Gå till innehåll

Kameraåkningar


TopGee

Recommended Posts

Hej

 

Vilket är det enklast sättet att göra 2-3 meter åkningar på? Både sidleds men även upp o ner. Är det en liten Jib som gäller eller? Men hur styr man kamerar då när man rör på Jibarmen? Den måste ju följa med i rörelsen. Tänkte hyra en liten kamera (Panasonic HPX171 ) och en billigare Jib så att man kan ställa den på ett vanligt stativ.

http://www.ljud-bildmedia.se/index.php?page=shop.category.show&id=29

 

Undrar även om man behöver ljussätta när man filmar utomhus i solen? Eller räcker det med solljuset i ansiktet? Hur gör man om solen är i ryggen? Räcker det med en frigga eller behöver man ljus? Vilken typ av ljus i så fall?

 

Allt ska hyras från Ljud och bildmedia så föreslå gärna exakt vilken jag ska hyra.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilket är det enklast sättet att göra 2-3 meter åkningar på? Både sidleds men även upp o ner.

Sätt en jib på en åkvagn, så kan du göra de rörelser du behöver. Enbart en jib är ju rätt värdelöst för åkningar.

 

Men hur styr man kamerar då när man rör på Jibarmen?

Man håller ju i kameran, så man styr den med händerna.

 

Undrar även om man behöver ljussätta när man filmar utomhus i solen? Eller räcker det med solljuset i ansiktet? Hur gör man om solen är i ryggen? Räcker det med en frigga eller behöver man ljus? Vilken typ av ljus i så fall?

Att rigga upp lampor utomhus när solen skiner behöver man sällan. Skaffa ett solsegel istället. Det kan du använda dels för att göra solljuset mjukare, dels för att reflektera ljuset, dvs som en stor frigga.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Men hur styr man kamerar då när man rör på Jibarmen? Den måste ju följa med i rörelsen.

Jib'en har en liten kontrollmekanism för det som tiltar kameran upp och ner (och sidleds?) - Så du styr både upp-ner rörelsen samt kamerans vinkel. Ett normalt jibb-lyft består ju av att du tiltar kameran och lyfter jibben i synk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sätt en jib på en åkvagn, så kan du göra de rörelser du behöver. Enbart en jib är ju rätt värdelöst för åkningar.

 

Ok, men om underlaget är jämnt, tex på gräs eller liknande? Då blir inte åkningarna heller så jämna med en åkvagn. Hur löser man det?

 

 

Att rigga upp lampor utomhus när solen skiner behöver man sällan. Skaffa ett solsegel istället. Det kan du använda dels för att göra solljuset mjukare, dels för att reflektera ljuset, dvs som en stor frigga.

 

Då skippar vi lampor. Skönt! :)

Är solsegel bättre än en frigga? Har aldrig använt en sån. Behöver ett ställ eller liknande antar jag? Du har ingen bild på en sån från någon inspelningsplats? Googlade utan framgång.

Finns här: http://www.ljud-bildmedia.se/index.php?page=shop.category.show&id=121 men blir inte klokare av det. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jib'en har en liten kontrollmekanism för det som tiltar kameran upp och ner (och sidleds?) - Så du styr både upp-ner rörelsen samt kamerans vinkel. Ett normalt jibb-lyft består ju av att du tiltar kameran och lyfter jibben i synk.

 

Jo, har sett det nån gång. Men jag undrar om denna kontrollmekanism även finns på de mindre jibarna. Som GF mini jib och Easy jib här: http://www.ljud-bildmedia.se/index.php?page=shop.category.show&id=29

 

Jag hade från början tänkt hyra både en åkvagn och en jibarm men om man kan göra åkningar sidleds med en Jib så underlättar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, men om underlaget är jämnt, tex på gräs eller liknande? Då blir inte åkningarna heller så jämna med en åkvagn. Hur löser man det?

Då sätter man åkvagnen på en räls.

 

 

Är solsegel bättre än en frigga? Har aldrig använt en sån. Behöver ett ställ eller liknande antar jag? Du har ingen bild på en sån från någon inspelningsplats? Googlade utan framgång.

Ett vitt solsegel fungerar ju i första hand som ett stort diffusionsfilter som solen lyser igenom, men eftersom det är vitt kan det även användas för att studsa ljus. Solsegel finns ju av olika typ och av olika färger, men det var de vita jag tänkte på. Seglet riggas på en ram som sätts på två stativ som med fördel säkras med ett gäng sandsäckar. De finns i olika storlekar, men 3,6m x 3,6 m är ett trevligt upplägg. Vilken storlek du vill ha beror förstås på hur pass vida bilder du skall ta.

 

En snabbgoogling gav mig bara följande lilla bild, men det är för att jag inte vet vad solsegel heter på engelska: http://1.bp.blogspot.com/_supLY7PQ75U/Rg_nLDczNiI/AAAAAAAAABs/aTYKnT-saMo/s1600-h/filminsp3.jpg

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Då sätter man åkvagnen på en räls.

 

Ja förstås! :) Tror att det blir lite för mycket att hyra och lite större än vår budget. Jag söker enklaste möjliga och billigaste sättet för åkningar sidleds och upp/ner. Därför tyckte jag att en jib på ett kamerastativ vore enkelt. Kan man ställa stativet på en räls tror och slippa åkvagnen tror du?

 

 

Ett vitt solsegel fungerar ju i första hand som ett stort diffusionsfilter som solen lyser igenom, men eftersom det är vitt kan det även användas för att studsa ljus. Solsegel finns ju av olika typ och av olika färger, men det var de vita jag tänkte på. Seglet riggas på en ram som sätts på två stativ som med fördel säkras med ett gäng sandsäckar. De finns i olika storlekar, men 3,6m x 3,6 m är ett trevligt upplägg. Vilken storlek du vill ha beror förstås på hur pass vida bilder du skall ta.

 

En snabbgoogling gav mig bara följande lilla bild, men det är för att jag inte vet vad solsegel heter på engelska: http://1.bp.blogspot.com/_supLY7PQ75U/Rg_nLDczNiI/AAAAAAAAABs/aTYKnT-saMo/s1600-h/filminsp3.jpg

.

 

Jaha en sån. Då ställer man den så att solen reflekterar mot motivet. Kan den reflektera ljuset tillräckligt när motivet har solen i ryggen också? 3,6 m känns lite stort. Jag kommer att filma ca 1-2 m vida bilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag söker enklaste möjliga och billigaste sättet för åkningar sidleds och upp/ner.

I så fall skulle jag föreslå en Folkvagn eller en E-track för sidoåkningarna. Kostar 300 respektive 400 på Ljud och bild. E-tracken är dock kanske för kort för dig (1,5 m). Ta sedan höjdåkningarna med jibben.

 

Kan man ställa stativet på en räls tror och slippa åkvagnen tror du?

Nej, om du har räls måste du förstås ha någon form av åkvagn.

 

Kan den reflektera ljuset tillräckligt när motivet har solen i ryggen också? 3,6 m känns lite stort. Jag kommer att filma ca 1-2 m vida bilder.

Om du vill ha mindre så kan du lika gärna köra med friggor för reflektionen. Den stora fördelen med att ha ett solsegel är ju att man kan använda det för att låta solljuset passera igenom det, samt att det är stort. Skaffa en silverfrigga också, så har du det om det behövs.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

I så fall skulle jag föreslå en Folkvagn eller en E-track för sidoåkningarna. Kostar 300 respektive 400 på Ljud och bild. E-tracken är dock kanske för kort för dig (1,5 m). Ta sedan höjdåkningarna med jibben.

 

Ja E-track tror jag duger. Visst behövs två stativ för den? Denna långa hade varit grym: http://carbon-xl.com/images/products/detail/MKH_8908E.jpg

 

Blir en Easy Rig också.

En sån här hade annars varit perfekt att ställa Easy riggen på. http://hollywooddof.com/Dolly.htm

 

Om du vill ha mindre så kan du lika gärna köra med friggor för reflektionen. Den stora fördelen med att ha ett solsegel är ju att man kan använda det för att låta solljuset passera igenom det, samt att det är stort. Skaffa en silverfrigga också, så har du det om det behövs.

 

Blir nog en solsegel. Men hur får man ett reflekterande ljus som inte blir som en spotlight, utan ger en större vidd på ljuset? Friggor ger annars en spotlighteffekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja E-track tror jag duger. Visst behövs två stativ för den?

Ja, om du inte har något annat att lägga den på. Det fina med en E-track är ju annars att det går bra att bara lägga den på ett bord eller vad som helst.

 

Men hur får man ett reflekterande ljus som inte blir som en spotlight, utan ger en större vidd på ljuset? Friggor ger annars en spotlighteffekt.

Nej, en frigga ger ett mjukt ljus. Du kanske tänker på silverfriggor? Sedan är det ju klart att en större frigga ger större "vidd" på ljuset.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, om du inte har något annat att lägga den på. Det fina med en E-track är ju annars att det går bra att bara lägga den på ett bord eller vad som helst.

 

Ja mycket enklare att hantera än en Folkvagn + räls + boxar att ställa den på. 1,5 meters åkningar duger, får klippa när åkningen är slut. :)

 

Nej, en frigga ger ett mjukt ljus. Du kanske tänker på silverfriggor? Sedan är det ju klart att en större frigga ger större "vidd" på ljuset.

 

Ja, det kanske det var. Då får det bli en lite större vit frigga. Känner du till Lastolite? Något att ha eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Känner du till Lastolite? Något att ha eller?

Jag antar att du tänker på deras reflektorer, som Ljud och bild har? Det är sådana här runda, sladdriga hopfällbara. Jag vet inte exakt vilka färger Ljud och bild har, men om de har helvita, och inte bara silvriga eller guldiga, så duger de så länge man har någon som står och håller i dem. Själv skulle jag valt en frigga, som man kan rigga upp i valfri position på ett C-stand med en krokodilklämma.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antar att du tänker på deras reflektorer, som Ljud och bild har? Det är sådana här runda, sladdriga hopfällbara. Jag vet inte exakt vilka färger Ljud och bild har, men om de har helvita, och inte bara silvriga eller guldiga, så duger de så länge man har någon som står och håller i dem. Själv skulle jag valt en frigga, som man kan rigga upp i valfri position på ett C-stand med en krokodilklämma.

 

/Jakob

 

Jaha ok, då kör jag nog på frigga.

Tänkte på en sak. Jag kommer nog att bara köra med en Eazy Jib, http://youtu.be/e0ztDUAW4KQ. För med den kan man säkert göra 1-1,5 meters åkningar sidleds och dessutom i varierade höjder. Lite friare liksom. Samtidigt miskar både kostnaden och tiden för upp/ned riggning. Så kör man alla bilder från riggen istället, även stillbilderna. Eller tänker jag fel? :)

 

Du ska ha ett jätte tack för alla hjälp och info, Jakob. Uppskattas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer nog att bara köra med en Eazy Jib,
. För med den kan man säkert göra 1-1,5 meters åkningar sidleds och dessutom i varierade höjder. Lite friare liksom. Samtidigt miskar både kostnaden och tiden för upp/ned riggning. Så kör man alla bilder från riggen istället, även stillbilderna. Eller tänker jag fel? :)

Problemet är ju att det inte går att göra raka åkningar med en jibb, men om du klarar dig med "runda" rörelser så är det självklart att det sparar både tid och pengar att enbart köra med jibben.

 

Du ska ha ett jätte tack för alla hjälp och info, Jakob. Uppskattas!

Väl bekomme!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...