Gå till innehåll

Autopilot - Kortfilm


2biasMotion

Recommended Posts

Att borsta tänderna är något vi kan göra även om vi är trötta, fulla eller nästan omedvetna.

Det är pågrund av att vi har gjort det så pass ofta at vi utvecklat en rutin för det.

 

Min senaste film AUTOPILOT tar detta koncept och ställer frågan: Vad händer om en sådan vardagsrutin bryts?

Resultatet kan överraska.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstod inte riktigt vad det var som bröt rutinen. Pappan hade ju hämtat och lämnat dottern tusen gånger tidigare, det fick åtminstone jag intrycket av?

 

Jag såg i kommentarerna att ni hade ljudproblem i slutet av filmen, men brusnivåerna varierade hela tiden. Jobba mer med ljudövergångarna så kan det nog bli finfina resultat senare :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tanken är att rutinen bryts redan på morgonen. Han glömmer telefonen då han alltid lägger ner den i väskan innan han åker till jobbet, men dagen då han glömde dottern satte han den på laddning istället, där bröts rutinen första gången och på grund av det så glömde han att lämna dottern på dagiset. Sen bröts rutinen än en gång när han insåg att han glömde telefonen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antog att det var mobilladdningen som var triggern, men jag tycker ändå att den är lite... liten. Jag förstår att det är det som är själva syftet med filmen, lite butterfly effect, men det är nästan lite för otydligt.

Det första vi ser i filmen är att pappan stänger av alarmet och lägger sedan mobilen på bordet igen. Precis som den dagen då han laddar den. Han tar sedan en dusch och först därefter tar han sin mobil och lägger den i väskan.

 

Det andra jag reagerade på är varför dottern inte säger något när pappan glömmer att lämna henne. Hade hon redan fått astma-attacken? Borde inte pappan ha hört det?

Om pappan hade kommit på att han glömt mobilen när han satte sig i bilen på morgonen skulle han behövt springa in i huset igen. DET hade varit en större trigger och det skulle dessutom ha gett dottern en chans att få sin attack utan att någon märkte det. Pappan skulle sedan ha så bråttom när han kom ut igen att han inte hade tänkt på att dottern satt och "sov" i baksätet.

 

Nu låter jag fruktansvärt gnällig. Det hade varit motiverat om du var i manusstadiet fortfarande, nu är ju filmen redan klar. Men jag kände ändå att jag behövde utveckla mina tankar om den brutna rutinen.

En spännande twist i alla fall, och filmen var bra även om det inte låter så i början av inlägget :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Du har absolut helt rätt. :) Saken är den att eftersom filmen är gjord på en redan skriven story så vågade jag inte göra allt för många ändringar då filmen är riktad till en community av Creepypasta läsare. Men jo, det du säger stämmer definitivt och det hjälper mig med manusskrivandet till framtida projekt så det ska du ha tack för. :) Och tack för att du gillade filmen. Det värmer mitt mekaniska film hjärta en hel del! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...