Gå till innehåll

Super Duper 8


The Circus

Recommended Posts

Jag läste nyligen att filmen "Sleep Always" filmades i Super Duper 8 formatet (även kallat UltraSuper 8), ett anamorfiskt format för Super 8.

Vad jag själv har förstått så kan man expandera "the filmgate" på sin kamera eller använda sig av anamorfiska objektiv om man har en kamera som man kan byta ut optiken på. Finns det någon som kan berätta lite mera om detta format och hur man uppnår det?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej tony, det är Jan :P

 

Jag har självklart tittat närmare på det här. Av de två alternativ som du skrev om är Super Duper 8 mycket mer praktisk, och enligt mig ser det också bättre ut. Jag skickade en email till snubbarna som gjorde "sleep always" och fick reda på att de kan göra denna så kallad expandering av filmgaten för typ 50-80 dollar (kommer inte riktigt ihåg). Men då skicka man inte hela kamera, utan du måste hitta på ett sätt att öppna din kamera och skicka iväg enbart filmgaten. Tyvärr finns det också andra problem...Om vi säger att du filmar med på Super Duper 8 formaten, så måste du hitta ett ställe som kan skanna in filmen, eftersom det kan hända att filmgaten på telecine maskinen kan inte expandera tillräckligt mycket för få ut soundtrack delen av din film. Föresten du kan glömma att köra Super Duper 8 i projektor, om du inte vill expandera filmgaten där också.

 

Har du några frågor till så svarar jag gärna.

 

ha det så bra Tony, hoppas att jag hjälpte lite

 

Edit, inlägg 300 :D

 

/Jan

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så hemskt mycket Jan för all hjälp om Super Duper 8 och allt annat! För tillfället håller jag på med att skriva en kortfilm (3-5 min) som jag planerar att skjuta med Super8 (eventuellt Super Duper 8) till sommar. Jag hör av mig lite senare när manuset är klart så kan du läsa manuset och ge feedback på det.

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Låter givetvis intressant!

 

Jag läste lite på Sleep Always hemsida och det är väldigt intressant då det bygger på exakt samma teknik som Super 16, som är 16:9 formatet, konstigt dock att Super 8 har 4:3 format.

 

Tyvärr finns det också andra problem...Om vi säger att du filmar med på Super Duper 8 formaten, så måste du hitta ett ställe som kan skanna in filmen, eftersom det kan hända att filmgaten på telecine maskinen kan inte expandera tillräckligt mycket för få ut soundtrack delen av din film.

 

Menar du att telecine maskinen, enbart skannar in det Super 8 formatet som finns, men inte hela bildytan alltså? Om jag förstår rätt så lämnar telecine maskinen ytan som annars skulle kunna användas till ljudspåret.

 

Sammanfattningsvis, med en modifikation, då antar jag att det inte blir någon skillnad på vanlig telecine:at Super 8 material. Men att telecine maskinen inta kan hantera storleken Super-Duper (lite små töntigt) bidrar med. Eller har ja fel?

 

Vet någon också om det går bra med samma Super-8 objektiv eller krävs det ett med större insläpp?

 

Ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter givetvis intressant!

 

Jag läste lite på Sleep Always hemsida och det är väldigt intressant då det bygger på exakt samma teknik som Super 16, som är 16:9 formatet, konstigt dock att Super 8 har 4:3 format.

 

 

 

Menar du att telecine maskinen, enbart skannar in det Super 8 formatet som finns, men inte hela bildytan alltså? Om jag förstår rätt så lämnar telecine maskinen ytan som annars skulle kunna användas till ljudspåret.

 

Sammanfattningsvis, med en modifikation, då antar jag att det inte blir någon skillnad på vanlig telecine:at Super 8 material. Men att telecine maskinen inta kan hantera storleken Super-Duper (lite små töntigt) bidrar med. Eller har ja fel?

 

Vet någon också om det går bra med samma Super-8 objektiv eller krävs det ett med större insläpp?

 

Ha de!

 

Har mailat med både Rick Palidwor och Mitch Perkins om Super Duper-8 formatet nu i veckan och ska skicka in min gate till för extension. Detta görs av Mitch på http://www.photoplays.ca.

Det är precis som du skrev D_Odell, själva bildytan på filmen expanderas och det finns telecinemaskiner som inte kan läsa det utrymmet. Ingenting mer än så.

Samma sak gäller objektiven. Det finns en risk att man får "vingettering" när man filmar i vidvinkel då objektivet inte omfattar ytan. Ett annat känt problem blir att viewfindern på kameran fortfarande är 4:3 och man måste komponera sina scener med den extra bildytan i åtanke.

SA_FG_01 boxed 200.jpg

SA_FG_02 boxed 200.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej,

 

Ja, SuperDuper8-konvertering kan ha sina fördelar (något större bildyta till vänster i kameran, där det magnetiska ljudspåret ligger i ljudkamerorna) men också många nackdelar; ibland repor av filmen i kameran om inte filmbanan har polerats tillräckligt väl, sökaren i kameran visar ofta inte den del som lagts till, de flesta zoom-objektiv tecknar inte ut hela det nya formatet (Angénieux 8-64mm är ett undantag, optiken i Canon XL1024 är ett annat), optiken behöver egentligen centreras om c:a 0,5mm mm till vänster för jämn utlysning av bilden (något som verkligen ställer till det på många kameror), projektorns fönster behöver också breddas (filas upp) och lampan centreras om, det samma gäller filmredigeringsapparater, s k 'viewers' (t ex Minette S-5), plus att de flesta telecine-labb inte kan hantera det större bildfönstret.

 

Jag har också pratat med Mitch Perkins om detta, men enligt min mening, gör han bara 'halva' jobbet. Om det ska vara en modifiering värd namnet tycker jag att ska det vara fullt ut, som Rune Ericsons Super16 1969. Det är mycket viktigt att optiken är korrekt centrerad över formatet, vid användning av asfäriska vidvinkellinser, teleconverters, olika glasfilter, samt kompendier/matte boxar.

 

Vad jag vet är det bara hos (den mycket kompetente filmaren) Justin Lovell, på telecine-labbet FrameDiscreet, i Toronto, Canada, och hos Phil Vigeant, på Pro8mm (f d Super8 Sound) i Burbank, CA, som har skanners med tillräckligt hög upplösning (i SD eller HD-format), med 'film gates' som kan klara av att hantera 'SuperDuper8', eller som Pro8mm har valt att kalla formatet, 'MAX-8' - kolla in deras hemsida här, och sök på MAX-8 och titta även på deras modifierade Beaulieu 4008 ZM-kamera, som de kallar 'Classic Pro': http://www.pro8mm.com/home.html

 

Jag har också pratat med Phil och Rhonda Vigeant där, men jag anser att de tar på tok för mycket betalt för att bygga om gamla Beaulieu 4008 ZM eller ibland ZMII-kameror och kalla dem för 16:9 Widescreen-kameror, vilket dom verkligen inte är.

I allra bästa fall och med rätt optik (t ex Angénieux 8-64mm eller Leitz Macro-Cinegon 1,8/10mm), kan man få ut nästan 1mm (ofta bara 0,7 eller 0, 8mm) av extra yta till vänster i kameran (till höger i projektion eller i datorn), vilket ger ett bildförhållande på c:a 1.51:1, alltså något lite 'fyrkantigare' än kameraformatet i en ARRI SR3 eller 416, A-CAM eller AATON LTR Super16-kamera, som är ungefär 1.66:1.

 

Så här ser det t ex ut i Justin Lovell´s Canon XL1014-kamera, i vidvinkelläget 6,5mm (filmat på Vision2 200T-negativ och skannat av FrameDiscreet i Toronto) - OBS den kraftiga vignetteringen till höger i bild, utan något 85-glasfilter (det sitter ett gelatinfilter inuti kameran):

 

http://i50.photobucket.com/albums/f307/Bengt123/7218500TSuperDuper8vignetting.jpg

 

 

Bästa filmhälsn,

Bengt

 

PS. Se också vidare nedan Jürgen Lossaus test i (tyvärr döende) 'Smallformat' av denna Beaulieu 4008 'MAX-8'-kamera, som för övrigt har kristallsynk för synkront ljud:

Return of A Legend, Beaulieu 4008 'Classic Pro'.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag vet är det bara hos... FrameDiscreet... Pro8mm ... som kan klara av att hantera 'SuperDuper8'

 

Njaah, jag skulle nog vilja lägga till Uppsala Bildteknik AB till den listan. Vi måste däremot på förhand få reda på att det är en superduper8-film som ska scannas, annars blir det inte rätt.

 

I allra bästa fall och med rätt optik (t ex Angénieux 8-64mm eller Leitz Macro-Cinegon 1,8/10mm), kan man få ut nästan 1mm (ofta bara 0,7 eller 0, 8mm) av extra yta till vänster i kameran

 

Vilket också är skälet till att jag personligen tycker att det är sjukt mycket besvär, och många nackdelar, för väldigt lite extra filmyta. Det ska mest tas som "en kul grej" tycker jag, något man kan pilla på om man är nyfiken och vill ge sig på sin kamera med filen i högsta hugg.

 

Vill man däremot ha bättre bildkvalitet och av den anledningen vill ge sig på att bredda sin gate tycker jag att man kan använda 16mm film istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kent,

 

Ursäkta att jag glömde dig i mina referenser.

Det är ju fantastiskt att vi har FlashScan8 SuperDuper8-skanning på närmare håll än i Canada och på västkusten i USA.

Jag har sett flera av Super8 skannings-proverna på din hemsida tidigare, och är mycket imponerad, särskilt av musikvideon med Lisa, som jag har för mig gjordes från Kodachrome 40A, och kanske i ännu högre grad Mark Seatons filmsnutt tagen Super8 med Leicina Special (och fasta optiken Leitz Makro-Cinegon 1,8/10mm) på Kodachrome 40A - mycket snyggt.

 

Bästa hälsn,

Bengt

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow! Tack så mycket för informationen Bengt! Otroligt hjälpsamt.

Vilka andra alternativ finns det för att uppnå widescreen Super-8?

Jag har testat ett anamorfiskt objektiv som ger 1:2.66 men vart inte så nöjd med kvaliten.

Dessutom blir det jobbigt att hålla reda på två olika objektiv när man filmar.

Lägger upp det ifall ni vill se. :)

 

Tack!

 

/ Tony

Länk till kommentar
Share on other sites

"Budgetvarianten" är att maska i post. Så har de gjort i de musikvideos i widescreen som finns på http://www.uppsalabildteknik.com (Venedig sjunker och We are soldiers we have guns).

 

Grymt! Låter enklast och billigast. Kan man på något sätt rita in en 16:9 viewfinder på en Beaulieu 4008 ZMII? Gör Björn Andersson sånt?

 

/ Tony

Länk till kommentar
Share on other sites

Tony,

 

Hela poängen med SuperDuper8-diskussionen är att ÖKA bildytan, för att få bättre kvalitet, inte minska den med maskning. Det har man ju alltid kunnat göra. Jag tror dessutom att det skulle vara mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att gravera in linjer på en rund mattskiva (som i Beaulieu, titta in genom C-gängans öppning och vrid på knappen, så får du se!), med ett format som är c:a 3x4,5 mm. Jag tror inte att Björn Andersson skulle åta sig det.

Jag vet inte hur Pro8mm löser det, men jag kan tänka mig att det är tunna dator-ritade linjer på någon klarfilm eller folie, som man har förminskat till rätt storlek, och lagt någonstans i sökaren, strax framför den rörliga mattskivan.

 

Jag klistrade faktiskt in två små avskurna svarta filmbitar i den övre och undre delen av Beaulieu 4008:ans bildfönster redan på 70-talet och filmade ett tag med det, för att få 1,66:1-proportioner. Jag gillade Tomas Mauchs filmfoto för Werner Herzog i det formatet på 70-talet, t ex i filmen "Hertz aus Glas".

Sedan tröttnade jag och tog bort det igen och gjorde rent filmfönstret. OBS! Det interna W85-filtret (och därmed också det helt klara 0-filtret, som sitter där när man filmar i konstljus) var redan borttaget, annars hade jag aldrig vågat mig på att prova detta.

 

Jag tror fullt och fast att om ska göra något verkligt seriöst av ett större format på Super8, så borde man nog börja på Dubbel Super8, dvs, i kameror av typen Pathé Electronic Professional DS-8, som har en riktig filmtransport och en tryckplatta av stål, eller kanske om Ikonoskop i Stockholm gör verklighet av sin idé att göra en DS-8 variant av sin A-CAM SP16-kamera. Eftersom de redan gör en liten Super16-kamera (med nästinttill Super8-storlek) kan jag tänka mig att det inte vore ett jättestort problem för dem att göra en DS-8 kamera (där man alltså vänder 30 meters-rullen och kör den en gång till åt andra hållet, som på gamla Dubbel-8) med ett lite bredare bildfönster. Eftersom inte ljudspåret används numera, borde man kunna lägga bilderna så att de NÄSTAN går i varann - då skulle man kunna få ett 'SuperDuper8'-format värt namnet.

 

Sedan får man börja leta efter ett gammalt Pan-Cinor eller Angénieux-objektiv med inbyggt spegelprisma och sido-sökare, så att man ser var man lägger skärpan, för det har ju inte A-CAM . . .

 

Hur man än vänder sig . . .

Hälsn,

Bengt

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten kuriositet i denhär diskussionen. På dubbelåttans tid före super-8 var somliga dubbel-8 kameror tillverkade med en större filmgate som gjorde att även utrymmet mellan perforeringarna exponerades, således nästan hela 8mm filmen. Detta extra utrymme var dock något som man aldrig såg på den färdiga filmen då alla projektorer hade vanliga 4:3 bildfönster. Tänkte att det bara kunde vara roligt att veta.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det var ju intressant att få veta - många av dessa kameror var stadigt byggda i metall (Bolex, Eumig, Beaulieu, m fl) och hade fina tryckplattor av polerat stål.

 

Men tyvärr har dubbel-8 16mm perforeringar, dubbelt så många (på höjden), vilket inkräktar väldigt mycket på ena sidan av 8mm-filmremsan. Men teoretiskt ät det möjligt att det med en stor ombyggnad av en sådan kamera går att få ut en del av den filmens ljudspår.

Jag minns att man ibland kunde se litet av perforeringshålens orange-färgade ljus-skuggor i projektion på det ställe mitt i filmen där man vänder den (dvs där den klipps ihop efter delningen).

Synd att man inte kan utnyttja formatet för en vidfilmsmodifiering typ Ultra16mm: http://www.cinelicious.tv/?page_id=39

 

Hälsn,

Bengt

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...