D_Odell Postad 14 november 2006 Postad 14 november 2006 Hej, är i processen att få en producent till filmen. Det kommer med högst sannolikhet att bli av i och med de svar jag har fått från ordföranden på föreningen. Och de är villiga att stå för hela budgeten. Allt är bra så här långt. Dock så är budgeten relativt underbudgeterad, nedan kan ni se hela budgeten: Bandkostnader: 750 Transporter: 1500 Arvoden, inkl. sociala avgifter: 9000 Eget arvode, inkl. sociala avgifter: 19800 Inköp och hyra av utrustning, inkl. moms: 17000 Överföring till DVD: 3000 Marknadsföring*: 5000 SUMMA: 56050 *Summan för marknadsföringen är osäkert beroende på vem som kommer att utföra arbetet. ---------- Det är då budgeten som den skrevs i slutet av september. Idag ser budgeten ut närmare: ---------- Bandkostnader: 1750 Transporter: 1500 Arvoden, inkl. sociala avgifter: 9000 Eget arvode, inkl. sociala avgifter: 19800 Inköp och hyra av utrustning, inkl. moms: 32000 Överföring till DVD: 3000 Marknadsföring: 5000 SUMMA: 72050, höjning med 16000kr (då är eget arvode fortfarande lågt.) Mycket har tänjts då produktionen har planerats att redigeras under 1 1/2 månad längre, och material har behövts uppgradera mm. Det jag undrar är, har ni någon gång underbudgeterat och beräknat (ca) budgeten på nytt och pratat med er producent om att höja kostanden? Tror ni det är större chans att göra mer skada än nytta om jag skulle ta upp den nya budgeten såhär i beslutningstagandet, eller är det bättre att bara gå rakt på? Ett stort tack! 0 Citera
Stefan_holst Postad 16 november 2006 Postad 16 november 2006 Du måste se investeraren som din huvudman. Du kommer aldrig att få en krona mer om du inte är ärlig mot den som lägger ut pengar på filmen. Hur har du tänkt? Köra på till det är halvfärdigt och sedan krypa till korset, neej ingen bra idé om ni ska vara vänner. Du kan disskutera med föreningen dina problem med ekonomin. Det kan vara flera lösningar på detta. Se över vad som behövs produceras. Kan tiderna kortas. Kan föreningen bidra med mer medel? Kan man hitta nya delfinasiärer? Det kan vara bättre att lägga ner hela produktionen i vissa fall. Detta känns säkert surt när man brinner för något konstnärligt. Men det är bättre än att dra på sig problem med en huvudman som känner sig lurad och inte längre vill vara med när man har dragit på sig skulderna själv. Detta gäller all typ av ekonomi så det är inget speciellt med film. 0 Citera
D_Odell Postad 16 november 2006 Författare Postad 16 november 2006 Nybörjare, men kommer inte sattsa på att ta upp det med huvudparten. Blir till att söka delfinanser. Kanske får bli en kurs i företagsekonomi... 0 Citera
paracelsus Postad 1 december 2006 Postad 1 december 2006 Ojoj! Varning för det beteendet! I alla branscher där man jobbar i leverantör-beställar-relationer är det superviktigt med förtroende för att få saker att fungera, och det allra bästa sättet att bli av med förtroende är att man inte kommunicerar bra om ekonomin. Oavsett om du lyckas få in andra pengar eller inte kommer din beställare fråga dig om varför du drog över budgeten, och framförallt varför du inte berättade något om det. Om din ursprungliga budget var förankrad (och rimlig) är det betydligt enklare att få beställaren villig att gå in med mer pengar om du kan motivera varför saker kostade mer än budgeterat, och om du gör det direkt när du märker att det händer. Allt annat kommer skapa klyftor mellan er. Hoppas att jag inte låter för dömande, men de här sakerna är skitviktiga. Jag jobbar som konsult i IT-branschen och det här jobbar vi med hela tiden. Bättre att ha en irriterad men förstående kund en någon som känner sig lurad eller förbigången. Bit i det sura äpplet innan det ruttnar. (Naturligtvis är det skillnad på projekt och projekt, men det är samma mindset i alla typer av affärsrelationer.) 0 Citera
paracelsus Postad 1 december 2006 Postad 1 december 2006 Tillägg: Det är två poster som dragit över, och du skriver själv att "produktionen har planerats att redigeras under 1 1/2 månad längre, och material har behövts uppgradera mm." Det låter för mig som att förutsättningarna ändrats sen den första budgeten, och att producenten antingen själv bestämt dessa ändringar, eller i alla fall godkänt dem. Då är det fullt rimligt att begära mer pengar, eftersom dina delar påverkas av detta. Hur ser ert avtal ut? (Hoppas att ni har ett) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.