Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, hade precis tänkt installera Avid Xpress 4.6 på en windows xp 64-bit dator. Men Avid säger då att den enbart stödjer xp (32-bit) och MAC OSX mm.

Finns det någon patch för detta eller någon version av Avid som vill ta sig an xp 64-bit?

Premiere funkar tydligen på 64-bit, varför inte Avid?

Stort tack!

Posted

Jag har för mig att jag läste att dem flesta "32 bitars programmen funkade i windows 64 bitar os" men Avid kommer inte att uttnytja prestanda vinsten man får i 64 bitars, utan köra som ett normalt 32 bitars. tror man annars får 7-15% prestanda vinst.

Posted

Det är en inte helt enkel grej att skriva om en programvara så den stöder 64 bitar om den från början skrevs för 32 (eller ännu äldre). Avids kod (och de flesta andras också för den delen) är relativt gammal och vi får nog vänta ett tag (tyvärr). Möjligen kan Apple squeeza ut ngt med FCP 6 när det nu kommer. Xpress 4.6 är ju dessutom (numera) rätt "gammalt" så...

Premiere kan mycket riktigt gå att köra men fortfarande i 32-bit mode och det gäller även om du kör det i Windows Vista (vilket tyvärr kan ge andra bekymmer i form av interface-redraw problem pga Aero gränssnittet).

/Max

Posted

Tack för snabbt svar.

Okej, prestandan kan jag klara mig utan. Dock så måste jag få ett redigeringsprogram att klara hantera 25P (filmat med DVX-100). Och det gör inte Premiere 2.0. Dock så klarar Avid det. Men om det går att köra som en 32-bitars program så gör jag gärna det. Men att bara klicka och installera var det inte.

Någon som vet något ytterligare?

Posted

Tack hörru!

Prövade att göra ett eget, dock hur vet jag att det blir korrekt?

För i Playback settings, uppe till höger så står det "24p Conversion Method" och där går det att välja Repeat frame (ABBCD) eller Interlaced frame (2:3:3:2). Vilken av dessa ska man välja?

Tack!

Posted

Har du kört 24P mode kommer inte det att funka någe vidare misstänker jag eftersom en ruta försvinner varje sekund. Det är möjligt att du kan exportera ut det som DV PAL men jag har inte testat. Rent teoretiskt kan du iofs köra ett vanligt DV PAL projekt så länge du bara kör dissolves och raka klipp. Men vill du ha in rörlig grafik blir det trassligare eftersom den kommer att renderas med fields. Det man vill är ju att ha ett proj med DV 25 och rendering satt till NoFields men det gick mycket riktigt inte (fasen... har aldrig kört ett DV PAL 25P proj i 2.0 - bara en massa 720P 25 projekt).

Kollar med Adobe-folket i USA om det går att "hacka" till en egen preset som blir korrekt.

/Max

Posted

Okej, om det går är det ju jättebra.

Tycker det borde finnas en standard i projektvalet. Det kan ju inte vara ovanligt att redigera 25p PAL i pp2.0.

Tack, hoppas det funkar.

Posted

Jag har en lösning på problemet... men den kräver lite mek på egen risk - iofs rätt ofarligt om man har lite koll på vad man gör i Windows osv. Skicka ett PM så mailar jag fixen och förklaringen.

Detta gäller alltså att man inte kan göra en preset för DV 25P i Premiere Pro 2.0.

/Max

Posted
Jag har en lösning på problemet... men den kräver lite mek på egen risk - iofs rätt ofarligt om man har lite koll på vad man gör i Windows osv. Skicka ett PM så mailar jag fixen och förklaringen.

Detta gäller alltså att man inte kan göra en preset för DV 25P i Premiere Pro 2.0.

Du får gärna skicka fixen och förklaringen till mig Max! :)