Anstalter Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Hej, har ett märkligt problem, när jag lägger in nya bilder jag tagit med min digitalkamera blir bilden man ser (om man har mappen inställd på t ex miniatyrer) av gamla bilder jag fört över förr. men när jag öppnar bilden e det den nya bilden. vet inte om det e kameran eller datorn det e fel på, har bara en dator också så kan inte testa på en annan. nån som vet vad felet kan vara? 0 Quote
Headman Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 om du har döpt bilderna lika så kan den enna bilden ha kopieras över och den andra e borta! men det är nog fel på Datorn testa instrallera om program varan. 0 Quote
Nossloh Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Man kan ett enkelt program som man kan ladda ner ändra namnet på bilderna från exempelvis DSC_001.jpg till 20070801-120101.jpg med hjälp av ett enkelt program som läser av EXIF-taggen. På så vis ser man på filnamnet när bilderna är tagna och man minimerar risken för dubletter. Vet ej om programmet fungerar bra med serietagna bilder (flera bilder på samma sekundtal) Programmet körs via kommandotolken och är litet och enkelt. http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/ - Länk till programmet jhead -nf%Y%m%d-%H%M%S *.jpg - Döper om bildfiler till ÅÅMMDD-HHMMSS 0 Quote
Recommended Posts