Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Undrar hur dom gör dom där "videokonferenerna" i Star wars ? När dom håller upp en bricka och sänder så att de ser ut att personen dom pratar med står på plattan eller R2D2 spelar upp ett meddelande. Personen är alltså blåbrusig. Om ni har sett filmerna förstår ni säkert vad jag menar.

Skulle man kunna göra liknande i After Effects ? Isåfall hur ? Kan inte allt för mycket, men är ingen nybörjare. Och är det greenscreen inblandat ?

Tack på förhand.

Postad

Det skulle nog kunna göras i greenscreen, ja. Vet inte exakt hur du gör detta i AE men om du först gör greenscreen och förminskar bilden som skall vara i blått och lägger den på rätt ställe, sedan gör du den lite genomskinlig och lägger på blått. Ungefär så hade nog jag gjort... Men någon annan får nog berätta hur man gör det.

Postad
Hej

Undrar hur dom gör dom där "videokonferenerna" i Star wars ? När dom håller upp en bricka och sänder så att de ser ut att personen dom pratar med står på plattan eller R2D2 spelar upp ett meddelande. Personen är alltså blåbrusig. Om ni har sett filmerna förstår ni säkert vad jag menar.

Skulle man kunna göra liknande i After Effects ? Isåfall hur ? Kan inte allt för mycket, men är ingen nybörjare. Och är det greenscreen inblandat ?

Tack på förhand.

Hej

har inte sett filmen men förstår vad du menar. AE film i film, alltså en huvudfilm med bricka. Andra filmen en person avgränsad i screen. Denna person kan man göra mycket med i AE,färger mm. Båda filmer sätts in i en compostion i AE varav personen skalas/position så att han ställs på brickan.;)

/nils

Postad
Hej

har inte sett filmen men förstår vad du menar. AE film i film, alltså en huvudfilm med bricka. Andra filmen en person avgränsad i screen. Denna person kan man göra mycket med i AE,färger mm. Båda filmer sätts in i en compostion i AE varav personen skalas/position så att han ställs på brickan.;)

/nils

Ja precis, men personen som står på brickan måste ju nästan vara filmad framför en greenscreen för att det ska bli "transparent" runtom och endast personen som står där på brickan och inte en ruta av det ursprungliga klippet, om du förstår vad jag menar. :)

Postad
Ja precis, men personen som står på brickan måste ju nästan vara filmad framför en greenscreen för att det ska bli "transparent" runtom och endast personen som står där på brickan och inte en ruta av det ursprungliga klippet, om du förstår vad jag menar. :)

Just det, personen skall vara avgränsad med hjälp screen. På det ursprungliga klippet finns väl inte personen med? eller hur.

Du kan ju testa med ett fotografi till att börja med.

/nils

Postad
Just det, personen skall vara avgränsad med hjälp screen. På det ursprungliga klippet finns väl inte personen med? eller hur.

Du kan ju testa med ett fotografi till att börja med.

/nils

Jepp, det stämmer. Men hur gör jag "hjälp" screen då ? Eller hur menar du ?

Postad
Jepp, det stämmer. Men hur gör jag "hjälp" screen då ? Eller hur menar du ?

En enfärgad bakgrund. Ställ dej framför och låt någon filma dej. In himla bra bakgrund är blå himmel. Sedan tar du bort bakgrunden i AE > effects > keying > color key. Detta blir gubben som ska stå på fatet. Sedan kan du lägga i huvudfilmen. Lägg bakom genom layer back.

/nils

Postad

Kanske denna tutorial kan hjälpa dig? http://www.tutorialselect.com/frametut.php?id=10510&tutorial=http://www.macanimationpro.com/articles/viewarticle.jsp?id=27074

Själva hade jag nog gjort effekten som i Episode IV, dvs de filmade av en helt vanlig TV-skärm för att få den där sköna brusiga scanline-effekten. Visst är det bekvämt att göra det digitalt, men jag vill hävda att gammal teknik ibland är bäst! ;)

Postad
Kanske denna tutorial kan hjälpa dig? http://www.tutorialselect.com/frametut.php?id=10510&tutorial=http://www.macanimationpro.com/articles/viewarticle.jsp?id=27074

Själva hade jag nog gjort effekten som i Episode IV, dvs de filmade av en helt vanlig TV-skärm för att få den där sköna brusiga scanline-effekten. Visst är det bekvämt att göra det digitalt, men jag vill hävda att gammal teknik ibland är bäst! ;)

d

Hehe kan inte helt hålla med dig, men i detta fallet går de säkerligen utmärkt. Men jag förstår inte fullt ut, menade du nu bara hur jag skulle göra "brus" effekten eller la du upp för hela "schemat" eller ? Alltså jag menar hur du får transpararent bakrund o.s.v.

Postad

Jag har aldrig gjort det själv. Jag kommer bara ihåg att jag hittade en tutorial för ett par år sen som beskrev hur man kunde göra det på det "gamla hederliga sättet". Jag försökte hitta den åt dig, men den verkar inte finnas längre.

Om jag förstått det hela rätt så finns alla beskrivningar i den tutorial-länk jag föreslog.

Postad

Att göra detta i AE är är ju enkelt och kul. Sen kan man ju göra den lite annorlunda. Varför ska du göra effekten lika som i storfilmer? Bara huvudet på ett fat t.e.x. Man behöver ju inte gå tillbaka till medeltiden för göra effekter.;)

/nils

Postad
AtMan behöver ju inte gå tillbaka till medeltiden för göra effekter.;)

/nils

Tillåt mig att bestrida detta ogudfruktiga påstående. Allt som är mer avancerat än skuggspel i skenet av ett vaxljus är trolldom och styggelse.

Postad
Tillåt mig att bestrida detta ogudfruktiga påstående. Allt som är mer avancerat än skuggspel i skenet av ett vaxljus är trolldom och styggelse.

Allt som är ogudfruktigt tycker jag passar detta forum, annars blir det inte några vettiga filmer. Ingemar Bergmans huvud på fatet i videokonferensen i skenet av ett vaxljus kan bli ganska modernt kul. Lite annorlunda.

Postad
Allt som är ogudfruktigt tycker jag passar detta forum, annars blir det inte några vettiga filmer. Ingemar Bergmans huvud på fatet i videokonferensen i skenet av ett vaxljus kan bli ganska modernt kul. Lite annorlunda.

Haha, men hela kroppen ska givetvis vara med bara för att star wars typ av "konferanser" såg ut så.

Postad
Haha, men hela kroppen ska givetvis vara med bara för att star wars typ av "konferanser" såg ut så.

Om hela kroppen ska vara med har du nu avgränsat den i screen? Sedan drar du ned den i storlek i timeline>transform>scale och position.Placerar den på tallriken. Även opacity om du vill få gubben genomskinlig. Sen har du effect>image control>cc toner och color balance>hilight blue om du vill ha gubben som i tvmonitor. Allt för att slippa gå tillbaka till medeltiden;)

/nils

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...