xpoetryx Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Hur kan man i efterhand lägga på widescreen-linjer utan att ha filmat i 16:9? Har försökt lägga två svarta spår bara, men hittar ingenstans att flytta dem ut i upp resp. nedkant. 0 Quote
paracelsus Posted December 11, 2006 Posted December 11, 2006 Jag har skapat en mask i gif-format, som är 720x576 pixlar stor, med svarta fält i över- och underkant, så att den återstående bildytan är i 16:9-format. Denna mask lägger jag i översta videospåret med "multiply" valt för spåret. På det sättet kan man också fuska lite vad gäller placeringen av klippen i höjdled, man beskär ju i efterhand. Dessutom är det väl rätt få (rätta mig om jag har fel) videokameror som filmar i äkta 16:9, min XM2:a gör det inte. 0 Quote
trezpasser Posted December 16, 2006 Posted December 16, 2006 jepp.. om du inte har en 16:9 lins på ca 10.000:- liggandes =) bra lösning, den kopierar jag gärna om det går bra :P 0 Quote
paracelsus Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Här är den filen jag använder. Om du använder den i kommersiellt syfte kan du ju bjuda på en öl nån gång. ;) 0 Quote
trezpasser Posted December 26, 2006 Posted December 26, 2006 Här är den filen jag använder. Om du använder den i kommersiellt syfte kan du ju bjuda på en öl nån gång. ;) Haha, klockrent i dessa äganderätts-tider :P EDIT: vilket av alla miljoner sätt maskar du bort det vita i vegas föresten? 0 Quote
MovieMaker Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 EDIT: vilket av alla miljoner sätt maskar du bort det vita i vegas föresten? Chroma Key skulle jag gissa på. :) Är väl iaf det enklaste och mest lämpliga sättet att göra det på 0 Quote
paracelsus Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 vilket av alla miljoner sätt maskar du bort det vita i vegas föresten? Multiply tror jag att jag kör. Känns som att det borde gå snabbare än Chroma Key, eftersom det bara finns två färger i bilden. Men det kanske är sammasamma. 0 Quote
Recommended Posts