Gå till innehåll

Frilansa - Hur?


Recommended Posts

Jag frilansar nu med min film och har hunnit få mig ett par jobb med lååångt mellanrum. Jag har släppt ett reel som går som en annons på facebook och jag marknadsför mina tjänster så mycket jag kan genom sociala medier. Jag mailar runt till företag som möjligtvis kan vara i behov och även andra relevanta företag som reklambyråer och produktionsbolag, dock går det fortfarande segt.

 

Jag vet att jag förmodligen inte kommer få kontinuerliga jobb, men har ni några tips för att få LITE snurr på det? :e

Länk till kommentar
Share on other sites

Tricket är att nätverka (kliché!).

Väldigt få yrken inom filmproduktion är såpass eftertraktade att folk hoppar från att jobba med den ena personen / företaget till det andra.

Hitta aktiva filmskapare du klickar med och fokusera på att vårda dessa relationer - Så att när behovet uppstår så är det dig de vänder sig till i första hand. Det räcker med ett fåtal kontakter och vips har du fyllt hela året med diverse projekt.

Lönekurvan brukar också se bättre ut när du jobbar under samma personer. Varesig regissör eller producent så tenderar det alltid vara någon som håller med om att när jag jobbade för x på projektet med x budget bör jag få x mer på projektet med x mer i budget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Arbetstillfällena är geografiskt sett mycket ojämnt fördelade. Så om du inte redan bor i Storstockholmsområdet så är det en stor fördel för dig att flytta dit. Nackdelen med att följa det förslaget är givetvis att det kostar att flytta, samtidigt som Storstockholmsområdet är den del av Sverige där det är svårast att skaffa bostad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...