Gå till innehåll

Upptoning, nedtoning, POV m.m


LUT

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är ganska ung och förstår inte allt i världen. Jag skriver manus och kan det mesta när det gäller att skriva. Men vissa förstår jag mig inte på. Hoppas någon här kan förklara.

 

1. TONA IN, TONA UT, ? har jag ingen aning om vad det betyder och när man behöver skriva det.

2. Upptoning och nedtoning. Har jag heller ingen aning om?!

3. POV. När jag läste från en hemsida att POV skrev man när en scen är ens ögon, egen scen. Vadå ens ögon?.

 

Hoppas någon kan hjälpa mej så jag kan komma vidare med mitt manus!

Länk till kommentar
Share on other sites

POV.Point Of View är när man får se vad "någon" ser, från dennes ögon. Kameran blir karaktärens ögon. :0)

 

Det andra är helt enkelt ur bilderna framträder

t.ex.

tona in: svart -> din bild

tona ut: din bild -> svart

 

Du behöver inte skriva in det i manuset om du inte vill , enligt min princip! Nu kommer jag få baskning, det vet jag ;)

 

lycka till med manuset!

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att man inte ska skriva in typ av klipp i sitt manus (även om ett manus jag la upp här hade sådant, men eftersom jag är regissör till den filmen så bestämmer jag) ;)

 

Fade to white är inget fel, absolut inte. Kör på det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

SAdulet ger ju en schysst förklaring mn du behöver inte alltid gå från svart till bild eller tvärtom, du får en riktigt fräsch effekt om du först låter klippet gå en kort sekvens sen tonar du ut till svart bara för att sen komma till klippet igen ja l0var dig att d blir fina krejer!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...