Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hoho,

Har en liten fråga angående det här med HDV, Premiere och After Effects..

Håller på med en video där jag klippt ihop material från filer i HDV. När jag sen ska exportera det till After Effects så blir kvalitén dålig. Det blir typ pixligt i ett horisontellt plan. Ful-randigt helt enkelt. Har testat att exportera i olika format men mest i okompimerad avi. Misstänker att det är något fel på tolkningen av fälten, men vad vet jag.

Tar jag in filerna direkt i after effects ser de kanon ut..

Det är Premere pro 2 och after effects 2 jag kör..

Är det någon som vet?

/Simon

Postad

Varför exportera dom? Kan du inte öppna PPro-projektet direkt i AE eller bara kopiera och klistra in filerna? (Antar att det är AE 7.0 och inte 2.0 du kör.)

/Max

Postad

Det är så sant.. är hyffsat ny i adobes miljö.. men det besvarar ju ändå inte frågan om varför det blir ränder i filmen.. det är samma ränder som kan ses i premere när man kör på draft quality. Synds mest när saker rör på sig..

Jo, det är AE 7 jag kör

Postad

Nej, det är det nog inte, för om jag exporterar projektet (från AE då) till DVD syns strecken i tv så fort någonting rör sig.. är svårt att jobba med materialet också, för det är green screen material.. och är inte kanterna skarpa blir resultatet käck..

Tar jag in originalfilerna direkt in i AE ser de somsagt toppen ut, men orkar inte sitta och klippa i det programmet..

Kopiera och klistra in mellan Premiere funkar ju sådär.. tidkoden förloras ju och allt hamnar i osynk i var och varannan sekvens.. och importerar jag premiereprojektet i AE så hänger sig AE..

...men jag är inte bitter för det;)

Postad

Jag gissar på att du någonstans använt fel inställningar, eller att PPro/AE tolkar ditt foto fel i antingen PPro eller AE eller och därmed av misstag vänt på filmens Field Order.

Uppstår problemet hos mig brukar jag rendera ut två korta snuttar av filmen, en Lower Field First och en som Upper Field First och bränna dom båda på en DVD för att se hur det ser ut. En ser bra ut och en ser dålig ut. Den som ser bra ut är den inställning man behåller genom hela sitt project. Använd Work Area Bar för att rendera ut tex bara 10 sekunder av din film.

Tumregel:

Är filmen Lower Field First skall den vara så från import ända fram tills den exportras och skall då ut som Lower Fields First och givetvis vice versa. Så fort man bryter mot den regeln får man dom problem du visar på bilden. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...