Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade in en film nu i helgas och det vore trevligt att kunna lägga in lite berättarröst i datorn...

Problemet är dock att jag bara har en kondensatormic, (låter högt i kameran men inte i datorn). Man kan självklart förstärka ljudet digitalt men då får man läskigt brus...

Det jag egentligen undrar är om någon har erfarenhet av någon form av billig förstärkare man kan koppla mellan datorn och micen. Eller kanske rent utav någon annan lösning på problemet.

tack på förhand //Ola

Postad
Spelade in en film nu i helgas och det vore trevligt att kunna lägga in lite berättarröst i datorn...

Problemet är dock att jag bara har en kondensatormic, (låter högt i kameran men inte i datorn). Man kan självklart förstärka ljudet digitalt men då får man läskigt brus...

Det jag egentligen undrar är om någon har erfarenhet av någon form av billig förstärkare man kan koppla mellan datorn och micen. Eller kanske rent utav någon annan lösning på problemet.

tack på förhand //Ola

Det du behöver är ngn slags mikförstärkare samt phantommatning... du kan köpa ett billigt behringer bok för cirka 6-700 spänn så har du detta, det är inga höjdarprylar, men funkar väl så bra för syftet.

Postad

Sitter mikrofonen i Line- eller Micingången (vissa datorer har ju bara en ingång som man växlar)? De flesta datorers originalljudkort är väl oftast inte "tokbra" men det det kan i vissa fall gå att få ganska ok. Och funkar den med en konsumentkamera via 3.5mm anslutningen är väl micken rimligen batteridriven (mao ingen phantommatning behövs).

/Max

Postad
Det jag egentligen undrar är om någon har erfarenhet av någon form av billig förstärkare man kan koppla mellan datorn och micen.

Kolla på C-valve - Tube Microphone Preamp. Kostar ca 1.300 - 1.500 kr beroende på var du köper den.

Jag har den själv och skillnaden mellan att köra in micken via micingången på ljudkortet eller via C-valve och sedan till Line in på ljudkortet är milsvid. Bruset bara försvann på en gång! :)

Postad

Tack för alla svar.

Känns lite saftigt att lägga ut 700 kr på en mixer. Jag kör den via mic-ingången. Ja mikrofonen är batteridriven och har tre snäpp. Off, 90 grader, 120 grader (en sony ECM-909A). Nåt som föundrar mig lite är att när man slår om från off så blinkar dioden till för att sedan slockna. ja tyvärr, jag har redan provat byta batteri :)

Nån som har erfarenhet av liknande mikrofon, kanske lätt att laga själv?

Kameran är för kondensatormic.

Men det lutar nog åt att låna en skivspelarförstärkare av en kompis och prova med det. (sån man har mellan lp-spelarn och försteget).

Tack för alla svar ändå

Postad
Nåt som föundrar mig lite är att när man slår om från off så blinkar dioden till för att sedan slockna. ja tyvärr, jag har redan provat byta batteri :)

Det är precis som det skall vara på den mikrofonen. Dioden blinkar till en gång när du slår på strömmen till mikrofonen för att visa att "jag fungerar" och sedan slocknar den. Hade dioden varit på hela tiden hade ditt batteri gått åt fort, därav att dioden bara blinkar till en gång när du slår på stömmen till den. Det är alltså ingen fel på den. :)

Postad

Ojdå. jag som just skruvit isär den i molekyler :/

Nej skämt åsido. Borde inte ljudet till datorn förstärkas tillr'ckligt om det låter högt i kameran men inte micken, batteriet är ju rirmligtvis till för att slippa fantommatning, eller?

Har provat med en billig datamic och den funkar "fint".

Tack för svaret btw rogge

Postad

Du kan inte ha en phonoförstärkare till en mik, det kommer låta helknas då just phonoförstärkare inte är raka på något sätt utan anpassade till just signalen från en skivspelare. Men det lättaste du kan göra är väl att spela in berättarrösten på kameran och sen föra över till datorn. Du har säkert bättre preamp i kameran än i datorn, var noga med att vara i ett någorlunda dämpat rum bara, eller garderob, och flytta miken från kameran så du inte får massa brus. Sen verkar din mik vara i stereo eftersom du kan ställa bredden på 90 eller 120 grader. Så prata inte för nära miken, prova dig fram, kan uppstå skumma fasgrejer när du sen slår ihop till mono i efterhand (för det ska du göra).

Att köpa en mikförstärkare för 1500 till en mik som suttit på kameran tycker jag är overkill, jag kan lova dig att den sämsta mikförstärkaren du hittar som är "sepparat" är 10ggr bättre än den som sitter i ett ljudkort i en dator. Så lägger man ribban på "att få bort bruset" så behöver du inte punga ut med så mycket pengar. Vill du därmed få lite extra knorr och göttigt ljud så kan man lägga ut hur mycket pengar som hellst på mikar, förstärkare och ljudprocessorer.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...