Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det här är en intressant historia här i början, men hur relevant är den för resten av handlingen? Är den ett bra anslag eller är det bara en historia du tycker är viktig att berätta?

Jo, den är intressant (och faktiskt helt sann). Vet dock inte hur viktig den är.

Inte heller säker på om man behöver ha den som anslag.

Låter okej för att få sympati.

Här får jag känslan av att detta är en tragedi i den mening att någon går från att vara en "god" människa till att låta sina hatkänslor ta överhanden och leda till hans fördärv. Det är en intressant problematik, som du tyvärr inte tar vara på.

Hehe, hur ska man ta vara på den problematiken?

Intressant fortsättning. Här kan man verkligen ställa frågan på sin spets huruvida dessa aktioner är försvarbara. Men för att publiken inte bara ska tycka John är knäpp så måste du visa hur djuren behandlas. Annars lär man inte förstå hans handlingar.

Japp, det har jag tänkt på (Det ska visas hur illa djuren behandlas).

Och hur tycker du man bör göra för att ställa frågan på sin spets?

Det är oklart hur du menar att detta ska visas i filmen.

Japp, det vet jag inte riktigt än.

Detta är ett extremt tråkigt slut. Ingen har vunnit eller förlorat. Huvudkaraktären har gått från att vara den "goda" människan till en aktivist med tveksamma metoder. Om du vill att publiken (förutom de som är djurrättsaktivister själva) ska sympatisera med John så måste du ändra en hel del. Att problematisera ämnet mer skulle göra det mycket trovärdigare och intressantare. Om det var en enkel fråga så skulle det inte finnas så många konflikter omkring den. Sprickor i gruppen som EliteMachine föreslår är en bra idé. Du kan t.ex. låta någon (även huvudkaraktären) tvivla på att metoderna är rätt.

Håller med om att det är ett tråkigt slut. Måste ändra en hel del säkert ja.

Sprickor i gruppen kan vara en idé.

Men hur tycker du att den bör sluta?

Postad
Eftersom det känns ganska tydligt vilket budskap det är du vill förmedla så kanske det är bättre att ha en annan utgångspunk, för som det ser ut nu så händer det inte mycket med din huvudkaraktär...

Kanske skulle du vända på alltihopa och skriva hela manuset utifrån en annan huvudkaraktär, kanske en polis, reporter eller någon annan som har att göra med dessa djurättsaktivister skulle passa bättre... allteftersom personen följer dessa aktivister i sitt arbete så kanske den får mer förståelse för vad det är dom kämpar för...

Om du skulle skriva den utifrån ett annat perspektiv med en huvudkaraktär som från början inte alls har något intresse av dessa djurättskämpar men som med tidens gång allt mer liknar en djurättsaktivist själv... då tror jag att du har lättare att få publiken med dig... för annars så är det nog stor chans att det kommer kännas allderles för PK om man bara mal och mal från samma sida utan någon egentlig utveckling/förändring.

En idé bara :)

/M

Bra synpunkt, har funderat på att se den ur ett annat perspektiv, men risken om t.ex. ser det ur polisens perspektiv är att man då sympatiserar mer med honom och försöka sätta dit djurrättsaktivister.

Postad
Jag vill inte att det ska bli propaganda, men den kommmer naturligtvis vara vinklad, det är nästan alla filmer.

De flesta filmer är inte särskilt politiska, så jag vet inte om jag håller med dig där. Visst, "Rambo 3" utmålar talibanerna som hjältar, men jag ser den å andra sidan inte som stor filmkonst. "First blood" däremot, den ställer alla möjliga intressanta politiska och mänskliga frågor, utan att någonsin bli enkelspårig. Den pekar på ett problem, men utan att ha en enkel lösning.

Vad kan man mer göra för att få publiken att intressera sig för huvudkaraktären?

För det första är det inte speciellt intressant att se en person engagera sig i djurrättsrörelsen för att han tycker synd om djuren. Det blir mer intressant om hans intresse härrör sig från en vilja att bevisa något för sig själv, eller till och med bara för att kunna ragga på den söta anarkisttjejen. Då behöver man inte längre dela den politiska uppfattningen för att intressera sig för honom. Kom ihåg att det är skillnad på synbar motivation och underliggande motivation. "12 fördömda män" hade blivit en ganska tråkig film om dessa tolv i första hand drevs av en motvilja mot nazisterna.

Har du några förslag på konkreta förändringar?

Som sagt, fokusera på huvudkaraktären och hur hans öde skall bli som mest spännande. Ponera att han vägrade vara med på en aktion för att han börjat inse att våld kanske är en ganska dålig lösning trots allt. Likväl blir han inplockad av snuten efter att de andra åkt fast. Då kan plötsligt alla identifiera sig i hans situation, att vara anklagad för något som man faktiskt är oskyldig till. Det väcker även frågor om var den civila olydnadens gränser går. Då har vi en spännande grå-zon att utforska. (Okej, det var bara en snabb tanke, men ett förslag i alla fall.)

/Jakob

Postad

Tja, hur kan det sluta lyckligt om huvudkaraktären är djurrättsaktivist? Att slakterier förbjuds? Jag tycker EliteMachines idé att låta någon som från början är motståndare till aktivisterna byta sida. Det är ju samma resa som du vill att publiken ska göra, så det kan ju vara bra att visa hur det kan gå till. Och det är inget konstigt med att man får sympati med en polis som jagar aktivisterna, han är ju inte en ond människa för det. Det gäller "bara" att visa hur han byter sida på ett trovärdigt sätt.

Om du kan tänka dig ett tragiskt slut öppnas massor av möjligheter. Det jag direkt kommer att tänka på är att gruppens aktioner över tiden blir mer och mer extrema. Det slutar med att de kidnappar ägaren till ett slakteri och hänger upp honom på en köttkrok. Sen åker de fast för mord. Kanske inte den historia du vill berätta kanske. Den går att modifiera så att slutet är mer hoppfullt, nämligen att huvudkaraktären lämnar gruppen och börjar motarbeta den när det går för långt. Lite som Fight Club.

Men som sagt, om du vill visa att aktivisterna har rätt är det nog bättre att ha någon utomstående som huvudkaraktär. Eller fokusera på något helt annat, t.ex. en kärlekshistoria eller maktkamp inom gruppen (vilket alltså tar fokus från ditt egentliga huvudtema, som kan vara för pretentiöst att tackla rakt på). Om du verkligen vill fokusera på djurrättsfrågan så blir det en intressantare film om du är nyanserad och inte gör propaganda.

Postad
De flesta filmer är inte särskilt politiska, så jag vet inte om jag håller med dig där. Visst, "Rambo 3" utmålar talibanerna som hjältar, men jag ser den å andra sidan inte som stor filmkonst. "First blood" däremot, den ställer alla möjliga intressanta politiska och mänskliga frågor, utan att någonsin bli enkelspårig. Den pekar på ett problem, men utan att ha en enkel lösning.

Hehe "Rambo 3" - IQ-befriad action non-stop!

För det första är det inte speciellt intressant att se en person engagera sig i djurrättsrörelsen för att han tycker synd om djuren. Det blir mer intressant om hans intresse härrör sig från en vilja att bevisa något för sig själv, eller till och med bara för att kunna ragga på den söta anarkisttjejen. Då behöver man inte längre dela den politiska uppfattningen för att intressera sig för honom. Kom ihåg att det är skillnad på synbar motivation och underliggande motivation. "12 fördömda män" hade blivit en ganska tråkig film om dessa tolv i första hand drevs av en motvilja mot nazisterna.

Hmm...

Som sagt, fokusera på huvudkaraktären och hur hans öde skall bli som mest spännande. Ponera att han vägrade vara med på en aktion för att han börjat inse att våld kanske är en ganska dålig lösning trots allt. Likväl blir han inplockad av snuten efter att de andra åkt fast. Då kan plötsligt alla identifiera sig i hans situation, att vara anklagad för något som man faktiskt är oskyldig till. Det väcker även frågor om var den civila olydnadens gränser går. Då har vi en spännande grå-zon att utforska. (Okej, det var bara en snabb tanke, men ett förslag i alla fall.)

Hm. Bra förslag.

Postad
Det gäller "bara" att visa hur han byter sida på ett trovärdigt sätt.

Japp, fast det blir nog lite knepigt.

Om du kan tänka dig ett tragiskt slut öppnas massor av möjligheter. Det jag direkt kommer att tänka på är att gruppens aktioner över tiden blir mer och mer extrema. Det slutar med att de kidnappar ägaren till ett slakteri och hänger upp honom på en köttkrok. Sen åker de fast för mord.

Hahahaha, den var bra! :D

Lite väl extremt kanske, men det blir ju humoristiskt ;)

Men publiken lär ju tappa sympatin för djurrättsaktivisterna, haha.

Kul idé iaf!

Om du verkligen vill fokusera på djurrättsfrågan så blir det en intressantare film om du är nyanserad och inte gör propaganda.

Japp, det ska inte vara propaganda.

Postad

Hej, har läst din synopsis.

En dokumentär om insidan av aktivisterna skulle nog vara intressant. Ett sant reportage om hur djurrättsaktivister tänker. Att bränna ner hönshus för att se levande hönors kamp mot elden i fjädrar. Trygg uppväxt i Sverige skapar dessa önskemål för spänning i livet. Finns väl ingen organisation i Sverige som plågat djur så mycket som dessa aktivister. Hur gamla är djurrättsaktivister? Hur mycket har djurrättsaktivister sett av livet utanför barnkammaren?

Så insidedokumentär skulle nog funka och vara intressant. Något nytt kanske.

/nils

Postad
Hej, har läst din synopsis.

En dokumentär om insidan av aktivisterna skulle nog vara intressant. Ett sant reportage om hur djurrättsaktivister tänker. Att bränna ner hönshus för att se levande hönors kamp mot elden i fjädrar. Trygg uppväxt i Sverige skapar dessa önskemål för spänning i livet. Finns väl ingen organisation i Sverige som plågat djur så mycket som dessa aktivister. Hur gamla är djurrättsaktivister? Hur mycket har djurrättsaktivister sett av livet utanför barnkammaren?

Så insidedokumentär skulle nog funka och vara intressant. Något nytt kanske.

/nils

Hmm, aktivister har iofs aldrig bränt ner några hönshus, däremot har dom befriat hönor som annars skulle få sitta i sina små burar resten av livet.

Min synopsis är ingen dokumentär, utan en spelfilm.

En dokumentär skulle vara intressant, men då på ämnet vi diskuterat tidigare, nämligen hur djuren behandlas etc. Hur det går till när djur blir mat, hur slaktare, pälsuppfödare egentligen tänker samt om huruvida det är rätt att äta kött eller ej.

En dokumentär på det du föreslår låter väldigt ointressant tycker jag.

Man kommer liksom bort ifrån huvudfrågan och fokuserar istället på aktivisternas metoder.

Postad
En dokumentär på det du föreslår låter väldigt ointressant tycker jag.

Man kommer liksom bort ifrån huvudfrågan och fokuserar istället på aktivisternas metoder.

Nu är ju frågan om aktivisternas metoder också intressant. De flesta tycker nog den t.o.m. är intressantare, eftersom det är det som folk i allmänhet talar om när det gäller djurrättsaktivister. Därför kan du inte komma ifrån den frågan när du gör en film på detta tema. Undviker du den frågan som de flesta associerar till vad gäller djurrättsaktivister så kommer det att saknas något väsentligt i filmen.

Postad
Nu är ju frågan om aktivisternas metoder också intressant. De flesta tycker nog den t.o.m. är intressantare, eftersom det är det som folk i allmänhet talar om när det gäller djurrättsaktivister. Därför kan du inte komma ifrån den frågan när du gör en film på detta tema. Undviker du den frågan som de flesta associerar till vad gäller djurrättsaktivister så kommer det att saknas något väsentligt i filmen.

Jovisst, i denna synops har jag tänkt att frågan ska behandlas.

Men det var när det gällde dokumentärfilm.

Jag gillade din idé med köttkroken, hahaha ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...