Gå till innehåll

Vad gick på teve 1970-1979? Ge förslag


gorse

Recommended Posts

Gorse: antar att du syftar på det faktum att det var samma gäng bakom både Lost World och King Kong. och i One Million Years BC animerades dinosaurierna av ingen mindre än Harryhausen himself som gick lärlingskap under Willis O'brien som skapade animationerna i King Kong och Lost World. Känns som en röd tråd här ;)

 

men i övrigt har jag väl väldigt lite att tillägga i denna tråd då jag är född det sena 85 och växte upp med en stadig tv-diet av disneydags, superfordonserier (knight rider, Airwolf) och ett stagnerande utbud av Wendrosimporterad anime (Robotech, Silver Fang m.m.) innan föräldrarna skaffade analog parabol och jag kastades in i tyskdubbad tecknad film på RTL och TV1000's korta period av godzillafilmer och högkvalitativ anime.

 

Men ändå må jag säga att jag inte vågat tro att importen under 70-79 från amerikat var så pass stor då tv mest var svt1 och kanske 2. Jag har ju ingen aning om hur det var i städerna med kanske lokala kabeltv-stationer som var lite mer vågade i utbudet. Jag växte ju upp på landet själv och satt helt förvirrad när det gick en reklamfilm på tv med vad jag tror var en nyrelease det ovan nämnda kråkguldet... Jag förstod inte vad dom menade att den efterfrågade gick i klass 2B på skolan... skolan jag gick på fick vi klämma ihop klasserna till 1-3 och 4-6 för att överhuvudtaget ha tillräckligt med ungar i en klass till lärarna. (tänk hur det skulle se ut nu)

 

Nä jag får bida min tid och vänta tills de efterföljande trådarna för 80-89 och 90-99. Jag blir ju tillochmed chockad när jag snackar med yngre människor och dom inte ens hört talas om Zorro som mer än ett par filmer med antonio banderas... så jag känner gubbedragen komma över mig jag också i min nätta ålder av 21. Att jag däremot har en ganska klar bild över vad de flesta serier ni nämner handlar om är ju också lite oroande;)

 

Ingen som förresten nämnt Läderlappen? Gjordes ju under 1966-67 i usa och sändes väl lite senare i olika omgångar i sverige. Så pass att jag länge var fullt övertygad om att Läderlappen var den svenska översättningen av Batman.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag inte missminner mig så gick väl "Sant och sånt" med Staffan och Bengt i slutet av 70-talet, eller var det först in på 80-talet det startade?

 

Även "Barnjournalen" sändes väl på 70-talet, även om jag själv minns det från 80-talet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse: antar att du syftar på det faktum att det var samma gäng bakom både Lost World och King Kong. och i One Million Years BC animerades dinosaurierna av ingen mindre än Harryhausen himself som gick lärlingskap under Willis O'brien som skapade animationerna i King Kong och Lost World. Känns som en röd tråd här ;)
Det var värst. Det visste jag inte, men det förvånar mig inte. Likheten är slående och alla filmernas animeringar är fängslande.
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 13 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...