Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, har nu fått igång redigeringen dock uppstod ett problem som jag inte stött på tidgare. Jag har ett 8800gts med Forceware 96.89. Och xp sp2 mm.

Inställningarna för att få den andra monitorn att bara visa "filmfönstret" vid redigering har tidgare inte varit något problem på andra datorer jag suttit vid. Dock var det mycket äldre grafikkort men iaf. Har då kört klonad skärminställning och upplösningen har praktiskt taget varit samma på data monitorn och på tv:n.

Men nu när jag kopplat in den andra monitorn för att använda till min burk så funkar inte den klonade lösningen på samma sätt. Jag kör nu 1920x1200 och 1024x768 på tv:n.

Det togs upp förut att koppla in andra monitorn till DVkameran och med firewire från datorn få videobilden från arbetsbordet till skärmen, och det funkar, dock så blir det rätt osynkat med några milliseks.

Är det någon som har någon aning, för att lösa detta på bästa sätt?

Tack!

Postad

Rent "officiellt" stöds inte detta i DV mode - bara i HDV mode. Vissa grafikkort verkar klara det ändå men jag är osäker på vilka (annat än Matrox som har en special plug för just detta via sina Parhelia kort).

Osynken är tyvärr inget att göra åt av rent tekniska skäl (alla "mjukvarubaserade" fw redigeringar har detta fenomen utom Avid som kan justera latencyn i mjukvaran med vissa stabilitetsproblem istället). Du får välja att titta på dataskärmen och lyssna via ljudkortet eller titta på tv:n via kameran och därmed ta ljudet via den också.

/Max

Postad
Det togs upp förut att koppla in andra monitorn till DVkameran och med firewire från datorn få videobilden från arbetsbordet till skärmen, och det funkar, dock så blir det rätt osynkat med några milliseks.

Är det någon som har någon aning, för att lösa detta på bästa sätt?

Jag gissar att du använder Service Pack 2 på din dator?

För att få bort det osynket du beskriver skall du byta ut msdv.sys mot samma fil som tillhör Service Pack 1, dvs nedgradera till en äldre fil. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...