frehåk Postad 13 december 2006 Postad 13 december 2006 Hej! De gånger som jag har sparat ner en film på DVD så har jag som mest fått plats med 1 h film i bästa upplösning. Hur gör jag för att få plats med mer utan att dra ner på kvalitén? /F. 0 Citera
Pehrbau Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Du får laborera med de olika bithastigheterna. Du kan också använda 2-pass kodning och ibland vinna något lite i komplicerade bilder. Dessutom kan det vara lämplig program för MPEG2 kodningen. Canopus Procoder tillhör de bättre och snabbare men det finns säkert bättre och de kostar också mer. Sedan är det ju också så att med högre kompression får man betala med lägre kvalitet. Jag tror att om du har bra DV-kvalitet så bör du kunna få in bortåt 90min på en DVD med rätt max, min och medel bit/s utan att du kan se en väsentligt försämring av kvaliten. 0 Citera
frehåk Postad 17 december 2006 Författare Postad 17 december 2006 Okey! men om jag vill ha in 2 till 2,5 h på en DVD går det utan att tumma på kvalitén eller måste man ha dual layer för att det ska gå? /F. 0 Citera
frehåk Postad 19 december 2006 Författare Postad 19 december 2006 Många som läser min fråga men ingen som kan svara eller?! /Fredrik 0 Citera
GyrosStudio Postad 19 december 2006 Postad 19 december 2006 Får återigen tipsa om guldsidan för DVD - http://www.doom9.org Finns där inga guider om just det du söker, så är det bara att kika i forumet. Men precis som Pehrbau säger gäller det att leka med bitrate, och om du nu vill ha mellan 2-3 timmar så måste du nog dra ner kvalitén en aning. Vad som är acceptabelt och inte är ju helt upp till dig. Testa dig fram! Lycka till 0 Citera
Pehrbau Postad 19 december 2006 Postad 19 december 2006 Ja, som GyroStudio säger, du får dra ned kvaliteten ganska rejält. Jag skulle gissa att du kan komma i närheten med max 5000, average 4000 och min 2000 kbs. Ljudet tar också plats som märks när du kommer i lägre bithastigheter så kanske du kan gå ned till lägre sampling frekvens och lägre vertikal upplösning (16 till 8 bitar). Dessutom bör du hålla strukturen på skivan så enkel som möjlight - inga omfattande menyer med rörlig bild. 0 Citera
Max_H Postad 20 december 2006 Postad 20 december 2006 Beror ju på vilket program du har också - har du möjlighet till annat ljud än PCM så hjälper det ju till... /Max 0 Citera
Pehrbau Postad 20 december 2006 Postad 20 december 2006 Har precis avslutat redigeringen av en 2h25m lång överföring från 8 mm film via VHS till DV. Kvaliteten på originalet är hemsk. Uppgiften var att sätta miljöljud på filmen och göra det bästa av bildkvaliteten såsom IRE och färgkorrigering. Har sedan trängt in hela filmen på en enkelsidig DVD med 3700kbs CBR. Filen blev 4250kB och vid granskningen kunde jag inte se att kvaliteten var märkbart sämre än källfilen. Alla inlagda texter och stillbilder och några få någorlunda bra sekvenser behöll i stort sett kvaliteten. 0 Citera
frehåk Postad 21 december 2006 Författare Postad 21 december 2006 Ok! Vad använder du för program och inställningar då? /F. 0 Citera
Pehrbau Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Canopus Edius Pro 4.2 och Canopus ProCoder. CBR, 3700kbs, 48Khz, 16bit,closed GOP. Ingen meny bara en lång tidslina med ett 10-tal kapitel. D940, 3,2GHz. Färger i Edius Vectorscope och nivåer i Wavemonitor. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.