Tomas film Posted December 5, 2006 Posted December 5, 2006 Hej! Nu har jag blivit färdig att installera mitt Adobe Premier pro 2. Myckat att lära sig. Ett problem jag stött på är följande: När jag bränner till DVD så kan jag inte hitta någonm meny i Premeri pro 2 för att styra brännhastigheten och denna blir därför troligen så hög att andra maskiner har svårt att läsa DVD.N. Sedan blir jag inte klok på om Premier pro 2 klara dubbel layerskivor. Bör man inte kunna hantera allt detta inom Premier Por 2 eller måste detta ske i brännarprogram Nero eller likvärdigt. I så fall måste jag väl spara min film i en mapp var gång i stället för att bränna den direkt efter utförd redigering. Tacksam för hjälp Bästa hälsningar från Tomas 0 Quote
Rogge Posted December 5, 2006 Posted December 5, 2006 Nej, det går inte att ställa brännhastigheten och nej, du kan inte använda dual layer-DVD's. För att bränna i lägre hastighet hade jag skapat en ISO Image och bränt den i tex Nero. PPro är ju inget DVD-authoringsprogram, därav begränsningarna. :) 0 Quote
Tomas film Posted December 6, 2006 Author Posted December 6, 2006 Tack så mycket för hjälpen Rogge. Är det bäst att skaffa Adobe Encore eller är detta svårt att lära sig ? 0 Quote
Rogge Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Är det bäst att skaffa Adobe Encore eller är detta svårt att lära sig ? Om du vill bränna DVD-skivor där du kan designa dina egna menyer som du använder och tex använda menyer med rörlig bakgrund så är Encore DVD ett klockrent val tycker jag. Tex så kan du sätta kapitelmarkeringar i PPro som sedan automatiskt följer med över till Encore. Vill du designa egna menyer är Photoshop mer eller mindre ett måste, Photoshop CS eller Photoshop Elements, bla på grund av att du kan via Encore starta Photoshop för att editera din meny. När du sparar menyn i Photoshop så uppdateras menyn på en gång i Encore och du kan fortsätta jobba i Encore med din "nya" meny. Adobes program jobbar väldigt bra ihop vilket gör just Encore till ett mycket bra val om man använder PPro. Vill du göra rörliga menyer så jobbar även After Effects bra med Encore då du tex kan skapa knappar till menyn du jobbar med direkt i After Effects. Encore är lite knepigt i början men det finns tutorials på internet där man kan lära sig det mesta. Och sedan finns ju Voodoo Films forum förstås! :) 0 Quote
lilla_farbrorn Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Tråd flyttas till "DVD-authoring". 0 Quote
Recommended Posts