Gå till innehåll

Halvt bortglömda distributionsmöjligheter


ghijohansson

Recommended Posts

Då det snart är dags för mig att börja distribuera min första nollbudgetlångfilm så har jag anledning tänka på hur jag ska maximera antalet tittare. Vilket fick mig att fundera på vilka distributionsmetoder som är mest bortglömda.

 

Att skicka till filmfestivaler, laddu upp på Youtube etc, sprida som torrent, försöka intressera biografkedjor och TV-stationer, det är ju de mest välkända spridningsmetoderna. Men det finns fler.

 

Mina tidigare kortfilmer har i första hand fått tittare genom (föreningsdrivna) lokal-TV-stationer. På det sättet tror jag att jag fått i genomsnitt några tiotusental tittare per film. Om någon annan vill prova så bör man ha klart för sig att ingen betalning erhålles.

 

Skolbio är en möjlighet för långfilmer. Och så vitt jag förstått kan man även distribuera något kortare filmer på detta sätt. Lär ge några tiotusental tittare per film. Nej, jag saknar uppgift om betalning.

 

Filmer som är av intresse för en viss ideell förening kan distribueras genom sagda förening.

 

Vilka metoder känner ni andra till?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen. Jag förmodar att man i båda fallen själv står för marknadsföringen. Hur mycket publik kan man förvänta sig med de båda metoderna?

 

På Cinetopia kommer din film bli distribuerad automatiskt till både biografer och institutioner för screenings likt en film som har bio premiär. Med detta så har du chansen att senare få ett distributionsavtal med en dvd/blu ray distributör samt ha möjligheten att sälja din produktion till svt eller liknande kanaler.

 

Visst kan det innebära ett vist jobb för att få din film att stå ut, men detta innebär inte mera jobb än att göra en bra trailer och en filmaffisch som ser tillräckligt inbjudande ut när alla filmer representerade har ett lika värde i presentation. (Inga hot pics eller liknande). Cinetopias grund ide är ju att alla filmer ska få plats och att biografen eller eventhållaren och du som filmskapare delar på vinsterna. Inte som i andra vanliga biodistributionsavtal när du måste gå igenom just en distributör som tar den stora delen av vinsten.

 

Det är ju speciellt att få just en film gå på en biograf för en filmskapare i Sverige, med tanke på att bolag äger 90% av Sveriges alla biografer så finns det inget utrymme nästan för icke amerikanska filmer med en produktionsbudget under 10 millioner kronor. Då måste din film gå igenom deras distributions kanaler in, annars är det nästan omöjligt att få ut en film på bio. Cinetopia möjliggör ett avtal direkt mellan dig och alla independent biografer och bio intressenter som är intresserade runt om i europa. Då blir din film marknadsförd genom deras nätverk för att de ska skapa publik för deras event samt att ni är bara två som delar på pengarna i slutändan.

 

Men vid utnyttjandet av en VOD tjänst så blir din film automatiskt kategoriserad som en dvd/blu ray release vilket innebär att det kan bli svårare att hitta en distributions partner senare för din film om den blir framgångsrik på en sådan tjänst.

 

Har du fler frågor om cinetopia så kan du gärna pm:a mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...