Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har kollat runt efter en digital höghastighetskamera men hittar inget pris på nån. Är det nån som vet vilken prisklass dom ligger i?

Jag är inget proffs direkt så jag kan inte kan lägga ut så sjukt mycket pengar.

Vad behöver man för kringutrustning?

/S

Postad

Ett alternativ vore NTSC versionen av HVX200 då den tillåter 720P 60fps. PAL tillåter enbart 50fps.

Annars är ju HDV med deinterlace ett alternativ.

50i - 50P - 25P

JVC GY-HD111E

Kan ju skicka ut okomprimerad 60fps i 720P (komponent) eller spela in i 50fps 576P

Postad

Oj! Det va en hel del info...

Jag har ju aldrig hållt på med sånt innan... men hur går hela förloppet till från att filma med de kamerorna till att få in det i premiere till exempel... de e väl inte som en vanlig kamera direkt.

Vad är 720P, 576P osv. Är det stationerna som man spelar in till eller?

Hur mycket kostar dessa kameror och utrustningen? Verkar väldigt intressant!

/D

Postad

Gy 251 kan spela in i 720P 50fps på band. Vet inte om det finns ngn redigering som kan ta in materialet dock...

För att ta in 720 x 576 i 50fps måste du ha Aspect HD pluggen för Premiere Pro. Är osäker på de andra redigeringarna.

Samtliga av dessa kameror som räknats upp ligger i klassen runt eller över 50.000:- så det är ju inga nybörjarkameror direkt.

/Max

Postad

Ok... men jag kollade upp mycket bättre kameror för ett tag sedan och de låg i den prisklassen... så jag undrar verkligen om det är så att dessa kostar så mycket.

Om de nu gör det... finns det INGA andra alternativ om man vill göra snygga slomotioneffekter???

Postad

Mycket bättre kameror... vilka skulle det vara (nyfiken)?

Annars så...mjukvaror.

Ex After Effects Pro med eller utan Twixtor. Boris Continuum är också bra, likaså Shake.

Annars kan du ju hyra en kamera för en specifik scen.

/Max

Postad

har kollat lite priser för att hyra... det kostar 2-3 tusen att hyra en dag!

Sjuka pengar. Används oftast till industri för att se hur något beter sig.

PS Jag har inte namnen på de kamerorna här... sitter vid en offentlig dator. DS

Du menar att det finns plugins i aftereffects som gör att det blir bra slomo med en vanlig 24fps videosnutt? SJUKT INTRESSERAD ISÅNNA FALL! Men hur bra kan de bli liksom?

Postad

Sant... och det finns massor att tänka på redan vid INSPELNINGEN av klipp som man vet ska vara i slow motion. Beroende på vilken "look" man vill ha, om man ska köra med en pixel motion baserad slow motion plug in, etc...

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...