sonocronic Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Jag har mer och mer blivit intresserad av att köpa en mick till kameran. Mycket har snackats om röde hit och dit. Men när jag kollade på dom så var dom flesta monomickar! Är inte detta en viktig punkt alls vid videoinspelning? Jag personligen njuter av sterioljudet om man sitter med hörlurar på sig och tittar på låt säga en konversation. Att ha en superb mick fast mono känns som att backa tillbaka och ta ett kliv frammåt samtidigt. Synpunkter på detta uppskattas :) 0 Citera
Pace Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Jag tycker det är mer besvär än nytta att spela in dialog i stereo. En stereomick har så kort avstånd mellan båda membranen att det inte riktigt fyller sin funktion. Det måste vara större mellanrum för en fylligare ljudbild, och då blir det genast mer svårhanterbart rent praktiskt (du kommer garanterat att få fasförskjutningar i ljudbilden). Möjligtvis kan x/y-teknik vara en idé värd att testa för att lösa det. Sedan är det ju oftast så att dialog är centrerat till mitten av bilden (eller till en enskild plats i bilden) vilket gör stereo onödigt. Bakgrundsljud finns ju "runt omkring" och är därför mer lämpat för fler kanaler. Den person som rör sig kan man ju panorera. Här är lite mer information: [thread=3896]Tips på utrustning för ljudupptagning önskas[/thread] (där vissa förespråkar mono och andra strereo ;)) (Jag passade på att ändra sterio till stereo i rubriken för att tråden lättare ska kunna bli sökbar.) 0 Citera
Christian van Caine Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Största problemet med att spela in i stereo är att man förlorar all kontroll över stereobilden eftersom den redan är inspelad. Ett annat, högtalarna inte ens på tv är tillräckligt nära för att realistiskt kunna ge illusionen av att dialogen verkligen kommer därifrån. Det finns konstfilmer som är inspelade med ren stereo, men dom är undantagslöst (av dom som faktiskt vet vad dom gör) avsedda för en enda typ av uppspelning & minutiöst avvägda & uppmätta för att fungera till det. Inte ens biografer är så standardiserade. För en normal filminspelning så krävs det framför allt att man kan placera mickarna där dom låter bäst, & bara det faktum att en stereomick är såpass grymt kräsna med placeringarna för att få fantom-bilden (illusionen av ljud-djup man får av två mickar) att stämma gör att man inte kan placera dom där dom egentligen borde varit, för att inte tala om hur det fuckar upp bilden om man har otur...vilket man kan räkna med. Där har vi tre orsaker. Inget hindrar att man gör stereo av dialogen i postproduktionen, då är alla problem med det tidigare nämna positionerna & stående vågor för att nämna en del redan lösta, & man kan göra vad man vill i stort sett. Du kommer aldrig hitta någon som jobbar med ljud professionellt som faktiskt kommer förespråka stereodialog, & det för att det gärna ställer till så feta ***** problem att man kan bli gråhårig. Stereo är dock bra, som Pace skrev, till ambienta ljud & icke-konkreta ljud, men allt som syns måste man ha god kontroll över. Fasfel är iof ett av dom saker som gör att vi kan avgöra riktning, men bara till en viss del. För mycket & det låter fan, med ren panning & reverbering så löser man det problemet utan att riskera strul. En gyllende regel, om du inte verkligen vet vad du gör & varför, ge fan i stereo & lös allt sånt i posten istället. 0 Citera
Christian van Caine Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Just ja, glömde förklara phantom-imageing. När man skapar en phantombild mellan högtalare måste antingen man veta exakt vilket mediúm (högtalare, hörlurar) det ska spelas upp på, eftersom dom olika medierna har så olika egenskaper mot örornen, eller så måste man ha möjligheten att ignorera allt vad bild heter. En phantombild, till skilnad från en konkret en sitter emellan två högtalare & har som uppgift att skapa ett avstånd som inte högtalarna ensamma kan ge. Det funkar snorfint på musik, som är ett rent ljudmässigt medium, även på ambienta ljud är det inga problem, faktum är att där behövs det verkligen, men till dialog ställer det till problem. Exempel, hur man än rör sig i rummet, kommer ljudet ur en konkret högtalare så känner man endå alltid utan problem varifrån det kommer. Med phantomimages så är lyssningen helt beroende på var man sitter, & gissa om det blir otrevligt på bio ;-) 0 Citera
sonocronic Postad 15 december 2006 Författare Postad 15 december 2006 Det var en utförlig förklaring... hmmm... mycket vettiga saker du sa där. Ska tänka på saken. Frågan är bara vilken RÖDE mick man ska välja... är den för 1000 pix för B? eller klarar man sig långt med den? Är det en så kallad zoom-mick? 0 Citera
anders10 Postad 28 december 2006 Postad 28 december 2006 Hej! Skaffa dig en NT3:a. Den kostar runt 1000:- och ger ett väldigt bra ljud. Jag blev själv rekommenderad här på Voodoo att skaffa den och det har jag inte ångrat! Låter nästan lite "småproffsigt" om jag får säga det själv!! Anders 0 Citera
monnexs Postad 28 december 2006 Postad 28 december 2006 Nu är jag ganska grön när det gäller ljudinspelning men borde inte det logiska vara att det sämsta man kan göra är att spela in en monolog med en stereomic. Alltså ljudet från männsikan kommer ju bara från ett håll ändå så hur skulle det kunna bli stereo bara för man har en stereomic. I så fall blir det kanske bakgrundsljudet som blir stereo. Om det förs en dialog borde det väll vara ok att ha två monomicar, en för varje person. Då borde man få känslan av stereoljud. Alla konsumenter vill ha så mycket fina ord på allting vad gäller elektronik så tillverkarna har fastnat för det. Såg för ett tag sen en turistkamera med dolby suround ljudinspening =) 0 Citera
Luzer Postad 28 december 2006 Postad 28 december 2006 Nu är jag ganska grön när det gäller ljudinspelning men borde inte det logiska vara att det sämsta man kan göra är att spela in en monolog med en stereomic. Alltså ljudet från männsikan kommer ju bara från ett håll ändå så hur skulle det kunna bli stereo bara för man har en stereomic. I så fall blir det kanske bakgrundsljudet som blir stereo. Om det förs en dialog borde det väll vara ok att ha två monomicar, en för varje person. Då borde man få känslan av stereoljud. Alla konsumenter vill ha så mycket fina ord på allting vad gäller elektronik så tillverkarna har fastnat för det. Såg för ett tag sen en turistkamera med dolby suround ljudinspening =) Njae asså du har väl både rätt och fel. Rätt i att man inte vill spela in dialog i stereo. Sen kommer aldrig ljudet från bara "ett" ställe, kanske kan man tratta in det om vi snackar bara direkt ljud. Men i stort sett alla miljöer så hör du en blandning av direktljudet och dess reflexer från allt runt omkring. Dessa fångar man lättare upp i stereo och får därmed ett bättre djup. Men det vill man hellre lägga till i efterhand på just dialog, och generellt sett kan man säga att man försöker fånga dialogen så torr som möjligt, en sanning med lite modifikation dock. Atmosfärer vill man alltid ta i stereo, vissa höga effekter likaså om man är i ett "rum" där man vill ha med klangen i inspelningen. Måste förresten varit en attans dyr turistkamera om den hade dolbys stämpel... ;) 0 Citera
anderssvensson8080 Postad 10 februari 2007 Postad 10 februari 2007 Det kanske beror lite på vad du spelar in för något, är det spelfilm känns det inte så bra med stereomikning. Är det något annat så.. visst.. börja med att köpa en Rödemik och testa att köra med den. Köp en till sedan (kostar ju inte överdrivet mycket pengar) och kör en öronavståndsstereo på det, men man måste nog verkligen se till att bomen inte rör sig för mycket, verkligen vara noggrann med bra riktning mot mitten och ta det riktigt lugnt.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.