krockis Postad 23 december 2006 Postad 23 december 2006 Headman> det kan bara du avgöra, vad du har lust/ork att läsa. det jag säger är att gymnasiet är inte avgörande för din framtid inom film i något avseende så länge du har grundläggande behörighet. jag har gått natur och sen läst 160 p på universitet och det har inte alls med film att göra och ingen har ifrågasatt mina tidigare meriter inom det. men jag har gjort en del inom film med..... läsa vad du vill och kör på med film, oavsett om det är på sidan eller heltid i skolan. 0 Citera
Headman Postad 26 december 2006 Författare Postad 26 december 2006 mm, men vad är det för skilnad på en vanlig media linje och ett mer special inriktat film gymnasium? 0 Citera
ofstudios Postad 26 december 2006 Postad 26 december 2006 Okey jag har ett tips till dig: Välj NV först! tycker du det är skit tråkigt byt till media svårare än så är det inte, jag minns själv att det var säkert 60-70% av elever som ändrade klasser och inriktning det första året. Citat från min absoluta favorit regissör, Kubrick: "I never learned anything at all in school and didn't read a book of pleasure until I was 19 years old." 0 Citera
precision motion Postad 26 december 2006 Postad 26 december 2006 Okey jag har ett tips till dig: Välj NV först! tycker du det är skit tråkigt byt till media svårare än så är det inte, jag minns själv att det var säkert 60-70% av elever som ändrade klasser och inriktning det första året. Citat från min absoluta favorit regissör, Kubrick: "I never learned anything at all in school and didn't read a book of pleasure until I was 19 years old."Nja, jag skulle nog kolla upp hur lätt det är att byta till media i den del av Sverige du bor. I vissa städer är media jätte populärt och i andra inte. Så det är inte alltid jätte lätt att byta. 0 Citera
3on Postad 27 december 2006 Postad 27 december 2006 Det viktigaste är egentligen att man får högskolebehörighet i någon mån av gymnasieutbildningen. Välj ett skönt och kul plugg istället för nåt trist natur eller sam plugg. Själv valde jag musikskola för att fördriva lektionerna till å göra å lira musik. Jag skulle aldrig i livet vilja arbeta som musiker, men för att få högskolebehörighet och en "utbildning" så var det ju väldigt schyst att gå ett trevligt och roligt plugg. 0 Citera
precision motion Postad 27 december 2006 Postad 27 december 2006 mm, men vad är det för skilnad på en vanlig media linje och ett mer special inriktat film gymnasium?I Media ingår även Stillbild (foto), Grafisk kommunikation (reklam, webbdesign m.m.), ljud kommunikation (radio m.m.) och till viss del expo (utställning, scenografi m.m.) som grund och sedan väljer du högre kurser i typ rörligbild och ljud eller två andra. I en mer special inriktad linje håller du bara på med rörligbild och en del gymnasium gör allt arbete i svenska och engelsk och andra ämnen med hjälp av film och annan typ av rörligbild. Det är min uppfattning 0 Citera
Headman Postad 27 december 2006 Författare Postad 27 december 2006 Okej jag får väll tänka lite ett tag som sagt har jag ju 1 och ett halv år kvar innan Gymnasiet så det är liten stund att tänka! kommer kanske med mer frågar på denna tråd senare! tack för all hjälp hitils! 0 Citera
Jonnybravo Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 Jo jag har ett problem. Jag skulle vilja gå en film gymnasie utbildning till ex. Visby eller Växjö. Men jag vet inte om man ska gå en sådan utbildning, skulle det vara bättre och gå någon annan utbildning så det är större chans att komma in på en högskola? Till exempel gå en natur vetenskaps linje eller något liknande? Det är ju rätt svårt och bestämma sig, tänk om man går en filmutbildning och sedan går en på högskolan och sen så skiter sig allt, vad gör man då? Egentligen kanske det vore bättre att gå en annan och svårare linje och sen försöka på film hög skola och om man tröttnar eller det går åt helvete så har man i alla fall bra betyg och bygga vidare på? Hjälp mig någon!! //Johannes Avarligt talat så spelar det ingen som hellst roll vad du går på gymnasiet för högskolans del, allting går ju att plugga igen på ett halvår på komvux, men i annat fall om man inte vill det så vet jag varifall att skolan på visby erbjuder så pass bra utbildning i kärnämnen, och även så kan man lägga till naturvetenskap B i sin utbildning och då har du fått samma utbildning som dem har på natur, resten av dem ämnen som finns på natur som matte B, eng B, sv B, som inte normalt finns på media utbildningar, finns obligatoriska på den på visby, du kan ju alltid kolla deras kursplan och sen jämnföra med nån natur linje om det är nått du missar eller så... Nån i Växsjö, känner jag däremot inte till, har dem någon hemsida tror du? 0 Citera
Jonnybravo Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 I Media ingår även Stillbild (foto), Grafisk kommunikation (reklam, webbdesign m.m.), ljud kommunikation (radio m.m.) och till viss del expo (utställning, scenografi m.m.) som grund och sedan väljer du högre kurser i typ rörligbild och ljud eller två andra. I en mer special inriktad linje håller du bara på med rörligbild och en del gymnasium gör allt arbete i svenska och engelsk och andra ämnen med hjälp av film och annan typ av rörligbild. Det är min uppfattning På den media utbildningen i Halmstad är dett varifall så att första året i media så testar du bara på dem olika platserna och först andra året får du välja något ställe där du vill gå t.ex foto eller radio... Men däremot så filmgymnasiet i visby har underligt nog faktist obligatorisk utbildning i fotografi A och det är samma som dem får på media - foto. Nackdelen vad jag har sett när man jämnför en vanlig media utbildnings kursplan och den kursplan som dem har på gotland så visar det säg skrämmande nog att det skilljde sig med mer än 300poäng som man kunde få merän va man kunde få på media utbildningen, och för att tala av den erfarenhet jag har så här långt så verkar många media utbildningar väldigt slappa jämnfört med den på gotland, visserligen jämnför jag den här i Halmstad med den på gotland, sen kan det ju se annorlunda ut i vårt avlånga land;) 0 Citera
Headman Postad 29 november 2007 Författare Postad 29 november 2007 Ja, det var länge sen jag tittade till denna tråd. Nu är det dags att välja gymnasie (eller snart iaf 1 månad kvar ungefär). jag funderar fortfarande på gotland och håller på att titta vilka kurser som ingår osv. men jag funderar även gå en teknik linje som är bra mycket närmare där jag bor och då får jag mycket mer poäng.. men blir en anning mycket mate (matte a, b, c, d, e). min skol trötthet har faktiskt smält lite och är inte så extrem enorm som den var förrut. tittar även på en media linje i falun som har film på sidan av, som är ganska nära där jag bor (är dalmas by the way). tänkte undra om någon annan på forumet har några ytterliggare förslag att ge till mig nu innan jag söker. Mina betyg är ju på top i princip på högstadiet och jag har lätt att lära mig men en NV linje känns tyvärr inte aktuellt. trivs nog bättre med att skrapa ihop flera triljoner genom att vara en matte nörd. Skriver väll någon gång i januari hur jag bestämde mig att göra till sist, men släng fram förslag så länge! det gör mig bara gladare :D //johannes 0 Citera
Jonnybravo Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Ja, det var länge sen jag tittade till denna tråd. Nu är det dags att välja gymnasie (eller snart iaf 1 månad kvar ungefär). jag funderar fortfarande på gotland och håller på att titta vilka kurser som ingår osv. //johannes Jag har börjat på Filmgymnasiet här på Gotland nu... Jag kan bara säga såhär, när jag sökte så såg jag verkligen fram emot det och hade halvt fantiserat över hur det skulle bli... Det blev cirka 100 gånger bättre! Stämningen på skolan är världsbäst, bättre lärare får du leta efter osv. Jag har bara gått här i några månader men alla redan så är jag producent över en långfilm där både ettor, tvåor och treor sammarbetar. Vi tittar även på film i princip vart enda dag efter skolan i skolans bio. Om du älskar film, så kan du inte få ett mer självklart val än filmgymnasiet. En av de största fördelarna så jag ser det är att vi är dem enda i Sverige som har vårt produktionssätt. (Att all film vi gör i skolan, för betyg alltså, görs via proffitionella medel.) När jag sökte förra året så kontaktade jag två som gick på skolan och frågade dem mycket och sedan blev vän med dem. Så om du har frågor, precis vad som hellst, så ställer jag merän gärna upp på att upplysa dig om dem. Btw... Några som går nu i tvåan har skapat en inoffciell hemsida för filmgymnasiet som är mer tillämpad för eleverna. Där finner du artiklar om vad som händer på skolan och ett forum där flertal från skolan är aktiva dagligen, så kolla in där vettja! http://www.filmgymnasiet.se/ Som sagt har du några frågor så tveka inte! 0 Citera
Headman Postad 1 december 2007 Författare Postad 1 december 2007 Gymnasiet låter ju iaf riktigt bra! har redan läst en massa på elevsidan tidigare och tycker att det verkar suveränt. Dock så är ju frågan vad man känner bäst på, är det lättare att få utbildning med film i en högskola efter man har gått film gymnasiet eller är det lättare om jag går till exempel NV. Har ju varit lite blandade svar, så det blir nog mest upp till mig. Men om ni har några andra förslag så öss fram med dom bara. //johannes 0 Citera
Jonnybravo Postad 1 december 2007 Postad 1 december 2007 Dock så är ju frågan vad man känner bäst på, är det lättare att få utbildning med film i en högskola efter man har gått film gymnasiet eller är det lättare om jag går till exempel NV. //johannes Det beror sig på... De flesta filmhögskolor, såsom DI t.ex, har ju intagningsprov och då kan det ju vara till en fördel att man pluggat film redan i tre år så man kan lite knep osv. Men om det är bara filmvetenskap (teoretisk film linje) som man vill komma in på så man slipper intagningsprov så går dem ju bara på dina betyg... Men till min skolas fördel så kan jag tala om att vi är dem ända i Sverige som går efter det estetiska programmet, vilket resulterar i att du kan komma in på nästan vilket högskole program du än vill. Sedan har du även möjligheten att lägga till kurser i tvåan och trean så du kan få ännu bredare högskole behörighet. Så rent teoretiskt kan du gå NV på en filmlinje... 0 Citera
Headman Postad 1 december 2007 Författare Postad 1 december 2007 ja, det är ju riktigt bra att veta :D Tror nog att det blir filmgymnasium för mig men jag har änn så länge gått om tid, men vi säger att jag inte kommer in på Gotlands filmgymnasium, vart ska jag då gå?? //johannes 0 Citera
Jonnybravo Postad 1 december 2007 Postad 1 december 2007 ja, det är ju riktigt bra att veta :D Tror nog att det blir filmgymnasium för mig men jag har änn så länge gått om tid, men vi säger att jag inte kommer in på Gotlands filmgymnasium, vart ska jag då gå?? //johannes Vad har du för betyg? De andra stora filmgymnasium som finns är ett i Lund (speciellt för manusarbete), ett i Göteborg (speciellt för 3D), ett i utkanten av Stockholm och ett i Umeå (speciellt för ljus och ljud arbete) 0 Citera
precision motion Postad 1 december 2007 Postad 1 december 2007 Helt rätt Gotland är bästa alternativet av de du har om du vill jobba med film i framtiden! 0 Citera
Jonnybravo Postad 1 december 2007 Postad 1 december 2007 Helt rätt Gotland är bästa alternativet av de du har om du vill jobba med film i framtiden! Går du också här? :) 0 Citera
Headman Postad 1 december 2007 Författare Postad 1 december 2007 typ mvg och vg i allt. har du hemsidan till Göteborgs filmgymnasium? (fast den var ju mer inriktad på 3d men jag är redan en halvt expert på 3d max). 0 Citera
Jonnybravo Postad 2 december 2007 Postad 2 december 2007 typ mvg och vg i allt. har du hemsidan till Göteborgs filmgymnasium? (fast den var ju mer inriktad på 3d men jag är redan en halvt expert på 3d max). Då är du redan inne, no worries at all! Jag är den som har näst bäst betyg från högstadiet i min nuvarande klass och jag har bara 260. Dock så var det väldigt få som sökte in iår, men lärarna har berättat att intagningspoängen normalt brukar ligga på 230 poäng. Nej det har jag inte... Dock så har jag varit på besök på skolan och känner ett par som går där... Och det går seriöst inte att jämnföra rättvist skolorna... Gotland är så jävla många gånger bättre ska jag säga dig! (Då kanske den skolan är bättre lämpad för dig, dvs om du redan är inne på att vilja jobba med 3D... Annars kan jag ej rekomendera den.) 0 Citera
precision motion Postad 2 december 2007 Postad 2 december 2007 Går du också här? :) Nä, mitt utalande bygger på det jag läst på deras hemsida och att Gotlandsskolan har inriktning på det praktiska mer än de andra alternativen. 0 Citera
Headman Postad 3 december 2007 Författare Postad 3 december 2007 Då är du redan inne, no worries at all! Jag är den som har näst bäst betyg från högstadiet i min nuvarande klass och jag har bara 260. Dock så var det väldigt få som sökte in iår, men lärarna har berättat att intagningspoängen normalt brukar ligga på 230 poäng. Nej det har jag inte... Dock så har jag varit på besök på skolan och känner ett par som går där... Och det går seriöst inte att jämnföra rättvist skolorna... Gotland är så jävla många gånger bättre ska jag säga dig! (Då kanske den skolan är bättre lämpad för dig, dvs om du redan är inne på att vilja jobba med 3D... Annars kan jag ej rekomendera den.) Nja,jag kan ju 3d hyfsat bra. men mitt huvud intresse är ju just film inte bara 3d området inom film. har själv 260 p nu, vitt vad jag vet men jag har fått lite högre betyg i musik b.la annat. Men när jag pratade med min studie vägledare sa han att intagnings poöngen låg på 220 i mellanvärde, medan att folk som har haft 150p (godkännt i alla ämnen) har kommit in på Visby. 0 Citera
Jonnybravo Postad 3 december 2007 Postad 3 december 2007 Men när jag pratade med min studie vägledare sa han att intagnings poöngen låg på 220 i mellanvärde, medan att folk som har haft 150p (godkännt i alla ämnen) har kommit in på Visby. Jo jag vet, det är därför jag sa hur intagnings poängen normalt brukar ligga... Som när jag sökte in så behövdes det bara 105 om jag inte minns fel. Anledningar till detta är att det hade varit strul med dem förra scen lärarna och medierna hade dragit hela filmgymnasiet över samma kant så dem har haft ett smärre helvete med att försöka få tillbaka sitt goda rykte. Men så du förstår strulet var endast med några lärare från scen som alla är kickade, men våra filmlärare är dem bästa lärare du kan få. Anser jag och väldigt många andra. Men jag måste säg det att när jag upptäckte hur låga intagningspoängen var så fick jag en smärre chock och började alvarligt fundera på att byta linje, men jag gjorde inte det och fan så rätt jag gjorde! Betygen säger inte allt om en person har jag märkt. Det är som en i min klass, han hade 120 poäng om jag inte minns fel... Men han är en av dem i klass som är mest filmfanatiska och en av dem som kan bäst tala för sin åsikt i debatter osv. Och där det han säger faktist stämmer. Jag menar hade intagningspoängen varit som dem brukar vara så hade tre personer från min klass (vi är 18 st) kommit in.. Två av dem personerna är jag och en god vän och vi båda är extrema när det gäller film och har redan flera fritids projekt på g, tillsammans med några av dem andra mest extrema inom film, som inte hade kommit in med sina betyg under vanliga förutsättningar. Sammanlagt så är vi nog 6 st som är helt totalt fanatiska när det kommer till film, resten är mmer mildare, men fortfarande mer intresserade än almänheten. Men du måste också ta till hänsyn att dem har räknat ut att det är bara ca 25% av elverna av varje avgångsklass på gotland, som fortsätter och får jobb inom film. En siffra som är mycket hög jämt emot alla andra filmgymnasium. Jag har varit på besök på flertal andra skolor och känner filmfolk i vår ålder över hela Sverige och jag måste säg att dem mest seriösa finns här. Tänk bara på att vem är så dum så han inte är speciellt överdrivet filmintresserad och väljer ett filmgymnasium som ligger på gotland, som är VÄLDIGT isolerat från omvärlden... Om du kommer hit så kommer du väldigt snabbt märka hur förbannat hög allvarlighets nivån är. Som exempel så kan du inte bara låna kameror hur som hellst för fritidsproduktion, utan du måste ha ett godkännt manus, bildmanus, produktionsplanering osv. En annan sak jag märkt är att tack vare att det är så isolerat här och du har väldigt svårt att ta dig t.ex. till fastlandet till dina gamla kompisar, så får klassen en otroligt bra sammanhållning. Jag kan stolt säga att jag har aldrig gått i en klass som jag känner alla så bra i och de bara efter ca 3 månader, jämt emot klasser som jag gått år i! Men en sak kan jag garantera dig i, väljer du gotland, så kommer du dels få väldigt mycket filmkontakter, (det tog inte alls lång tid innan jag kände flera i tvåan och trean och de inte via fester eller andra skumma aktiviteter, utan via film) Du kommer lära dig så fruktansvärt mycket bra saker inom film... Ta bara som exempel filmhistorian som vi läser, som vi är ensamma i Sverige om.. Du anar inte hur förbannat bra det faktist är att lära sig om våra första filmskapare och hur allt hänger ihop och hur mycket influenser man kan dra från gamla filmer till nya filmer. Då pratar jag inte om gamla filmer såsom 50-tals filmer, utan rent av stumfilmer. Innan jag kom hit så hade jag aldrig sett en hel svart vit film, nu kan jag ta och sätta mig och titta på en svart vit stumfilm av helt egen vilja! Värst vad lågnt det här blev... Btw, det kanske är bättre om vi tar detta över msn innan vi får moderatorer på oss... Jonathan_troff@hotmail.com 0 Citera
auric Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 jag tänkte gå på sturegumnasiet i halmstad linje film och tv och då kan man fast det bara har med film att göra komma in på högskola efteråt. är dett lätt att komma in i Gotland? är det betyg eller intagningsprov som räknas? är det sån skola ...(´har glömt vad det heter)...som man bor på? 0 Citera
Jonnybravo Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 jag tänkte gå på sturegumnasiet i halmstad linje film och tv och då kan man fast det bara har med film att göra komma in på högskola efteråt. är dett lätt att komma in i Gotland? är det betyg eller intagningsprov som räknas? är det sån skola ...(´har glömt vad det heter)...som man bor på? Jag tänkte det också, är från Halmstad nämligen.. Tills jag hittade gotland! Jag har varit på besök på sture flertal gånger och intervjuat lärarna där för att kunna jämföra skolorna.. Och kort och gott, så vill du kunna göra hur oseriösa filmer som hellst och ha ett hur slappt plugg som hellst, så är sture för dig. Dock vill du vara mer seriös och satsa mer på plugget så är gotland det absoluta valet! Men normalt sätt så brukar intagingspoängen ligga på 230, dock av missförstånd av median så har skolan fått lite dåligt rykte och nu när jag kom in var intagningspoängen på 105 eller 150, minns inte exakt. Det är både och, de räknas ihop. Internat menar du? Nej, vi får fixa bostad själv men det har inte varit något större problem... 0 Citera
Headman Postad 4 december 2007 Författare Postad 4 december 2007 mm, börjar snart bli en chat tråd :D men har samma fråga här är det intagnings prov som räknas eller är det betyget? Och hur är det med boende? läste att det fanns turist lägenheter. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.