så sätt så får vi nog lite mer sympati för dem... Men tänk över alla logiska grejer i manuset.. lek lite med olika ideér och kasta runt dem lite. Och skriv om skriv om skriv om...

En sak också... Repliker är inte centrerade, de är tabade, nu kan jag inte riktigt hur långt ut från vänster kanten det är.. men ja.. titta in på voodoos filmskola, jag har för mig att de exakta måtten för allt finns där.. eller ladda ned gratis programet, celtex, ett gratis program för rätt format på manus, så får du din formatering ännu bättre..

Peace

Aa fast jag vet inte riktigt hur jag ska få till det.

Jag menar, när dom har rånat affären så ska dom ju såklart räkna pengarna och då vet man ju att det var dom...det känns lite ologiskt att dom först tittar på mixern och sedan går hem och räknar pengarna som dom fick tag på förra dagen.

Man kanske skulle kunna sätta in scenen där dom tittar på en mixer direkt i början och sedan scenen där dom rånar den första affären...men å andra sidan så skulle man då redan veta att det var dom.

Men hur tycker du att den ska sluta? Jag har jätte svårt för att skriva slutet...