Gå till innehåll

Ok..hur man gör..


anders10

Recommended Posts

Tack för den lilla lektionen jmalmström..!

Jag hänger dessvärre inte riktigt med på hur jag skall gå till väga! Ritar man figurerna i datorn och sen filmar av dom på något sätt..?

Jag förstår att ni som kan det här inte tror att jag är klok, men jag måste ju fråga någonstans!

Hur blir det animerad film av det? Kan någon förklara det på en 5-årings nivå !?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

om du ritar bilderna på datorn så får du spara en stillbild för varje rörelse som ska komma under klippet

 

ex. om du ritar en gubbe i paint som står med armarna rakt ut och så sparar du den bilden med namnet gubben1.bmp.

 

om du nu vill att gubben ska ta ner ena armen då suddar du bort ena armen på "gubben1.bmp" och ritar en ny arm som är riktad lite mer neråt och spar den som gubben2.bmp. till sist gör du en bild där han har armen helt neråt och så spar du den som gubben3.bmp tex.

 

nu ska du använda dej av ditt redigeringsprogram (eller nåt speciellt animationsprogram) där du lägger in alla tre bilderna, låt varje stillbild visas i högst 0,5 sekunder för att de ska se ut som en animation och inte bara ett bildspel med tre stycken bilder

 

OBS! för att få den här animationen att se riktig snygg ut bör du använda kanske 5-10 bilder som var och en visas i 0,05 - 0,2 sekunder

 

 

 

EDIT: glömde bort att säga att om du ska rita på papper eller animera leksaker eller liknande så får du ju ta stillbilderna med en kamera och på vissa videokamerer så finns de en funktion som tar stillbilder som är ca 0.2 sekunder för att man ska kunna animera enkelt!! (finns bl.a. på min SONY DCR-TRV265E)

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe... som lite kuriosa, anders10: (alla tycks ha svårt med malmsten/malmström(?!) men det är lugnt, jag är van ;)) flera av datoranimationerna i TRON, som ofta kallas datanördarnas julafton, gjordes på dator, visades på högupplöst skärm och fotograferades med vanlig 35- eller 70-milimeterskamera. Men nuförtiden så gör man rörlig bild direkt i datorn, som djungelsmurfen så fint beskrev. Hela idén går ju ut på att visa stillbilder snabbt.

 

Djungelsmurfen: det var som, jag har inte sett en videokamera med inbyggd animeringsfunktion sedan scratch 2001... själv gav jag upp min jakt på sån kamera, och skaffade monkeyjam istället.

 

ps:

för att ytterligare gräva i TRON, flera "datoranimeringar" var i själva verket vanliga matte-shots, och bakljusanimationer, men nu börjar jag driva lite väl mycket.

 

EDIT:

 

för att minska antalet onödiga trådar så brukar vi hålla oss till trådarna som ämnet hör till istället för att starta nya trådar för varje svar...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]hehe... som lite kuriosa, anders10: (alla tycks ha svårt med malmsten/malmström(?!) men det är lugnt, jag är van ;)) flera av datoranimationerna i TRON, som ofta kallas datanördarnas julafton, gjordes på dator, visades på högupplöst skärm och fotograferades med vanlig 35- eller 70-milimeterskamera. Men nuförtiden så gör man rörlig bild direkt i datorn, som djungelsmurfen så fint beskrev. Hela idén går ju ut på att visa stillbilder snabbt.

 

Djungelsmurfen: det var som, jag har inte sett en videokamera med inbyggd animeringsfunktion sedan scratch 2001... själv gav jag upp min jakt på sån kamera, och skaffade monkeyjam istället.

 

ps:

för att ytterligare gräva i TRON, flera "datoranimeringar" var i själva verket vanliga matte-shots, och bakljusanimationer, men nu börjar jag driva lite väl mycket.

 

Jag tackar dig för dina svar. Dessvärre är du nog lite för proffsig för mig, det du säger är rena grekiskan! Jag förstår inte mycket av vad du säger.

Men, som sagt, tack ändå!

 

EDIT:

 

för att minska antalet onödiga trådar så brukar vi hålla oss till trådarna som ämnet hör till istället för att starta nya trådar för varje svar...[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]om du ritar bilderna på datorn så får du spara en stillbild för varje rörelse som ska komma under klippet

 

ex. om du ritar en gubbe i paint som står med armarna rakt ut och så sparar du den bilden med namnet gubben1.bmp.

 

om du nu vill att gubben ska ta ner ena armen då suddar du bort ena armen på "gubben1.bmp" och ritar en ny arm som är riktad lite mer neråt och spar den som gubben2.bmp. till sist gör du en bild där han har armen helt neråt och så spar du den som gubben3.bmp tex.

 

nu ska du använda dej av ditt redigeringsprogram (eller nåt speciellt animationsprogram) där du lägger in alla tre bilderna, låt varje stillbild visas i högst 0,5 sekunder för att de ska se ut som en animation och inte bara ett bildspel med tre stycken bilder

 

 

OBS! för att få den här animationen att se riktig snygg ut bör du använda

kanske 5-10 bilder som var och en visas i 0,05 - 0,2 sekund

 

 

EDIT: glömde bort att säga att om du ska rita på papper eller animera leksaker eller liknande så får du ju ta stillbilderna med en kamera och på vissa videokamerer så finns de en funktion som tar stillbilder som är ca 0.2 sekunder för att man ska kunna animera enkelt!! (finns bl.a. på min SONY DCR-TRV265E)[/citat]

 

Aha! Så det är så det funkar, äntligen börjar poletten att trilla ner!

Du säger redigeringsprogram, kör själv med P Studio 9. Kan jag animera i det?

Skulle vilja blanda animerat med vanliga videoklipp. Är det möjligt?

Vilket animeringsprogram rekommenderar du som är enkelt och lätt att komma in i?

 

Väldigt tacksam för ditt fina och lättförståliga svar!

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

du kan animera i vilket redigeringsprogram som helst där du kan lägga in dina stillbilder och välja hur länge varje bild (eller klipp) ska visas.

har inte pinnacle studio installerat just nu så jag kan inte skriva exakt hur du gör de i de programet men jag antar att du lägger bilderna på tidslinjen/storyboarden

och ändrar där hur länge den ska visas!

 

kommer inte på nåt speciellt animeringsprogram just nu men de går att få tag i om du letar lite ute på nätet.

 

om du vill blanda animerat med vavliga videoklipp så måste du nog använda ett specialeffektsprogram och inte bara ett redigeringsprogram.

 

 

http://fxhome.com/ har några billiga specialeffektsprogram och av dom skulle du kunna använda chromanator för att blanda riktiga videoklipp med tecknade

 

om du inte vill betala ett öre så finns det ett gratisprogram som heter zweistein som också används till att blanda olika klipp med varandra.

du kan ladda ner de här: http://www.thugsatbay.com/tab/?q=zweistein

 

vill man ha ett riktigt bra program så kostar de ju så klart en del också, men om du har pengar så kan man ju alltid köpa After effects eller combustion för några tusen (eller ladda ner dom gratis fast inte lika hederligt) :e

 

Lycka till!!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

ska man hårddra det så behöver man varken animeringsfunktion eller animationsprogram. Det räcker att filma av rörelsen tex en sekund varje gång och sedan i videoredigering klippa ut tex 2 frames och pyssla ihop det till en animation. Detta är dock vääldigt tidskrävande. Men så gjorde iallafall jag när jag inte hade något speciellt animeringsprogram och en vanlig dvkamera

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=BadSeed]ska man hårddra det så behöver man varken animeringsfunktion eller animationsprogram. Det räcker att filma av rörelsen tex en sekund varje gång och sedan i videoredigering klippa ut tex 2 frames och pyssla ihop det till en animation. Detta är dock vääldigt tidskrävande. Men så gjorde iallafall jag när jag inte hade något speciellt animeringsprogram och en vanlig dvkamera[/citat]

 

Det borde väl vara lättare att få bättre upplösning på bilderna om man tar dem med stillbildskamera, än filma det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...