Gå till innehåll

Fråga. Skaffa mjukvara


ghijohansson

Recommended Posts

Förslag mottages tacksamt angående vad jag bör skaffa av mjukvara. Då jag förmodar nybörjare är intresserade av denna tråd så fann jag för gott att uttrycka mig utförligt.

 

Min redigeringslaptop har Windows 8.1. Därtill skulle jag kunna stoppa in fler program i min kontorsdator som har Windows 7, men klen hårdvara.

 

Redigerar gör jag med Adobe Premiere Elements version 12. Till Premiere Pro finns ju ett antal insticksprogram, och Elements sägs ju kunna använda samma tilläggsprogram.

 

Mitt gamla kameraskrälle har som inspelningsformat AVCHD, 24 Mbps, 50i, 1920*1080. I mina färdiga filmer har jag stereoljud, men i praktiken brukar jag ha samma ljud i båda kanalerna.

 

Filmerna skänker jag till föreningsdrivna lokal-TV-stationer. Så mjukvaran jag söker ska vara för halvprofessionellt filmande.

 

Tidigare brukade datortidningar skicka med CD med program. Ni andra får gärna tipsa eftersom skivorna bör finnas på alla universitetsbibliotek. Jag menar att man tar med laptop till biblioteket, stoppar in skivan i DVD-läsaren, och sedan tar man en privat kopia.

 

Jag föredrar gratisprogram. När det gäller att köpa mjukvara över internet så vägrar jag uppge mitt kreditkortsnummer, för att slippa drabbas av problem. Men vad göra? Lämna in datorn till dataserviceföretag och betala dem för att ladda ner och installera? Eller hur gör ni andra för att slippa använda kreditkort?

 

1. Ljudförbättring. Ibland blir det vindbrus utomhus eller eko inomhus. Och det händer att någon talar för tyst så att det blir för mycket brus när jag höjer volymen. Eller tvärtom att ljudet distar när någon pratar för högt. Ibland ber jag skådespelare spela in sin röst och skicka till mig, vilket betyder att jag får filer som följer högst olika tekniska standarder.

 

I dagsläget använder jag ibland gratisprogrammen Audacity eller Acoustica Basic Edition för att få bort brus respektive konvertera till någon teknisk standard som videoredigeringsprogrammet kan importera. Bättre förslag mottages tacksamt.

 

För att undvika missförstånd, mina högtalare är långt ifrån "studio grade", så min ambitionsnivå är begränsad.

 

2. Det finns ju 3d-objekt som lagligt kan laddas ner för användning, och det finns även trickfilmningssekvenser som man får låna. För att importera 3d-objekt planerar jag att skaffa gratisprogrammet Blender. När det gäller andra specialeffekter finns ju exempelvis flera hemsidor som erbjuder nedladdning av film från Youtube. Men säg till om jag missat något.

 

3. Videoredigering. Jag planerar att prova gratisversionen av Da Vinci Resolve. Jag känner till ytterligare några gratisprogram men så vitt jag kan se är de otillräckliga. Främst är det stöd för olika högupplösta videoformat som saknas. Men berätta om jag missat något.

 

4. Slomo/stop motion. I första hand menar jag program som är sådant att jag kan utgå från en serie stillbilder, varpå programmet interpolerar fram ändringarna mellan en stillbild och nästa, så att jag får en videosekvens.

 

En gång laddade jag ner gratisprogram från slowmovideo.granjow.net men programmet gillade inte mina filer, så jag avinstallerade det.

 

5. Brusreducering, antiflimmer, färgförbättring. Jag söker alltså program som på ett bra sätt åtgärdar småfel. Blir det stora fel så är det ju bättre att spela in på nytt.

 

Min kamera levererar under vissa förutsättningar videoklipp där hörnen är mörkare än resten av bilden.

 

Med för hög elektronisk bildförstärkning vid dålig belysning så blir bilden brusig.

 

Ibland flimrar bilden. Endera pga växelströmsbelysning med fel frekvens, eller när jag använt redigeringskommandon för att bättra på dålig bild.

 

Ibland blir en del av bilden för mörk eller tvärtom för ljus. Och himlen blir långtifrån alltid blå.

 

Har man otur med belysning så blir det fel färg. För ett årtionde sedan fanns gratisprogrammet videopilot för färgkorrigering av standardupplöst video. Markera på skådespelares panna att färgen var fel och samtidigt tala om för programmet att i ett annat videoklipp blev det rätt färg på pannan. Så visste programmet hur det skulle korrigera. Något liknande skulle jag önska mig.

*

Jag stoppar där tillfälligtvis. Jag skulle vilja ha bättre mjukvara för fler bekymmer, men inser att allt är inte lika viktigt att skaffa. Så resten får vänta tills ni andra besvarat ovanstående.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nog tipsat om davinci resolve förut om jag minns rätt och även gratisversionen är riktigt bra. Tror den har allt du behöver utom slow motion, den har editering, färgkorrigering, ljud (fairlight) och en effektdel (fusion) samt om man har en lite svagare dator så kan man jobba med lägre upplösning till det är dags att exportera den färdiga filmen. Det finns mängder av instruktionsfilmer på youtube och Blackmagic design lägger också upp egna vilket både jag och forumet har informerat om. Dessvärre är allt som regel på engelska men google translate finns ju om det kniper.

 

Att det flimrar beror nog mest på att du spelar in med inställningar som inte går bra ihop med vår ström och lysrör här. När det gäller färgäkthet eller vad man ska kalla det för så får man nog ställa det manuellt för om kameran får bestämma kan det nog bli fel. Titta på en begagnad Panasonic G7, jag har en sån och den är kanonbra. Den har m4/3 fattning men det finns så kallade speedboosters mellan den fattningen och äldre fattningar så man kan använda tex canon objektiv. Men har man tur hittar man en där objektivet ingår.

 

Här är två filmer med min G7, jag har bara klippt ihop dom och fixat lite med färgen för skoj skull så ljud och allt är som det är helt enkelt.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Blender och DaVinci Resolve nedladdade och installerade.

 

Det första gick snabbt att installera, men det andra är desto mastigare. Det skiljer en faktor 12 i installationsfilernas storlek.

 

Just nu är jag upptagen med administration och dylikt men under sommaren hoppas jag hinna sätta mig in i hur programmen fungerar. Hoppas jag längre fram kan skriva något positivt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har nu haft tid att börja sätta mig in i hur Blender och DaVinci Resolve fungerar. Visst, de två programmen kan göra en del som jag nog får glädje av framöver.

 

Men jag behöver slomo och vanlig animering. Jag behöver något enkelt program som kan leverera resultat i 1920*1080, 25p 50i respektive 50p (inte nödvändigtvis alla tre alternativen). Så att jag kan importera till mitt vanliga redigeringsprogram.

 

Något enkelt, för jag lär använda det endast när jag inte kan göra på annat sätt. Så var snäll föreslå något gratisprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men resolve är ju ett redigeringsprogram och det klarar full hd 1080 (1920*1080) 25, 30, 50 p eller i också och över. Effekter ligger i Fusion delen av programmet. Slow motion använder inte jag men gör man inte det lättast genom att spela in snabbt och upp långsamt så det hänger väl mest på att kameran fixar det.

 

Nåväl då söker du nog nåt annat än resolve

 

Men kolla in den här ändå

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är just det som är problemet. Min kamera spelar in 50i alternativt 25p, så jag är tvungen att använda dataprogram för att interpolera fram ytterligare bildrutor om jag behöver långsam rörelse.

 

Föreställ dig följande situation. Jag behöver en sekvens på 2 sekunder, dvs 50 bildrutor. Men jag har bara två bildrutor, en "första" och en "sista", så jag behöver interpolera in 48 bildrutor mellan dessa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då tänker jag mig nåt som rör sig och då blir det omöjligt i och med att du bara har den första och sista rutan. Den information som du behöver finns ju inte helt enkelt.

 

Tänk dig en man som sitter på en stol och ska resa sig upp men du har bara första rutan där han sitter ner och sista rutan där han står upp men inget mellan. Det blir helt enkelt omöjligt att skapa det som inte finns så att det ser naturligt ut.

 

Men man kan säkert få till nåt som ser skoj ut med tex Fusion delen i Resolve eller liknande mjukvara.

 

Resolve kan också ha olika format på samma tidslinje och nu i den nya versionen verkar det komma ännu mera "godis". Men ibland får man konvertera med ett externt program om man har nått jätteovanligt format.

 

Förmodligen så förstår jag inte riktigt vad du är ute efter så det enda jag kan tipsa om är att tänka ut olika sätt att formulera frågan på engelska och söka på youtube och internet i övrigt.

 

Själv har jag bara fokuserat på att köpa kameror som ger bästa bild för pengarna och så billigt som möjligt.

 

Jag har några blackmagic pocket cinema kameror men dom är max 30 fps tror jag. Jag har också 2k versionen av BMCC som jag också tror kan vara maxad till 30 men vet ej. Utöver det har jag nån äldre camcorder och en GH3 också max 25-30 fps eller nåt samt en Panasonic G7 som jag inte vet max fps på.

 

Bildkvaliten på samtliga är enligt mig fantastisk och G7an har ganska bra mörker seende ändå så jag skippar slomo helt enkelt.

 

Jag läste ett tips om att när man filmar handhållet och det blir lite väl skakigt så kan man ibland ha tur att få fina korta effektfulla sekvenser om man spelar upp dom långsamt. Det borde ju kunna bli lite åt det hållet tycker man även om man bara kan uppnå max 30 fps.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...