Stefan_holst Postad 20 november 2006 Postad 20 november 2006 Jag har läst här att mygga inte är att rekomendera vid ljudupptagning. Men när man ser på TV eller lyssnar på olika sceenframträdanden så använder ju dom myggor eller mindre mikrofoner av olika slag. Jag tycker inte ljudet skäms för sig i dessa sammanhang. Varför duger inte myggor till film? 0 Citera
Luzer Postad 20 november 2006 Postad 20 november 2006 Myggor duger utmärkt, men inte som första prioritering. Oftast har man dom som safe eller att blanda upp med bommen för att få mer närhet. Och de myggor man använder är ofta väldigt bra, samtidigt som man har bra sändare och mottagare. Men hur bra dom än är så får man lätt prassel (är ju inga problem vid tv då myggorna får synas och sitter utanpå kläderna, men när de ska gömmas och inte synas är det värre). Sen ska man se till att ha bra mottagning också och det är inte alltid jättelätt när man är ute med massa metall och skit ivägen, eller ska trängas med andra frekvenser. Inomhus i små korridårer kan vara svårt också. Därför försöker man alltid först få ljudet på spöt. På mindre inspelningar med inte så stor budget eller amatör så är det mycket bättre och enklare att fimpa myggorna enligt mig och försöka lösa det bildmässigt på andra sätt så man kan ta allt på bommen istället för att krångla med myggor. Ofta har du ofta bara 2 kanaler du kan spela in på också och att ta upp dessa med 2 myggor och ingen bom alls är dumdristigt. Har du fler kanaler och tillgång till myggor så skadar det ju inte, men välj inte myggan framför bommen! Vid scenframträdanden är det ju samma sak, du behöver inte gömma myggan, du är ofta i en tacksam lokal för att slippa utsläckningar + att du är inte så noga med hur det låter, utan mer att det låter, dvs perfekt för mygga. 0 Citera
Christian van Caine Postad 22 november 2006 Postad 22 november 2006 Att jämföra myggor med boom-mount-mickar är exakt som att jämföra (äldre) MiniDV med 35mm äkta film. Platt, jävligt, opålitligt & tråkigt. Jag håller med om att dom kan användas för ren säkerhet, men som main audio låter dom inte bara trist utan är grymt jobbiga att jobba med om det ska bli bra över huvud taget. Jag håller även med om att myggor kan vara bra för live-teater, men för "live audiance for television" serier (exempevis Married With Children) så används oftast endå boommickar & en jävla massa boom-nissar för att det låter grymt mycket bättre....även om jag ärligt talat tycker det verkar vara ett ganska svettigt jobb att göra helt live med mycket skådisar ;-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.