olssen Postad 20 november 2006 Postad 20 november 2006 hej, jag går nu sista året på gymnasiet där jag läser foto/rörlig bild. verkligne fastnat för filmkonsten och vill därför studera vidare. vet inte riktigt 100% om detta är vad jag vill göra senare i mitt liv men för tillfället så känner jag iallafall för att börja strudera direkt efter skolan, på någon folkhögskola med filminriktning. har på gymnasiet läst ämnen som Rörlig bild A och B, filmkunskap och lite andra kurser som har med film att göra. Har ni några tips på bra film-folkhögskolor så säg till.. 0 Citera
krockis Postad 20 november 2006 Postad 20 november 2006 Fridhem Skurup Molkom Kalix Stockholms filmskola 0 Citera
Anna_Dea Postad 21 november 2006 Postad 21 november 2006 Vill du ha filmhistoria så är Jakobsbergs folkhögskola att rekommendera. Går själv där och har varit ganska givande för ett trångsynt arsel som mig själv. 0 Citera
William Johansson Postad 21 november 2006 Postad 21 november 2006 Om du är intresserad av att göra dokumentärfilm är Biskops-Arnös dokumentärfilmslinje en fantastisk utbildning. De brukar även annordna preparandkurser och sommarkurser om du vill känna på lite innan du börjar. Det kan vara lite svårt att komma in annars direkt efter gymnasiet utan någon erfarenhet. Men inte omöjligt om du är duktig. 0 Citera
olssen Postad 21 november 2006 Författare Postad 21 november 2006 Vill du ha filmhistoria så är Jakobsbergs folkhögskola att rekommendera. Går själv där och har varit ganska givande för ett trångsynt arsel som mig själv. mer intresserad av den praktiska biten just nu, har redan studrat mycket filmhistoria på skolan. tittar just nu lite extra på molkoms, verkar trevlig. ingen som gått där eller känner någon som gjort det? vill veta mer. berätta såklart också om ni gått andra skolor och om eran vistelse där 0 Citera
krockis Postad 21 november 2006 Postad 21 november 2006 annars kan du gå på DI. det är oerhört praktiskt inriktat. eller du kanske var mer sugen på folkhögskoler? 0 Citera
olssen Postad 22 november 2006 Författare Postad 22 november 2006 annars kan du gå på DI. det är oerhört praktiskt inriktat. eller du kanske var mer sugen på folkhögskoler? mm folkhögskola är det ända alternativet för mig just nu av olika anledningar. annars verkar DI vara högst intressant 0 Citera
Anna_Dea Postad 22 november 2006 Postad 22 november 2006 mm folkhögskola är det ända alternativet för mig just nu av olika anledningar. annars verkar DI vara högst intressant Från gymnasie till DI är ett ganska så stort hopp. 0 Citera
olssen Postad 22 november 2006 Författare Postad 22 november 2006 Från gymnasie till DI är ett ganska så stort hopp. kan tänka mig det. tror även att man måste vara 20 för att få börja dä.. kanske blir efter molkom i så fall. lutar nämligen ditåt nu. gäller ju dock att man lyckas komma in också. strösta problemet just nu är bara att jag inte har något arbete att skicka in till dom. ska börja med ett ganska seriöst projekt och göra en dokumentärfilm snart (blir min första). gäller att den blir bra och att den hinner bli klar tills sista anmälningsdatumet. lite hybris dock eftersom detta kommer bli min första dokumentär. har förhoppningsvis stor hjälp av att min ena filmlärare är dokumentärfilmare och att min morbror jobbar med att göra olika dokumentärfilmer i afrika. Får fråga dem om råd kanske. 0 Citera
pld Postad 22 november 2006 Postad 22 november 2006 Annars kan man ju plugga utomlands för det är la ganska få platser på exempel DI och andra filmhögskolor eller? /Jesper 0 Citera
batuss Postad 23 november 2006 Postad 23 november 2006 Annars kan man ju plugga utomlands för det är la ganska få platser på exempel DI och andra filmhögskolor eller? /Jesper Kan kan man väl, förutsatt att man har pengar. 0 Citera
pld Postad 23 november 2006 Postad 23 november 2006 Kan kan man väl, förutsatt att man har pengar. Det beror la på vilken skola du tänkt dig. Har hört att om man söker skola i ett land som är med i EU kan du gå där gratis. /Jesper 0 Citera
berlin87 Postad 1 december 2006 Postad 1 december 2006 Olssen, jag skulle rekommendera att du skicka in en spelfilm istället för en dokumentär eftersom vi endast sysslar med spelfilm på skolan. =) /sebbe 0 Citera
krockis Postad 2 december 2006 Postad 2 december 2006 man måste inte vara 20 för att gå på DI... det finns ingen gräns mer än att du är klar med gymnasiet men medelåldern på de som DI tar in är 26. 0 Citera
krockis Postad 2 december 2006 Postad 2 december 2006 Olssen, jag skulle rekommendera att du skicka in en spelfilm istället för en dokumentär eftersom vi endast sysslar med spelfilm på skolan. =) /sebbe enbart spelfilm... vad är det för filmskola? film är film, oavsett om det är spelfilm eller dokumentär... du kan ju söka alla andra skolor med dokumentärer 0 Citera
berlin87 Postad 2 december 2006 Postad 2 december 2006 Krockis, det är en väldigt bra skola om man vill göra spelfilm. Om man dock är mer intresserad av dokumentärfilm skulle jag inte rekomendera den. Men det finns i och för sig tid till det som sidoprojekt, eftersom man har tillgång till all utrustning på helger och kvällar. Man får också göra musikvideor på skolan, vilket jag glömde skriva tidigare. 0 Citera
berlin87 Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Och Krockis, jo man kan söka in med en dokumentär till skolan, likaså med manus och stillbilder. Men eftersom vi framförallt sysslar med spelfilm, är det vad jag skulle rekomendera. Fast jag är inte mer än elev på skolan, så vet inte säkert. 0 Citera
Danell Postad 12 december 2006 Postad 12 december 2006 Är det inte någon som går eller känner någon som går på Fridhems folkhögskola. Har kollat länge på den men hittar inte så mycket om den mer än på deras sida. Verkar vara en riktigt bra och rolig skola där man gör mycket praktiskt, och det är det jaf vill ha. Men som sagt så vet jag ju inte så mycket utan vill ha INFO! Snälla! Har även kollat lite på högskolor men den enda som verkar vara bra är DI men där kommer man ju inte in så lätt;) Ingen annan som har någon idé på en bra högskola innom film är praktiskt inriktad? Göteborgs verkar inte vara så praktisk så den är inte så het. Eller jag vet inte riktigt, kan någon snälla hjälpa mig?!?!?! 0 Citera
Anders_Hedqvist Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Dom fyra folkhögskolorna som har bäst rykte i branchen är ju som redan nämnts tidigare Skurup, Fridhem, Kalix och Molkom. Det skadar ju inte att söka alla fyra. Är man intresserad av TV kan man ju lägga till Gamleby till den listan. Jag pluggar själv just nu på Kalix folkhögskola och jag måste säga att utbildningen är över förväntan. Det finns inte så mycket övrigt att gör i Kalix men det kan ju vara possitivt också eftersom man då lättare kan fokusera på det man är här för att göra, nämligen film=) 0 Citera
krockis Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Dom fyra folkhögskolorna som har bäst rykte i branchen är ju som redan nämnts tidigare Skurup, Fridhem, Kalix och Molkom. Det skadar ju inte att söka alla fyra. Är man intresserad av TV kan man ju lägga till Gamleby till den listan. Jag pluggar själv just nu på Kalix folkhögskola och jag måste säga att utbildningen är över förväntan. Det finns inte så mycket övrigt att gör i Kalix men det kan ju vara possitivt också eftersom man då lättare kan fokusera på det man är här för att göra, nämligen film=) Kalix anses vara den bästa förutbildningen. Efter den kommer Fridhem... 0 Citera
Danell Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 vad menar du med förutbildning? Det jag undrar är hur hög klass det är på skolorna? Hur mycket ska du kunna för att komma in? Bara enkla grundkunskaper eller att vara en riktigt skicklig filmare?! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.