Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

tja!

är det någon som kan komma med någon bra guide till hur man gör så att man ser ut som en hob/Dvärg. vill göra en film där vissa av personerna ska vara dvärgar. men jag vet inte hur jag ska gå till väga. så kan någon vara snäll o förklara:D

Postad

Finns nog flera guider på detta forum. Sen är det beroende på de program du har i din dator. Grundläggande är att du filmar t.ex de små framför en screen. En film för varje person. De stora för sej i en vanlig film. Lägg sedan ihop klippen i t.e.x After effects, där du enklast kan styra klippen med de små, storlek, position m.m, bland de större. Om du refererar till Sagan om Ringen-filmerna så är vissa scener tagna med utklädda barn/småvuxna där man inte kan se ansiktet. Då man filmar med närbilder är det ganska enkelt, eller hur? Det var kortfattat.

/nils

Postad

på extramaterialet till 'fellowship' så finns det en liten dokumentär om skala och vad dom använt i sagan om ringen. Dom jag minnas är:

*Force perspective (och för första gången FP med rörlig kamera)

*Kortvuxna stand-ins / jävligt långa stand-ins

*Bluescreen och skala ner för att passa andra, ofta med motion control vagnar för att göra åkningar osv.

* Digitalt byte av ansikten med skådisarnas fejs på dom kortvuxna stand-insen.

* Folk i jättedräkter som går bland dom i överdeminsionerat byggda set.

* Stora och små set. Tex bag end var byggt i dubbla skalor...en för ian holm/elijah wood och en för gandalf.

* Mycket rekvisita i dubbla skalor.

* och sen bara nödlösningar som att folk står på knä osv.

Det funkar mycket bra tycker jag...tricket dom kör med är att göra några våldsamt komplicerade tagningar där dom säljer skalan rejält...sen tänker inte folk på det lika mycket, såna ligger instoppade lite varstans. Men däremot där dom använder dvärgar så rör dom sig ju annolunda o man ser dom har korta ben då dom springer...men dom riktiga skådisarna rör sig mer normalt och har normala stora huvuden o så.

Postad
Offtopic: Haha, såg Sagan om Ringen Konungens återkomst i går, I sista scenen när den gamle Bilbo går på båten med alverna så ser direkt att det är ett litet barn

Såg samma sak, tänkte som du. Pengarna tog väl slut här och anlitade barnarbetare istället ;)

/nils

Postad

Dom körde med kortvuxna stand-ins från första dagen.

En annan rolig anekdot kring standins osv är att dom av varje uppsättning kläder sydde 10 stycken likadana kostymer. Dvs 10 till Elijah Wood, 10 till hans skal-dublett, 10 till hans body double och 10 till hans stunt double!!! Helt sjukt hur mycket kostymer dom måste sytt till den där filmen...flera tusen.

Postad

tack för alla bra svar. nu vet jag hur man ska gå till väga. ingen som har en länk till någon sida typp google video där de vissar hur de gör. de från DVD:n

men tack för alla bra svar:D

• 4 veckor senare...
Postad
På extramaterialet till förlängda versionen av sagon om ringen finns massa kul och mycket om skala (rekomenderas starkt) 279:- 4dvd ginza

för det är inte nämnt innan...

• 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...