Creator Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Hej! Jag undrar den egentliga skillnaden mellan en dubbelkärnig processor och en enkärnig processor. Jag vet att om man arbetar med två tunga program (t.ex ett spel och ett videoredigeringsprogram) samtidigt är dubbelkärnig bättre. Men vilken är bäst (snabbast): en 4Ghz enkärnig eller 2Ghz dubbelkärnig om man endast arbetar med ett tungt program? 2 frågor till: 1. Drar man nytta av en dubbelkärnig processor om man arbetar med t.ex PhotoShop och Premiere Pro samtidigt? 2. Vad är skillnaden mellan processorerna Pentium 4 och Pentium D? 0 Quote
MaSaz9023 Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Ja du drar nytta av en dubbelkärning processor, kärnorna delar upp arbetet och det blir därför mycket snabbare och mer tillförlitligt. En dubbel kärnig 2ghz är teoretiskt sätt inte lika snabb som en 4ghz men tillsammans med de båda kärnorna så arbetar den snabbare, cpun kan hålla igång flera processer samtidigt tex. spel och virusprogram och bakgrunds processerna. Pentium 4 är de enkärniga processorerna för intel och Intel pentium D är dualcore, dublla kärnor. Men ska du ha en dual core så satsta på en Core Dou 2 processor, de är idag de bästa dualcore processorena ivärlden. Dock kräver dessa speciellt chipset (moderkort med p965chip). Core Dou 2 har även Quad core modeller qx6700 (4kärnor). Hoppas att du förstår, jag skriver så otydligt. ;P 0 Quote
Max_H Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Märk väl att programmen måste vara optimerade för att detta ska märkas/ge effekt. Vissa processer, ex MPEG2 kodning, är "fartökningen" nästan linjär med en ökning av processorkraft medan andra filter-renderingar inte är optimerade alls (vissa "gamla" filter i exempelvis PPro). After Effects är ett annat exempel på där en optimering vore på sin plats (och står LÅNGT upp på förbättringslistan (hinthint) - om man inte vill skaffa Nucleo förstås som ju ger andra fördelar också). /Max 0 Quote
MaSaz9023 Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Som sagt, alla program är inte optimerade för dual core och quad core men jag tror att single core är påväg bort så dual core är framtiden. 0 Quote
jernby film Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Himla bra info från er.;) En liten fråga, jag köper mina datorer från Dell, av erfarenhet tycker jag dom är stabilast. Är inne nu på en xeon-maskin. Då jag jobbar mycket i aftereffect. Vad har ni för info om detta kontra dual core? /nils 0 Quote
hedetoft Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Är inte xeon kärnorna fortfarande mycket mycket dyrare än dual core processorerna? 0 Quote
jernby film Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Jag har inte köpt någon xeon än. Många rekomenderar den. Jag vet ju att xeon har funnits länge. Vill gärna veta mera.Varför har dessa funnits så länge på marknaden? De är ju dyrare....men varför egentligen? Själv är jag mycket dålig på datorer. /nils 0 Quote
Max_H Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Den absolut snabbaste du kan skaffa nu (tror jag) är den kommande Dual Xeon Quad (fast jag såg att den gick att beställa redan nu). Dubbla processorer med 4 kärnor i varje... HP släpper sin i februari och kör du den med After Effects med Nucleo i så lär det snurra på ganska bra. Utan Nucleo går det ju snabbare än en singlecore men inte alls lika fort som med Nucleo - åtminstone inne med AE 7...;) Ska få låna en av HP i januari för test, men Dells lär säker vara lika snabb. /Max 0 Quote
jernby film Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Tack Max...din HP ska bli kul att höra vidare om.;) /nils 0 Quote
MaSaz9023 Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Dual Xeon Quad finns det redan nu?, läste att det skulle komma, det blir ju inte lite dyrt. Xeon är mest till för servrar som kräver extremt mycket för alla processer och att de ska vara igång 24/7 de behöver därför vara stabil. Jag tror att dell säljer bra datorer, jag har alltid byggt ihop mina själv då jag har väldigt låg inkomst. 0 Quote
Recommended Posts