Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska köpa en HVD-kamera och undrar en sak.

Blir det bättre filmkvalitet att filma i HD-läge och sen cappa in den i PP 2.0. som vanlig DV film. Eller är det lika bra att filma i DV-läge direkt?

Varför jag frågar är att jag inte har datorkapacitet att redigera i HD (ännu)

Nån som vet?

Postad

Jag skulle låta bandaren konvertera. Om du inte ska göra om det till DV progressive - då kan det vara bättre att ta in det som HDV och sedan konvertera till DV med deinterlacing.

/Max

Postad

Det beror på vilken HDV kamera du köpt. De sköter DV nedkonvertering olika bra.

Rent generellt borde det bli bättre att låta kameran göra nedkonverteringen innan komprimering, men samtidigt så finns det program som gör bättre jobb i postproduktionen för nedkonverteringen.

Så återigen, vilken kamera, vilket format etc skulle hjälpa till.

Postad

Jag har inte bestämt om det blir en Canon XH A1 eller om priset kommer att rasa på en Sony HDR-FX1 kan det bli en sån.

Skiljer dessa kameror sig åt vad gäller nedkonverteringen?

Postad

Inte vad jag sett mellan FX1/Z1 och XLH1 i alla fall. Du får en liten försämring, vilket du iofs får med mjukvaruvarianten också. Är du ute efter en "progressive look" så kan det vara en fördel att ta in det som HDV och konvertera efteråt, men du får ju räkna med att det tar tid. Och eftersom din burk inte klarar av att klippa HD så lär det ta låååång tid...

/Max

Postad

Vad jag läste nånstans (har själv en Hdr-hc1e) så kan man med fördel/nackdel utnyttja nedkonverteringen av HDV till DV då dom olika formaten komprimerar på olika vis, och således får man olika fördelar gentemot varandra.. Om jag bara skulle komma ihåg vart jag läste det.

Återkommer om det är av intresse.

Postad

Skall du göra 25P DVD har canon en klar fördel då den filmar progressive med högre vertikal upplösning medans just den vertikala är FX1 nackdel då den enbart renderar ca 350 linjer i höjd när du kör CF25. Canon renderar över 600 linjer, vilket räcker för 576P.

Sen kan du räkna in saker som gammahantering som är bättre på Canon. Även HDV komprimeringen hanteras bättre av Canon. Inbyggda XLR är inte fel det heller.

FX1 har en fördel och det är att den har minst noise av alla prosumer HD kameror.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...