Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej, jag söker efter en speciell mörkrumsteknik. det är när negativet ger omvända färger vid framkallningen (svartvit foto). Dvs de mörka partierna blir mörka och de vita partierna blir vita. Vad heter den tekniken och hur går man tillväga?

MVH/malin

Posted

jag vet inte vad det heter, men jag tror du menar när man råkar efterbelysa papperskopian innan man fixerar (typ man råkar tända lampan och blixtsnabbt släcker den igen). Då blir de ljusa partierna mörks i mitten, men utlinjeringen är normal. Ser spöklikt ut.

Om det är just enbart att kasta om färgerna tror jag det är kontaktkopiering du menar.

Posted

Inte kontaktkopior men blinkar med ljuset har jag gjort. Medan pappret ligger i första badet tänder man taklampan en sekund och sen sköljer man och fixerar. Man får prova ett par gånger innan det blir lyckat. Det kan vara så att man kan tända lyset och titta på medan arket mörknar med det kommer jag inte ihåg så noga.

Innan man tänder lyset skall man försäkra sig om att alla oexponerade papper ligger i sina påsar. Det är lätt att glömma bort det.