Adam88 Postad 20 november 2006 Postad 20 november 2006 Vill bara säga först att jag har gjort film och redigerat, skrivit både för- eftertexter och subtitles. Så jag är inte helt grön på området. :) har bara börjat kika lite extra på andras texteroch de ser rätt proffsiga ut. Jag undrar bara om man kan göra dessa proffsiga texter direkt i final cut, och undrar främst vilket typsnitt som gäller? har inte klurat ut det än nämligen. 0 Citera
barnholdt Postad 21 november 2006 Postad 21 november 2006 Hejsan Adam88! Jag har själv försökt otaliga gånger med rullande eftertext i FCP men aldrig lyckats få till det. För det mesta blir den orolig och hoppar lite även om jag tagit en ganska "fet" text, dragit ned den vita färgen till ca 80% och provat med att scrolla i olika hastigheter. En på fcpug sweden snacka om att bygga en plugg för detta. Har inte hört hur det gick dock. Men det kunde kanske vara värt att nämna. 0 Citera
Adam88 Postad 21 november 2006 Författare Postad 21 november 2006 Hmm. Okej... Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar eller kan säga att det hänt mig. (Låter jag väldigt okunnig nu kanske). Jag undrar mest hur jag ska få typsnittet på texten att se proffsigare ut. Typ vad använder man. Times new, Arial eller courier new osv osv? Jag tror att det är där problemet hos mig sitter. Att jag inte luskat ut rätt typsnitt. Annars går det som en dans. :) 0 Citera
barnholdt Postad 22 november 2006 Postad 22 november 2006 Ahh, ok. Biten med vilket typsnitt man ska använda är jag lika undrande över som du är. Jag får aldrig till texter och har ofta problem med dem på ett eller annat vis. 0 Citera
Rogge Postad 22 november 2006 Postad 22 november 2006 Här finns tips ang typsnitt och annat att tänka på för att få snygga texter i video: Great Titles with the DV Codec Genrellt, desto sämre texten ser ut på datorskärmen, desto bättre ser texten ut på tv och vice versa! :) 0 Citera
Adam88 Postad 23 november 2006 Författare Postad 23 november 2006 Genrellt, desto sämre texten ser ut på datorskärmen, desto bättre ser texten ut på tv och vice versa! :) Det är ju jävligt dumt ;) Tack för tips. 0 Citera
Lasse_laser Postad 23 november 2006 Postad 23 november 2006 Improvisation och en gnutta konstnärlig touch funkar nog också. Sök på google eller liknande efter gratis typsnitt, sen väljer du den som ser tuff ut/passar temat i filmen/som du fastnar för/som ser bra ut. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.