Bante Postad 10 november 2006 Postad 10 november 2006 Vår lärare gick igår igenom hur DV kompressionen fungerar. Han menade att i början av en sekvens bilder ligger en så kallat keyframe, och bilderna efter denna jämförs hur mycket som har förändrats för att spara lagringsutrymme. Är jag helt ute och cyklar, eller är inte detta HDV vår lärare förklarar? Inte trodde jag att DV var ett GOP format? Någon som vet? 0 Citera
dreeze Postad 10 november 2006 Postad 10 november 2006 Det låter som om din lärare har blandat ihop formaten. DV använder ingen interframe compression. Det gör dock HDV. 0 Citera
Bante Postad 10 november 2006 Författare Postad 10 november 2006 Ja, jag tänkte väl det! : / .. I fortsättningen får man väl ta allt vår lärare säger med en nypa salt.. 0 Citera
Pehrbau Postad 11 november 2006 Postad 11 november 2006 Han talade om komprimeringen i MPEG2 där man har referensbilder och mellanliggande bilder. GOP refererar till avstånden mellan referensbilderna. 0 Citera
Stefan_holst Postad 11 november 2006 Postad 11 november 2006 Han talade om komprimeringen i MPEG2 där man har referensbilder och mellanliggande bilder. GOP refererar till avstånden mellan referensbilderna. Precis.. DV är en videostandard som har sitt ursprung i moving JPG= MJPEG. Varje frame är komprimerad på ett liknade sätt som en JPEG bild är. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.