Jump to content

Tändanordning

The magic man

Recommended Posts

Hej.

Jag ska ha massa smällare till en sen i en film, de ska ha elektrisk tändanårdning. Så nu undrar jag om ni har några förslag på tändanårdning (hels vill jag bygga den själv:-). P.S. helst inte stålullsvarianten.

Det e´lite brådis så svara :-P

Jag har sprängt en del i mina dagar så jag har några tips :-)

Jag använder mig av mycket tunn eltråd, med fördel kan man köpa högtalarkabel och plocka en eller två ledare (testa först så att den inte är "lackad" genom att mäta motståndet i den). Sen använder jag grövre ledningar som jag bryggar tråden mellan. Till detta kopplar man ett saftigt acc (typ ett sånt som används i sladdlösa skruvdragare). Accet kortsluter genom tråden och får den att glöda. Funkar med Nitrocellulosakrut, bomullskrut och bladkrut.

Vill du utlösa fler laddningar i en viss ordning så är en "stege" enklast; en träbräda med (icke galvaniserade) spikar i som man kopplar varje laddnings minuspol till. Sen seriekopplar du accet med samtliga laddningars plus-ledning till en metallstav. Dra sedan metallstaven från spik till spik och det smäller därefter :-)

OBS! Se till att tråden är tunn nog! En glödgad tråd slutar att leda ström och slutar därigenom att kortsluta batteriet efter att den tänt laddningen... Annars kan batteriet gå sönder!

Hör av dig om du behöver mer hjälp.

• 2 weeks later...
OJ! häfftigt, de moste bara bygga!

Vad är blad krut?

Har du några bilder på din anläggning?

Har tyvärr skrotat det mesta i sprängväg numera... Håller inte på med fyrverkerier längre :-)

Krut finns i olika former och sammansättningar beroende på hur man vill att det ska brinna. Svartkrut som finns i kinapuffar är krut i sin enklaste form (kol, svavel, salpeter). Nitrocellulosa är ett krut baserat på just cellulosa och en blandning av svavelsyra och saltsyra. Silverkrut (oerhört instabil) är kaliumpermanganat och aluminium, brinner oerhört snabbt och har kraftig gasutveckling. Bladkrut är nitrocellulosakrut som "formats" till små metalliknande romber på ca 1x1mm. Krutet brinner över hela ytan och brinner därmed fort, används i hagelammunition bl annat...

Slakta aldrig ammunition på jakt efter krut! Det är oerhört farligt!

• 2 weeks later...