Gå till innehåll

"Based on a true story?" - Får jag skriva?


DumbassesBroadcast

Recommended Posts

Utanför Halmstad i Halland inträffade det en hemsk båtolycka för minst 20 år sedan, där endast de två familjernas mödrar överlevde. - Min fråga! Får jag använda detta som grund i ett manus, eller kan de överlevande på något sätt hindra mig? Jag kan ju få tag på rätt mycket fakta om det eftersom stor del av min familj hjälpte till vid sökandet dagarna efter olyckan, så, om jag använder andra namn, självklart, får jag då skriva om denna tragiska familjetragedi?

 

- Tack på förhand/ Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

jag tycker ändå att du borde fråga de överlevande. både för att undvika att trampa på ömma tår, eller om de är med på det kanske de till och med kan tänka sig att berätta sin sida av historien. Kan ju bli mycket hjärtslitande. Tror inte att de kan hindra dig om du nu använder andra namn, så det mesta är nog etik- och samvetsfråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver inte fråga nånting alls, om det inte strider mot sitt eget samvete. Man riskerar ingenting, så länge man inte ljuger ihop ett förtal. Hur skall man annars tex kunna göra ett undersökande program om direktörer som försnillar pengar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...