Gå till innehåll

Vilket visningsmedium för dokumentärfilm?


EliteMachine

Recommended Posts

Hej!

 

Jag skulle vilja höra lite åsikter från forumet vad som är för och nackdelarna med dom olika visningsmedium som står till förfogande.

 

Vi pratar om en dokumentärfilm, eller en serie kortfilmsdokumentärer som kan ha ett ganska stort allmänintresse.

 

TV, filmfestivaler, oberoende biografer, internet? Vilka för och nackdelar har de? Vart får man mest publik? vart får man bäst publik? som kanske kan ge viktiga framtida kontakter... vart finns det möjlighet att få tillbaka några pengar för sina utgifter?

 

Jag har lite koll på ungefär vad man kan förvänta sig av de olika visningsmedierna, men jag skulle gärna vilja höra från personer med egna erfarenheter och välutveckade resonemang med för respektive nackdelar.

 

Tack på förhand!

 

/Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

väldigt svårt att säga, som amatör så har man mycket svårt att få sina verk visade i tv, på bio och festivaler. internet är ju ett bra sätt för att nå en massa men extremt svårt att tjäna/få tillbaka några pengar ifrån. men som nybörjare/nollbudjetfilmare, är det nog bäst att satsa på div festivaler. detta pga att om man på plats kan visa sin film så får man omedelbar respons från folk på festivalen och om man har gjort en bra film kanske det finns folk som är intresserade av att jobba med en. dessvärre är inte dokumentärfilm något du tjänar pengar på, du ska vara glad om du lyckas få tillbaka dina utgifter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svaret! nej pengar och konst går aldrig ihop så det har jag inte räknat med ;)

 

Däremot så är det ju bra att veta i förväg vilket medium som kan vara mest givande eftersom längden/ upplägget på filmerna kanske måste anpassas efter det medium man siktar emot.

 

Självklart så satsar man på det bästa mediet, sen får det bära eller brista, hur det än går så kommer det bli intressant för egen del...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...